Klotartråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Robban_C skrev:
Vilket påminner om en story. Min polare hade en Z1000 med högkompad 1260, stora ventiler, halvvassa kammar, smottisar, högljutt sidewinder etc. Just då satt det en originalsving på = wheeliebenägen (jag hjälpte honom senare att konvertera till en längre sving). Och dessa hojar hade en centrifugalspärr så att det inte gick att peta i högre spett än 1:an stillastående. Och hans hoj hade generatorn borttagen eftersom den ändå inte laddade.
Alltså blev det springstart ibland. Och den motorn var inte så kul att lubba igång på ettan.
Nåja, en kväll på macken:
Han har tankat och ska starta. Nehej, inte med elstart. Slut batteri. Springa igång. Han backar så långt han kan för att få lite sträcka att få upp farten. Tar sats och kutar likt en galen gasell on acid. Hoppar upp i damsadel (dvs båda benen ner på v sida), dumpar kopplingen och puffran hoppar igång med ett herrans oväsen mitt ibland pumpar och tankande Svenssons. På fullgas med gashäng! Min polare drar iväg på en ofrivillig men ack så villig wheelie mellan bilarna med chaffisen hängande i styret, sittandes damsadel. Han kliver av och knarren dör i rena förskräckelsen (antingen släpper gashänget eller så lyckas han komma åt dödaren) och rullar mitt emellan två parkerade klipp nya hyrbilar och lägger sig snällt på sidan i gräset bortom hyrbilarna. Inga skador på varken knarren, några bilar eller några människor. Somliga gör av med all sin tur i en enda resa.
Faaan,du nämner ju bara såna där hojar som en annan känner till.Visst va dom kul?Lite lek med döden i kurvorna? :tungan

Sege måste väl ändå va den som trotsat de övre makterna mest hittills med tanke på hur "lite" skador han/du fick efter den vådliga vurpan.Tycker man ser småskrot ligga kvar där ännu varje dag typ.Hur blev det med handen förresten?Funkar det att gasa? :tungan

1. Hur fort gick det vid tillfället?
70-80 km/h kanske, kommer inte ihåg. Bromsade omkull mig under övningskörningen på sandig väg pga av dålig framförhållning framåt och koll i backspegeln i fel tillfälle.

2. Hade du utrustning?
Ja (nästan komplett) skinnjacka,ryggskydd hjälm, handskar, tunna trialbyxor eller nått.

3. Blev du skadad? I sådant fall, hur pass?
Bruten handled, skrapsår på ena knät.

4. Hur gick det för hojen?
Rejält skrapad/repad

5. Hur ont gjorde det? Skadetillfället = 3 kanske. Rycka tillbaks handleden i rätt läge på sjukhuset och borsta såret på knät med tandborste lite ondare. Dock rätt lungt då skadorna ändå var små och placerade på relaitvt okänsliga kroppdelar. Det jobbiga med handleden var att den svullnade, så att varje gång doktorn släppte så hoppa den tillbaks i fel läge igen. Han var lixom tvungen att knäcka lite förbi innan den stannade i rätt läge.

Är glad att jag hade integral och skinnjacka, då visiret och bröstet på jackan var rejält repat.

ktmjacke skrev:
Faaan,du nämner ju bara såna där hojar som en annan känner till.Visst va dom kul?Lite lek med döden i kurvorna? :tungan
Lite? Räcker det? :hihi

Här kan du få nåt kul att smaka på (OT i denna tråd men va fan...):
Då jag åkte Z1000 åkte min polare Honda 500 Four. Öhlinare, bakåtflyttade pegs, clipon, allt onödigt borttaget etc. Vi skiftade en kväll. Vansinnigt kul knarr! Fullständigt vanvettigt skitkul att ligga på krokvägarna och pina skiten ur 500:an. Långsammare än min Z rakt fram men sååå kul att köra.
Och det roligaste på hela kvällen var att jag åkte snabbast vare sig vi åkte skiftade hojar eller på våra egna. :tummenupp
Men det var på den tiden jag hade någorlunda koll på att åka. Idag har jag inte tillräckligt med tid.

