Knakande i styret? styrlager?

Jag hade ett mystiskt glapp klickande ljud.. det visade sig vara glidbussningarna i framgaffeln som var slitna o då rörde sig innerbena gentimot ytter bena med ett klickande ljud.

Detta gick inte att känna förens p-boxarna var urtagna ur ytterbena. När p-boxarna var väck kändes det dryga 1mm glappet mycket tydligt.

Bytet av alla slitdelar i gaffeln gav hojen en stor förbättring av beteendet i kurvor dessutom.. har en känsla av att det gick trögt när gaffeln fjädrade innan den blev renoverad.
Tack för infon!
Jag hade typ både ett klickande ljud vid inbromsning och ett knakande ljud om man pumpade på gaffeln vid stillastående.
Men som jag skrev ovanstående så var det plötsligt borta när hojen inte körts på ett tag, konstigt nog eftersom jag första gången lade märke till det efter samma sak.

Så var inne på nu om det INTE är styrlagret kanske kan vara fukt eller korrosion inuti gaffeln? Bromsoken har jag kollat som sagt....
 
Last edited:
Bara för att ha något att göra funderade jag på att ta isär gaffelbenen (1000 K5/K6) och ev kolla/byta oljan och kolla skicket internt. De har varit isär någon gång men inte av mig.

De är täta å fina så undrar om det är risk att de börjar läcka om man tar isär dem på rätt sätt utan att byta tätningar?

Finns många skolor i hur man tar isär dem men jag tillverkade mig ett antal specialverktyg till Hayabusa gen
1-gaffeln för flera år sedan som bara legat på hyllan. De gör jobbet till en dröm för 1 person bla.

Delar du på ytter- och innerben kommer tätningarna att paja, garanterat. Nu behöver man ju inte dela på benen för att byta oljan, men du kommer inte att kunna se hur glidlagringarna ser ut.
 
Delar du på ytter- och innerben kommer tätningarna att paja, garanterat. Nu behöver man ju inte dela på benen för att byta oljan, men du kommer inte att kunna se hur glidlagringarna ser ut.

Ok! då får det vara tills man köpt tätningar då. Imponerad av att de hållt 100% tätt sedan 2016. Originalgaffeln hade jag prpblem med varje år, vare sig man körde eller inte..
 
Jag säger igen, byt ut HELA styrlagren. Jag är helt övertygad om att knäppet kommer från lagren. Du har säkert lager av olika fabrikat i styrhuvudet nu, och ingenting säger att delarna passar ihop. Jag tvingades byta ut lagren för att komma bort från knäppandet på min hoj. Sedan är det ju en mindre kostnad att byta lager, tillika mindre kladd än att öppna gafflarna. Att sedan glidbussningarna skulle glappa 1mm som någon skrivit har jag lite svårt att tro på. Glidbussningarna är ju dessutom lika fjädrande som en kolvring. När jag öppnade mina gafflar i höstas var passningen mellan inner och ytterrör nästan obefintlig.
 
Olika fabrikat är det nog inte. Var med 99% originalmonterat oem på båda, men slitaget på dem är väl olika vare sig de fungerar eller inte fungerar.

Ditt första inlägg ligger i bakhuvudet och har inte glömt det, så man byter väl samtliga komponenter framöver...
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top