Knackande GSXR 1000 K5

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag var på mantorp park och brassade lite hoj idag! Det var kul tills jag kom in efter ett pass och det knackade tydligt från motorn.
Ljudet följde motorvarvet och lät som en riktigt gammal bil utan oljetryck.
Eftersom jag tidigare haft lite problem med krokiga ventiler trodde jag det var det som hänt igen och någon ventil låg och boxades med en kolv nu igen!

Men efter att ha rivit ur skiten och lyft toppen så hittar jag inget som är fel...

Jag var för ivrig att se krokiga ventiler så jag glömde så klart kolla ventilspelet innan jag lyfte toppen, ska göra det i morgon.

Tips på vad knacket kommer ifrån skulle va fint..
Är det vanligt att spelet blir för stort eller på annat sätt fel så det knackar på GSXR1000-05 motorer?
Vad kan annars låta?
Kan det va brist på oljetryck? Hur kontrollerar jag det?

motorn har gått ca 100mil och oljebyte gjordes vid 70mil

Edit: Var köper jag snabbast topplockspackning?

Enligt min bibel kollar man oljetrycket så här:

Bifogat

• oljetryck.jpg
    oljetryck.jpg
    84.6 KB · Visningar: 268
Hande samma sak för en kompis till mig, va ute och körde lite hårt, sen börja det knacka som fan i hans motor...
visade sig vara vevras, slipning av veven behövs..
han åker på en k6:a men det är väl samma motor i dom..

Satsar mina pengar på ett skuret vevlager.

Typ 3ans...

Tyvärr...... :gnissla

Ok!

Hur kollar jag om det är det?
Hur kommer jag åt veven? underifrån eller?

Hande samma sak för en kompis till mig, va ute och körde lite hårt, sen börja det knacka som fan i hans motor...
visade sig vara vevras, slipning av veven behövs..
han åker på en k6:a men det är väl samma motor i dom..

Blev det dyrt? Hur slipar man in det?

Last edited:
Ok!

Hur kollar jag om det är det?
Hur kommer jag åt veven? underifrån eller?

Tappa ur oljan i ett rent kärl.
Kolla om det glimmar som guld i oljan.
Gör det det så har du klart ett vevlagerras.

Veven kan inte bara slipas.
Den måste svetsas först för att fylla på med material.
E&D i Solna gör det för sunt 4-5000:- och då får du nytt lager och renoverad stake.

100mil? Flång ny med andra ord? Ingen garanti?

motorn kommer från en skrotad hoj och jag tror det kan bli svårt att lämna in min hoj på suzuki verkstad för garantijobb... Den ser inte helt oanvänd ut...

Tappa ur oljan i ett rent kärl.
Kolla om det glimmar som guld i oljan.
Gör det det så har du klart ett vevlagerras.

Veven kan inte bara slipas.
Den måste svetsas först för att fylla på med material.
E&D i Solna gör det för sunt 4-5000:- och då får du nytt lager och renoverad stake.

ok... låter ju lagom kul...
Sen måste man ju få ur veven ut motorn med, suck... Ska jag riva hel motor måste jag nog städa garaget först och det orkar jag inte... Någon arbetslös mekaniker som är sugen på att skruva suzuki i sommar?

Last edited:
motorn kommer från en skrotad hoj och jag tror det kan bli svårt att lämna in min hoj på suzuki verkstad för garantijobb... Den ser inte helt oanvänd....

Har maskinen körts mycket på bakhjulet? Vevaxleras är inte vanliga på GSX R även om de körs MYCKET hårt med hjulen på marken.

Tråkigt att höra att problemen förföljer dig Otto.

Du får köpa en motor med mindre rörliga delar. :D

Har maskinen körts mycket på bakhjulet? Vevaxleras är inte vanliga på GSX R även om de körs MYCKET hårt med hjulen på marken.

nej, inget på bakhjulet... Men det verkar ju uppenbarligen va fler med samma problem

Tråkigt att höra att problemen förföljer dig Otto.

Du får köpa en motor med mindre rörliga delar. :D

jo det verkar ju snart va enda utvägen... Jag har mekat mer än dom flesta tvåtaktsåkare i år

Last edited:
kan bara instämma tyvärr, treans stake troligen.

Går det att känna eller undersöka närmare utan att riva ur växellåda och allt annat på hela motorn.
Trist om det skulle visa sig va ngt i toppen efter man rivit ner hela undre halvan av motorn.

Går det att känna eller undersöka närmare utan att riva ur växellåda och allt annat på hela motorn.
Trist om det skulle visa sig va ngt i toppen efter man rivit ner hela undre halvan av motorn.

Som jag PMade men en offentlig variant...

Vrid vevaxeln så att alla kolvar står i mitten på cylindrarna samtidigt.
Jucka lite fram och tillbaka med en nyckel på vevaxeln.
Då kan man se om någon kolv rör sig liiiite mintre än dom andra.
Bäst om man kan känna efter samtidigt mot kolv och cylindervägg om det står still en aningens längre än dom andra.
Men det är marginellt om skadan på veven är liten.

Som jag PMade men en offentlig variant...

Vrid vevaxeln så att alla kolvar står i mitten på cylindrarna samtidigt.
Jucka lite fram och tillbaka med en nyckel på vevaxeln.
Då kan man se om någon kolv rör sig liiiite mintre än dom andra.
Bäst om man kan känna efter samtidigt mot kolv och cylindervägg om det står still en aningens längre än dom andra.
Men det är marginellt om skadan på veven är liten.

ja jag håller med
och som kamikaze sa tidigare, glimmar guldet i oljan så är det en klar indikation.

inte va lat nu, tar inte så lång stund det där:tungan
först ur med oljan, guldglimmer där e från vevlager..
du kan ju plocka av tråget sen, vrid runt och titta storändarna, en duktigt skuren är blå, försök känna ett spel,,

Last edited:
ja jag håller med
och som kamikaze sa tidigare, glimmar guldet i oljan så är det en klar indikation.

inte va lat nu, tar inte så lång stund det där:tungan
först ur med oljan, guldglimmer där e från vevlager..
du kan ju plocka av tråget sen, vrid runt och titta storändarna, en duktigt skuren är blå, försök känna ett spel,,

Oljan ser fin ut... Växelåda, stakar och kolvar är ur nu.

Inget lager är ser helskuret ut men det det är helt klart repigt i treans vevlager. Om det nu är trean som är den som sitter vid balansaxeln.
Gick inte att känna något glapp någonstans.
Kan det verkligen låta om ett repigt lager?

Oljan ser fin ut... Växelåda, stakar och kolvar är ur nu.

Inget lager är ser helskuret ut men det det är helt klart repigt i treans vevlager. Om det nu är trean som är den som sitter vid balansaxeln.
Gick inte att känna något glapp någonstans.
Kan det verkligen låta om ett repigt lager?

Ja, det kan vara mycket material som är nedsvarvat men bara ser ut som enstaka repor. Mät diametern med mikrometer och jämför med oskadade vevtappar.

Back