En annan skitkul knarr så länge vägarna var tillräckligt krokiga var GSX 400 ca -82. Min dåvarande tant (U) hade en sån ett tag. Jag köpte den av en lirare som försökt åka på baktofflan utan att ha koll på grindarna framför.
Dvs apropå klotningstråden.
Och hon klotade under övningskörning. Just denna kvällen var det inte jag som var övningsledare. Hon åkte under ansvar av en annan lirare på en gammal skabbig (redan då och ännu värre idag) Yam Midnight Special. Nåja C hade gett sig fan på att få mig att dynga av vägen tror jag för han körde som satan på sina gamla barndomsvägar med sin CB450 twin och jag efter med Z1000. Inte fan dyngade vi av men U for rakt ut i spenaten med sin knarr. Och jag som hade tjatat så i åtskilliga veckor om skillnaden mellan att åka och att köra hoj. Efter denna händelse började hon köra hoj. Det blev en helt annan chaffis av henne. Betydligt säkrare och betydligt snabbare. Se där ja, en avdyngning som gjore nytta. Och gissa vem som senare fick lappa ihop liket. Och visst fan ja, hon körde min Z hem och jag körde hem hennes knarr eftersom gaffeln skevade och baktofflan nästan var helt tom på väder.
Senare åkte hon Kaw 750 LTD (med rem) och han med 500:an åkte CBX. Satan i gatan vad hon åkte med den där stackars LTD:n. Samtidigt åkte jag KLR. Jag låg bakom LTD:n och kunde se gnistregnen bakom. Och en KLR och en CBX vobblar ungefär lika mycket vid toknedlägg. Tro mig, been there, done that. Lika mjuka chassien på båda typ. Man fick jobba som faan för att hänga med de där båda hojarna med KLR:n, svettigt värre.
Men idag har jag så dålig rutin på körandet att jag tar det mycket stillsammare.

Sådärja, då har även den här tråden spårat ur. Och det har alltså jag orsakat. Shame on me.

just fan ja har ju en cross ja!

hoppade ja for åt ena hållet medan crossen åt andra. hoppade i ett dåligt uppbyggt hopp i grusgropen landade på huvet/axeln. sneddade

1. ca40~50km/h 1.5m i luften trorja
2. taskig crossutrustning
3. axeln ur led, tuppa av 1minut, såg svartvit när ja vakna upp/hjärnskakning
4. honda cr250r, klarar sig alltid galant. (vinkla styret lite =)
5. 5 när de lade det till rätta. ingen symetrisk bild av axlarna längre om man kollar sig i spegeln än idag! det skiljer ca 2cm i höjd.

Klantig klantig wheelie vurpa med R1 i ca 80-100... Alla kåpor repade, handtag o alla andra smågrejjer, ljuddämparen och nummerskylten fick 12'o clock märken :) ... repat skinnställ och stövlar... Fetma blåmärke på röven och lite onte i ena handen...

Mest deppad över att se hojjen köra i 12'o clock samtidigt som jag kasade bakom den på asfalten... :huvet

Halvförsäkring...

Robban_C skrev:
Lite? Räcker det? :hihi

Här kan du få nåt kul att smaka på (OT i denna tråd men va fan...):
Då jag åkte Z1000 åkte min polare Honda 500 Four. Öhlinare, bakåtflyttade pegs, clipon, allt onödigt borttaget etc. Vi skiftade en kväll. Vansinnigt kul knarr! Fullständigt vanvettigt skitkul att ligga på krokvägarna och pina skiten ur 500:an. Långsammare än min Z rakt fram men sååå kul att köra.
Och det roligaste på hela kvällen var att jag åkte snabbast vare sig vi åkte skiftade hojar eller på våra egna. :tummenupp
Men det var på den tiden jag hade någorlunda koll på att åka. Idag har jag inte tillräckligt med tid.

