Knölig tank

Jimbo

JA HEJ DU
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
R1 -98
Finns det nåt bra sätt att få ut en stor bula på ovansidan av en r1:a tank?
Tryckluft? Vattentryck?
Tacksam för tips

Jimbo skrev:
Tryckluft? Vattentryck?
Tacksam för tips

kan jag aldrig tänka mig de är för stabila

PollySmurf skrev:
Vattentryck kan böja en 4 mm stålplåt på 12x12cm vid 45 bar.

Risken om du vattentrycker den är väll att den bliur klotrund...om du har tur så trycker den "Bara" ut det svaga bubblade stället....Lycka till

tryck luft har ja hört om innan men där gäller samma sak!

Använd för guds skull inte tryckluft! Om tanken skulle spricka under tryck så har den smällen tillräckligt med energi för att ta livet av någon som står för nära!

Som Bolmfröken redan har nämnt så är risken överhängande att du konverterar tanken till fotboll om du försöker trycka ut bubblan.

Skaffa en draghammare och dra ut bucklan, Spacka (tennspackla?) och lacka.

att den skulle bli rund har jag funderat på, men iochmed att bulan är en deformation, så bör materialet vara försvagat just där- men man vet ju aldrig, lite lurigt att räkna en hålf på tanken också.

Mookie skrev:
Som Bolmfröken redan har nämnt så är risken överhängande att du konverterar tanken till fotboll om du försöker trycka ut bubblan.

Skaffa en draghammare och dra ut bucklan, Spacka (tennspackla?) och lacka.

Shit va ja känner mig smart...hehe!!! :)

Draghammare är nog att rekomendera...fast ja skulle garanterat va så lat att ja spacklade....det är nog det enklaste.....du får ju ändå lacka om skiten....

PollySmurf skrev:
Vattentryck kan böja en 4 mm stålplåt på 12x12cm vid 45 bar.
dåligt formulerat kanske men vet du hur tanken ser ut och man dessutom ska få det snyggt utan ett par kilo spackel så är det inte lätt!!!!!!!!!!

Billigare och lättare att köpa en tank

INTE tryck, du trycker ut undersidan ....

Snitta upp ett hål på undersidan så kan du knacka ut bucklan. Sen får då lägga igen hålet du tog upp.

/Fredrik

Jimbo skrev:
Tryckluft? Vattentryck?
Tacksam för tips

Jo, det är nog sant, men är man "pågränsennorrlänning" så villman ju gärna "fixat själv"

En deformation försvagar inte alltid materialet.
Kalla det kallhärdning om du vill. ;) Den kommer alltså inte ge med sig där io första taget om du har lite otur.

Jimbo skrev:
Tryckluft? Vattentryck?
Tacksam för tips
ha i ärtor i tanken sen fyller du på med vatten.. funkar grymt bra. då får du ut bulan och behåller formen.

När jag hade en stor buckla i min tank slog jag ut den innifrån med en liten hammare och sedan spacklade jag upp den och sen lackade. Blev skit bra syns inte nu längre.....

street_R1_guran skrev:
nej jag gör facktiskt inte det...

Måste ju gå åt en jävlans massa ärtor då ju...... ska tanken vara fylld med dessaå hur mycket vatten ska det i sen??

kan ju vara bra å veta inför framtiden.... förhoppninsvis slipper man nyttja det men..

Miss_Orchidee skrev:
Måste ju gå åt en jävlans massa ärtor då ju...... ska tanken vara fylld med dessaå hur mycket vatten ska det i sen??

kan ju vara bra å veta inför framtiden.... förhoppninsvis slipper man nyttja det men..
förstår inte problemet.. fyll upp tanken med ärtor häl i vattnet stäng locket
sen sväller ärtorna och bulan kommer ut.. händer det inget, ha i mer vatten..

Miss_Orchidee skrev:
Risken om du vattentrycker den är väll att den bliur klotrund...om du har tur så trycker den "Bara" ut det svaga bubblade stället....Lycka till

tryck luft har ja hört om innan men där gäller samma sak!

Lufttryck ska du inte ge dig på!
Till skillnad från vatten så exploderar en lufttrycksatt behållare när trycket blir för högt

street_R1_guran skrev:
ha i ärtor i tanken sen fyller du på med vatten.. funkar grymt bra. då får du ut bulan och behåller formen.

He he.....kanske funkar, men ha inte ärtorna i tanken för länga bara..!!! Gästa och ruttna ärtor i vatten luktar ungefär som en "BakfylleÄggMök" under täcket en söndag...! :tungan

Vad konstigt ni resonerar. Ni avfärdar tryckning med vatten eftersom det ger okontrollerade utvidgning vilket förvisso är ett korrekt resonemang. Men sen rekommenderar ni ärtorna precis som om dom skulle vara mer kontrollerade. Dresserade ärtor? :D

Lyssna nu på en gubbfan som har gjort detta (alldeles nyligen):
1. Som sagts ovan, tryckluft är farligt. :fatta!
2. Drag/ryck ut skadan. Är skadan stor och mjuk nog så kan faktiskt en sugplopp fungera men det hör till ovanligheterna. Själv svetsar jag fast spik i tanken OBS väl urventilerad!. Sen rycker jag i spikarna med glidhammaren. Efter lite finlir först med tennspackel och sen med plastspackel är min TL-tank numer kanonfin!

Rensning av tank: Bensin sköljs ur med metanol (eller T-sprit i nödfall) flera gånger, spriten sköljs sen ur med vatten (gärna uppvärmt) flera gånger. Ställ sen tanken framför en fläkt eller i solskenet så att den torkar ur. När det inte längre luktar bensin i tanken är det säkert att svetsa i den.
Ta bort både tanklock och tankinsats så ventilerar den ur snabbare.

Edit: Min TL-tank var intryckt på höger sida efter lite argumentation med en vänstersvängade bil. På några ställen där den var för hård för att kunna dras ut det sista finns det ett par millimetet tenn. I övrigt finns inte mer än max nån enstaka millimeter plastspackel. Tjocka spackelkakor är av ondo!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...