Klotat vid provkörning?

Farsgubben är bilskojjare på audi här i stan, och de har en flytande försäkrin som följer med en grönplåt (annan reg. plåt). En ny ducati 1098 kanske kostar (ingen aning men uppskattar) 180.000 men skulle jag kvadda en Audi Q7 4.2L Tdi för över miljonen så kostar det enbart 5.000kr i självrisk.
Javisst, det är ju helt galna självrisker! Visst kan jag förstå att det är lite högre på hojar i avskräckande syfte. Få som provkör en Q7 buskör nog lika mycket som man kanske gör med en 1098, och man kör sällan omkull med Q7'or pga ovana, men det måste ju vara nån slags rim å reson på det hela!

Jag har beskådat två klotningar i samband med provkörningar...

Den ena var en stackare som skulle provköra en japanglidare på MC-varuhuset för några år sedan. Han kom bara 100 m innan han tappar hojen vid första rödljuset på Norrastationsgatan, rakt in i bilen i filen brevid. Jobbigt!

Den andra gången var när en medlem här på forumet (som jag tror vill vara anonym) skulle provköra en 110cc pocket bike. Han får ett så kallat "hjärnsläpp", hängandes i styret med fullgas och med knäna släpandes i backen drar han rätt in i en garageport. Jag vet inte vad som var roligas själva olyckan eller säljarens reaktion.:D Det blev inga nämnvärda skador på varken förare eller hoj men jag fick mitt livs skratt och ja, han köpte hojen!:tummenupp

Sen finns det ju folk som blir av med körkortet på provkörningar :näsblod

Vill minnas någon välkänd SH-profil som torskade kortet i ett antal månader när han skulle testa en Buell.

Jag har beskådat två klotningar i samband med provkörningar...

Den ena var en stackare som skulle provköra en japanglidare på MC-varuhuset för några år sedan. Han kom bara 100 m innan han tappar hojen vid första rödljuset på Norrastationsgatan, rakt in i bilen i filen brevid. Jobbigt!

Den andra gången var när en medlem här på forumet (som jag tror vill vara anonym) skulle provköra en 110cc pocket bike. Han får ett så kallat "hjärnsläpp", hängandes i styret med fullgas och med knäna släpandes i backen drar han rätt in i en garageport. Jag vet inte vad som var roligas själva olyckan eller säljarens reaktion.:D Det blev inga nämnvärda skador på varken förare eller hoj men jag fick mitt livs skratt och ja, han köpte hojen!:tummenupp

Han blev väl så illa tvungen att ta den under armen och gå hem med den:näsblod :rofl

Två kompisar var på provkörning av Buell och HD för ett antal år se'n (kan ha varit på Barkarby kanske). De ansvariga hade gjort upp en bana så att man både kunde prova lite acc och broms samt lite kurvning.

När mina polare står i kön och väntar på att få varsin hoj ser de en snubbe dra iväg (på en V-rod tror jag). I slutet av "gas-sträckan" bromsar han in och... välter inåt i kurvan.

Det bästa av allt är att snubben får panik (självrisken var 10 papp tror jag), och börjar springa mot skogen!!! Dock kommer han inte så långt innan han personalen hinner ifatt honom. :tummenupp

...
Det bästa av allt är att snubben får panik (självrisken var 10 papp tror jag), och börjar springa mot skogen!!! Dock kommer han inte så långt innan han personalen hinner ifatt honom. :tummenupp

:D Bästa hittills!

Inte konstigt det händer mycket på provkörningar. Ny cykel med skumma inställningar och så ska man se vad den går för i första kurvan...

Någon annan som fått löjligt begränsad tid på provkörningen?

En polares brossas morsa känner en kille som har en son.............. iaf han var ute och provkörde en 675:a och lyckades få hela motorn att skära men han slap självrisken för de var fabrikationsfel.

Vad är självrisken på en sådan grej...antar att de kostar en slant med en 1098S....

Självrisken brukar väl ligga på mellan 9000-15000 ungefär. Tror Claessons har hyfsade avtal så 9-10k borde det väl ligga på.
Så just att det var en svindyr hoj spelar nog mindre roll eg. men det känns nog inte riktigt bra när man ligger där..

Edit: lite sent ute.. Jag tror det beror mer på vad återförsäljaren har för avtal än vilken hoj det är. De har ju inte försäkring per hoj utan per "grön skylt".

Edit#2. Fan sen IGEN:huvet Jag går och lägger mig ist.

Last edited:
Två kompisar var på provkörning av Buell och HD för ett antal år se'n (kan ha varit på Barkarby kanske). De ansvariga hade gjort upp en bana så att man både kunde prova lite acc och broms samt lite kurvning.

När mina polare står i kön och väntar på att få varsin hoj ser de en snubbe dra iväg (på en V-rod tror jag). I slutet av "gas-sträckan" bromsar han in och... välter inåt i kurvan.

Haha... nej man lär väl inte matcha Carl Lewis iförd ett skinnställ eller en raggarväst heller... bra försök anyway. :mattias :hihi

Har för mig att Moped & Motor i S-vall blev av med en med den (då) nya ZX10R i Skönsbergskurvan E4:an för 2 år sedan under en provkörning

omkullkörning i gödselhög

När jag tog mitt kort o vi skulle ut o köra på grus så var det en kille som körde av vägen o la hojen o sig själv mitt i en hög med kogödsel:D

Han klarade sig bra som tur var! När vi skulle ta paus vid ett fik så blev det vackert att sitta utanför.