En annan skitkul knarr så länge vägarna var tillräckligt krokiga var GSX 400 ca -82. Min dåvarande tant (U) hade en sån ett tag. Jag köpte den av en lirare som försökt åka på baktofflan utan att ha koll på grindarna framför.
Dvs apropå klotningstråden.
Och hon klotade under övningskörning. Just denna kvällen var det inte jag som var övningsledare. Hon åkte under ansvar av en annan lirare på en gammal skabbig (redan då och ännu värre idag) Yam Midnight Special. Nåja C hade gett sig fan på att få mig att dynga av vägen tror jag för han körde som satan på sina gamla barndomsvägar med sin CB450 twin och jag efter med Z1000. Inte fan dyngade vi av men U for rakt ut i spenaten med sin knarr. Och jag som hade tjatat så i åtskilliga veckor om skillnaden mellan att åka och att köra hoj. Efter denna händelse började hon köra hoj. Det blev en helt annan chaffis av henne. Betydligt säkrare och betydligt snabbare. Se där ja, en avdyngning som gjore nytta. Och gissa vem som senare fick lappa ihop liket. Och visst fan ja, hon körde min Z hem och jag körde hem hennes knarr eftersom gaffeln skevade och baktofflan nästan var helt tom på väder.
Senare åkte hon Kaw 750 LTD (med rem) och han med 500:an åkte CBX. Satan i gatan vad hon åkte med den där stackars LTD:n. Samtidigt åkte jag KLR. Jag låg bakom LTD:n och kunde se gnistregnen bakom. Och en KLR och en CBX vobblar ungefär lika mycket vid toknedlägg. Tro mig, been there, done that. Lika mjuka chassien på båda typ. Man fick jobba som faan för att hänga med de där båda hojarna med KLR:n, svettigt värre.
Men idag har jag så dålig rutin på körandet att jag tar det mycket stillsammare.

Sådärja, då har även den här tråden spårat ur. Och det har alltså jag orsakat. Shame on me.
Ha ha ha,tur att det gick så väl.Har hon kort idag?Du?

Muskedunder skrev:
2. Hade du utrustning?
5. Hur ont gjorde det på en skala 1-10, om ett är att vrida magfläsket ett halvt varv och 10 är att klämma testiklarna i ett skruvstäd.

1. Tillfället? Ta det gånger 15 :D Allt från 20-90 (japp, går sakta på våra banor)

2. Ja, full uppsättning

3. Nej, har hittills bara blivit blå om knäna, det har nog mest med att göra med att jag går omkull på insidan istället för utsidan, och ja, det går bestämma över med träning.

4. Smårepor

5. Mest ont gör det i egot, minst ont i testiklarna :)

På med puckar å vurpa på insidan och på bana så går det oftast bra!

Edit* Jag har nog provat på det flesta misslyckande man kan göra på crosshoj också, blandannat wheelie tills sadeln tar i backen... Sträckt sig är nog det värsta som blivit. Självklart ska man ta det lungt, och jag har säkert haft en hel del tur, så take care out there! ;)

Last edited:
Jag har kort idag, har dock varit av med det en gång (sent 80-tal) pga fortkörning på motorväg. 150 märlor (tur dom inte mätte senare) med en Alfa Romeo. Tillhörande han som senare hade 500:an. Han satt på jobbet när hans chef kom och sa att "F, dom pratar om dig på polisradion". Jag var på väg hem för att lämna tillbaks hans bil som jag lånat i samband med skottad låda på min bil (Ford 17m med 2,8 liter 6:a) när bylingen surrade omkring ovanför motorvägen i en sån där jävla gräddvisp med stoppuret i högsta hugg.
Men det är preskriberat nu. Tänk vad tiden går.

Och hon har kortet kvar och har såvitt jag minns aldrig varit av med det.
Men hon åker inte hoj numer. Hon blev rädd efter en kollision med en blindkärring. LTD:n fick smärre skador men U blev liksom rädd för hojåka.
Och hon var 100% oskyldig till smällen. Hon åkte inte ens fort när det hände.

Idag går det betydligt lugnare, både på två och på fyra hjul. Även jag blir äldre.

Och hon har numer ihop det med honom (han som hade 500 och CBX) istället. Ja tänk så det kan bli.
Och ja, vi är vänner även nu men det var rätt frostigt ett tag.

G'natt!

Robban_C skrev:
Jag har kort idag, har dock varit av med det en gång (sent 80-tal) pga fortkörning på motorväg. 150 märlor (tur dom inte mätte senare) med en Alfa Romeo. Tillhörande han som senare hade 500:an. Han satt på jobbet när hans chef kom och sa att "F, dom pratar om dig på polisradion". Jag var på väg hem för att lämna tillbaks hans bil som jag lånat i samband med skottad låda på min bil (Ford 17m med 2,8 liter 6:a) när bylingen surrade omkring ovanför motorvägen i en sån där jävla gräddvisp med stoppuret i högsta hugg.
Men det är preskriberat nu. Tänk vad tiden går.

Och hon har kortet kvar och har såvitt jag minns aldrig varit av med det.
Men hon åker inte hoj numer. Hon blev rädd efter en kollision med en blindkärring. LTD:n fick smärre skador men U blev liksom rädd för hojåka.
Och hon var 100% oskyldig till smällen. Hon åkte inte ens fort när det hände.

Idag går det betydligt lugnare, både på två och på fyra hjul. Även jag blir äldre.

Och hon har numer ihop det med honom (han som hade 500 och CBX) istället. Ja tänk så det kan bli.
Och ja, vi är vänner även nu men det var rätt frostigt ett tag.

G'natt!
He he g,natt bengha.

ktmjacke skrev:
Sen har jag lyckats med att göra en överstoppie för att inte köra in i en bil mitt i s-holm oxå,för att jag glodde på brudar o inte såg att kön stannat.Lite pinsamt.

Det var den gången du kalleankapaddlade därifrån va :rofl

Gixxer1000Mikes älghistoria tar nog priset i denna tråd! Visst var det två bäverjägare som hittade dig? :) Kan tänka mig att det räckte bra med 18 timmar! Hoppas du blev återställd! :tummenupp

Har ett eget bidrag också..
Var på väg till Bulten som vanligt och fick bakhjulssläpp i en av dom där kurvorna som man INTE vill åka av i.
Var en hel del grus mitt i svängen och jag fick panik!
Körde rakt in i en bergvägg och var runt tio meter ifrån att fronta med en bil i motsatt körriktning! :död

1: Lyckades bromsa ner till strax under 30 tror jag.

2: Full utrustning.

3: En sargad fot! Inte så allvarligt, men den är fortfarande inte helt bra! Alla som har stukat foten ordentligt vet vad jag menar...

4: Kåpor runt om, sprucket motorblock, skadad ram och sargad framfälg.

5: Var helt paralyserad och kände inte riktigt efter. Men kom hem nästan helt själv så en 1 är väl lagom.

Sugar skrev:
Gixxer1000Mikes älghistoria tar nog priset i denna tråd! Visst var det två bäverjägare som hittade dig? :) Kan tänka mig att det räckte bra med 18 timmar! Hoppas du blev återställd! :tummenupp

Har ett eget bidrag också..
Var på väg till Bulten som vanligt och fick bakhjulssläpp i en av dom där kurvorna som man INTE vill åka av i.
Var en hel del grus mitt i svängen och jag fick panik!
Körde rakt in i en bergvägg och var runt tio meter ifrån att fronta med en bil i motsatt körriktning! :död

1: Lyckades bromsa ner till strax under 30 tror jag.

2: Full utrustning.

3: En sargad fot! Inte så allvarligt, men den är fortfarande inte helt bra! Alla som har stukat foten ordentligt vet vad jag menar...

4: Kåpor runt om, sprucket motorblock, skadad ram och sargad framfälg.

5: Var helt paralyserad och kände inte riktigt efter. Men kom hem nästan helt själv så en 1 är väl lagom.
Nja,det var 3 bäverjägare som hittade mig och jag har fortfarande "sjukhussjuka" 8,5 månader efter olyckan, får fortfarande penicillin och har fått det hela tiden samt ett morfinpreparat som heter ketogan mot smärtorna,går hjälpligt på kryckor men behöver hjälp me det mesta ännu tyvärr men det är sånt som kan hända.

ktmjacke skrev:
Sege måste väl ändå va den som trotsat de övre makterna mest hittills med tanke på hur "lite" skador han/du fick efter den vådliga vurpan.Tycker man ser småskrot ligga kvar där ännu varje dag typ.Hur blev det med handen förresten?Funkar det att gasa? :tungan

Det är kopplingshanden men det ska nog fungera finemang ändå. Skulle behöva ha lite mindre avstånd mellan kopplingshandtag och styre liksom, fingrarna blev ju lite kortare men funkar utmärkt på alla andra sätt.

Skulle köra hem min första hoj till gbg. -En yamaha dragstar (farsan valde så jag hade inte nåt val). Det var 0 gradigt.

1. Det gick rätt så långsamt. Skulle stanna till vid ett rastställe och halkade på ett vitt streck som var helt jävla glashalt (blixthalka).
2. Jag hade goretex och ryggskydd.
3. smällde i axeln, men den blev bra efter några veckor -översträckning.
4. hojen fick ett skevt styre, ett skrapat avgassystem och en söndrig fotpinne. Så hade man en urrsäkt att köpa ny hoj i alla fall och det var ju inte fel.
5. smärtskala: 1

Det kom fram en tant och frågade -"hur gick det?" när jag ställde mig upp från vurpan. Mitt svar blev: "-Jag vet inte, jag har inte kollat på den än" :hihi
Det gjorde inte så ont med andra ord. Axeln värkte ett tag, men sånt får man tåla.

lärdom: Ge fan i att köra i halka.