Ang köra om kull vid uppkörning så gjorde jag det innan jag skulle göra garagevändningen, övade lite innan o lade omkull den, snacka om att mitt självförtroende dök i botten. :huvet

Sen när jag sakta kommer fram till kontrollanten för teknikbanan, så vrålar han till mig!!

VAD I HELVETE GÖR DU, TA PÅ DIG HANDSKAR O VIK NERHJÄLMEN!!!!!.:mad:

Hade en sån där hjälm man kan vika upp.

När jag då klev av hojen så rammlade jag omkull. hade fått värmeslag
. Då bad han iaf om ursäkt o gav mig vatten o lät mig svalka av mig, sen så gick allt bra.

Men jävlar vad nervös jag blev :D Men tänkte samtidigt att nu jävlar klarar vi av detta o fixade kortet.

JA de va min erfarenhet av omkullkörningar vid körskola.

Tolf

när jag provkörde min Sportster vart jag informerad om självrisk på 12papp, säljaren var måttligt imponerda av att jag klarat körkortet bara 2 timmar innan

Träffade ett par likasinade i helgen och vi stod och ljög ikapp ett tag... enligt uppgift någon gubbe som ska ha lagt en ny victory från claessons borta i rundelen mot olofström.
Jobbigt att lyfta upp en sådan á ett par hundra kilo ur en rundel, när ett par bilar strå och vill köra igenom.

Träffade ett par likasinade i helgen och vi stod och ljög ikapp ett tag... enligt uppgift någon gubbe som ska ha lagt en ny victory från claessons borta i rundelen mot olofström.
Jobbigt att lyfta upp en sådan á ett par hundra kilo ur en rundel, när ett par bilar strå och vill köra igenom.

fick också höra att nån hade lagt en victory i olofström..taskit om de va i en rondell! de du sa i ditt första inlägg om nån kille som klotade med en ny z750, jag lyckades se de, kul min på killen han hade efter de!:näsblod

15000:- hade de i självrisk på 1098S när ducati hade provkörningsdagar i Arboga förra sommaren. jävligt trevlig hoj dock

I år var det 18 000:- för samtliga Duccar, men det var värt risken speciellt med 1098 S.:)

Var o provkörde Merca C63 AMG och en CL 500 i helgen i Örebro, då var självrisken 8000:-. AMG:n var värt risken osså.............................:D

/Jim

Härliga historier.

Är snart dags för min allra första hoj och har lite dåligt självförtoende för tillfället.
Har nämligen inte kört hoj sedan 23 aug -07, då KK fixades.

Så denna tråd är ju helt perfa att läsa igenom :tummenupp :gnissla

Ingen som klantat sig under provåk på en privathoj? :rolleyes:

Man vill testa den till max och kör cykeln första gången. Såklart det kan hända lite grejer:)

Hojgaraget hade en Aprilia mille som bara kom 10 mil innan den blev inlöst om jag mins rätt.[/QUOTE]

Nja, jag var där och hämtade en hoj till polaren våren -06, och då stod det en nästan sprillans Touno i deras verkstad och då jag frågade Hojgaragets ägare vad som hänt med den så sa han bara med ett flin, "fråga han som sitter på kontoret och tittar i reservdelslistan vad som hände, det där skulle vara vår demohoj i sommar", det var en av hans polare som kraschat hojen nån dag innan.:D

Ingen som klantat sig under provåk på en privathoj? :rolleyes:

Jodå, jag känner till en

En kille här på forumet, som jag inte vill namnge, men för sak skull, så kallar jag honom Pelle, körde uppåt landet för att titta på en hoj, redan vid första samtalet över telefonen så sa ägaren till pelle att den var bes. skattad, påställd, samt försäkrad.

När Pelle väl kört xx mil för att titta på hojen, så har han en kompis med sig som kan köra bilen hem ifall köp genomförs.

på plats frågar pelle igen om hojen är bes. skattad & påställd, och ägaren säger att "ja det är den"

pelle kollar hojen & allt ser ok ut, han vill provköra den, vilket han också får.
efter xx minuter, så kommer inte pella tillbaka & polaren, samt ägaren blir lite fundersamma.

när xxxxx minuter gått, så kommer pelle tillbaka, utan hoj.
det visar sig att pelle, under provkörningen, har blivit prejad av okänd, pelle gick i backen, hojen voltar & börjar brinna (vittne till olyckan & smitningen av bilföraren finnes)

då säger ägaren HOJEN ÄR OFÖRSÄKRAD... du får pröjsa för hojen !!!

pelle åkte hem utan att ha betalt skrotet som brann upp, med massor av hot om både det ena & det andra.

Detta är 2-3 år sedan, o vad jag vet, så har pelle fortfarande inte betalt för hojen. kan vara så att trafikförsäkringsföreningen täckte hojen, med tanke på smitningen

Det var någon som klotade KTM RC8 under provkörning i Göteborg. Den är tydligen lite svårkörd för ovana förare.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026