Skulle stila för ett gäng skitungar med ett gäng lika skitiga epa-traktorer. Smekte upp Gixxern på ettan sittande med benen över styret och arslet på tanken :Bugar . I slutet på vägen finns...en kurva givetvis, som jag närmar mig med motorn på ganska högt varv. "Bara liiite högre" tänker jag, inte riktigt nöjd med höjden på wheelien. Slutar med att kurvan närmar sig med en ruskig fart, varvid jag smått panikartat släpper gasen helt. Motorbromsen vid 13000 v/min gör sitt och sätter ner hojen med en fart som min kropp och gravitationskraften inte har en chans att matcha. När jag sedan är på väg ner har framfjädringen på hojen redan vart nere och vänt och returen skickar tanken med en ruggig fat rakt i ballarna på mig :död
Vart helt förlamad i hela nedre delen av kroppen och kunde knappt ens få kraft att trycka frambromsen. När jag väl fått stopp på hojen låg jag kraftlös på backen i fem minuter, tänkandes påkrossade tomater... Juvelerna efterlämnade också ett obestridligt minne i form an en liten bula i tanken :näsblod

1. ca 110 km/h
2. Skinnjacka och schyssta brallor
3. Var svullen ett par dagar efteråt men förhoppningsvis inga bestående men.
4. Hojen klarade sig fint, förutom då det lilla minnet på tanken och läckande packboxar.
5. Någonstans i övre delen av skalan. Gjorde ondare än en bruten fot (se nedan)

Hade börjat öva 12:or vilket hade lett till en brutenfotpinne på högersidan (fotbromssidan). Själva fotpinnen såg ut så att stödet för foten var väck, men fotbromsen var fortfarande intakt. Jag kom på den geniala ideen att ersätta fotpinnen med en 6 cm lång expanderbult som passade perfekt i gängorna för den forna fotpinnen.
Någonstans mellan klockan 11 och 12 på bakbananen blev det lite instabilt och jag försöker bromsa ner hojen, bara för att till min fasa upptäcka att min fina lågsko har fastnat i den förbannade expanderbulten och jag inte på nåt sätt kan komma åt bakbromsen :3freak . Börjar bli lite stressad när jag börjar åka i fram och tillbaka som en orm, i bästa konbanestil, som följd av att jag rycker och sliter i skon, men det vill sig inte bättre än att hojen till slut lägger sig ner. Över min fot givetvis och nämnda lågsko. 200 kg metallskrot över en mjuk fot vill sig inte bättre än fyra veckors förlängd semester på kryckor och en fot som fortfarande inte har någon känsel i huden på insidan.

1. 20km/h.
2. Skinnställ och sneakers.
3. Bruten fot med en hel del mjukdelsskador.
4. Hade sönder ett par motorkåpor och en fotpinne till.
5. Smärtskala 4.

2. Hade du utrustning?
5. Hur ont gjorde det på en skala 1-10, om ett är att vrida magfläsket ett halvt varv och 10 är att klämma testiklarna i ett skruvstäd.

1. 90-130. Såg 140 på mätaren innan jag försökte bromsa ner men vet inte hur mycket jag hann. Kl 21, låg sol och med färdriktning åt väster. Mitt i en s-kurva öppnade sig en glänta upp och solen lyste igenom. Med en miljard flugor på visiret och med den låga solen i ansiktet, såg jag inte ett skit.

2. Full.

3. Ont/inflammation i svanskotan/nedre delen av ryggen.

4. Vänster sida skrapat, buckigt och trasigt. Blinkers och backspeglar borta. Bakramen sne och av.

5. 1. Hade under en längre tid haft en blåsa i kinden som jag svurit över (en sådan störig pryl som gör att man inte kan tugga och njuta av maten när man äter). Hjälmen satt så tajt mot huvudet att när jag dunkade i huvudet råkade jag bita av blåsan... så ngt positivt kom ju med vurpan :tummenupp

För övrigt hade jag tur som fångades upp av ett dike (att likna med rännorna på en bowlingbana).

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...