Klotartråden

  • Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
1. Hur fort gick det vid tillfället?
Uhmm, 160km/h stående wheelie :rodnar Halkar av höger fotpinne samtidigt som jag kör om 3st bilar

2. Hade du utrustning?
Fullutrustad med det bästa (förutom skorna...)

3. Blev du skadad? I sådant fall, hur pass?
Slet av ledbandet på vänster fot, slog vänster fot gul o blå likaså min rumpa (så jag inte kunde sitta på ett tag :rolleyes: ) Hojen landa på min rygg/nacke så jag har fortfarande inflamation i rygg o nacke :4skrika

4. Hur gick det för hojen?
Se på bilden o gissa själv :rolleyes: (det blev en DYR historia för mig iaf)

5. Hur ont gjorde det på en skala 1-10, om ett är att vrida magfläsket ett halvt varv och 10 är att klämma testiklarna i ett skruvstäd.
Först så kände jag ingenting men efter att ha legat på spinneboard i över 7 timmar så gör ALLT ont!!! Men jag sätter en 8+++



.../Yoshi
 

Bifogat

  • Bild 016.jpg
    Bild 016.jpg
    139.5 KB · Visningar: 278
  • Bild 018.jpg
    Bild 018.jpg
    138.8 KB · Visningar: 227
1. Hur fort gick det vid tillfället?
max 60 (Inne i Bremen första morgonen på mc-semestern)
2. Hade du utrustning?
full utrustning
3. Blev du skadad? I sådant fall, hur pass?
knät såg ut som jävligt stor persika
4. Hur gick det för hojen?
kåpskrap, en backspegel rök och en packväska brann upp
5. Hur ont gjorde det på en skala 1-10, om ett är att vrida magfläsket ett halvt varv och 10 är att klämma testiklarna i ett skruvstäd.
typ 1, men har fortfarande problem med knäet efter ca 10 år.
 
Yoshi_gixxeRR skrev:
Måste man inte göra en 360 då lr mer :va



.../Yoshi

Om du svänger 180 åker du ju tillbaka åt exakt samma håll du kom ifrån, 10 till måste ju innebära att den i förlängningen korsar sig själv. Eller så är jag bara trög som vanligt.

//@
 
Yoshi_gixxeRR skrev:
Måste man inte göra en 360 då lr mer :va



.../Yoshi


Tänk lite nu Yoshi!!!
90 grader+ 90 grader= 180 och då åker du tillbaka samma väg som du kom så 190 blir att du korsar samma väg som du åkte på.

Fast om nu kurvan är lång så kan man ju svänga typ 190 grader åt vänster för att sen slå över i en höger.....men vad vet jag

//Robert
 
Robso skrev:
Fast om nu kurvan är lång så kan man ju svänga typ 190 grader åt vänster för att sen slå över i en höger.....men vad vet jag

Tänkte på det, men eftersom det gick i 50km/h kan den inte varit särskilt lång.

//@
 
Så jäkla fånigt:

1. Hur fort gick det vid tillfället?
Max 40, bilen framför kör kanske 25-30. Det lutar nerför, är en sval och blöt höstmorgon och jag har inte åkt speciellt långt (antagligen rätt kalla däck). Jag har nog ca 10 meter till bilen framför när jag ser att den börjar bromsa. Jag börjar bromsa (inte en mjuk inbromsning och inte en hård, mittimellan) när framhjulet släpper innan jag börjat bromsa vad jag bedömmer som tillräckligt. VA!? tänker jag och släpper bromsen och börjar om på nytt. Framhjulet släpper och hjäkligt förvånad konstaterar jag att jag kommer att krocka om ca 0,5 sekunder.... "pang" så vart det tvärnit, men jag ramla inte ens.

2. Hade du utrustning?
Ovesäntligt, men inte fullutrustad.

3. Blev du skadad? I sådant fall, hur pass?
Slog mig lite mellan bena i tanken utan att slå i någon pungkula på någe sätt, vilket var tur.

4. Hur gick det för hojen?
Inga skador alls

5. Hur ont gjorde det på en skala 1-10, om ett är att vrida magfläsket ett halvt varv och 10 är att klämma testiklarna i ett skruvstäd.
0.5

nytt framdäck snart monterat, iaf innan det går att åka mc
Kör försiktigt i sommar!


EDIT: har ni aldrig sätt en motorvägspåfart? Inge problem med grader där, inte heller med att korsa vägen man kom på :banana
 
Last edited:
OLDEN skrev:
Har även gjort ett wheelieöverslag, men det är så genant att jag inte gärna belastar mitt ego (som var det enda som blev skadat) med att upprepa den historien. :rolleyes:

Hehe, det kostar på att träna :)

Senaste (och värsta vurpan) var i sommras på första semesterveckan.

Jag tourade i ca 180 sista gången jag kollade på mätaren på rakan
Sen var det helt plötsligt någon som kastade ut en kurva framför mig under tiden som jag satt och stirrade in i solen...
Bromsade så mycket det gick för att sen bryta ner fullt åt höger.
Kom nästan igenom hela svängen men fick avsluta med att gena ner i diket.
Som tur var så var diket mjukt!
Jag flög iväg ca 15 meter och studsade sen vidare lika långt.
Hojen landade mjukt så det var bara kåporna som såg bättre begangnade ut!
(men jag säger som A©, bra tillfälle att testa på Fighter...)
Jag själv landade dessvärre på ryggen.
Kändes inte så mycket först så jag bad en kompis komma och hämta mig.
På vägen hem stelnade jag till ganska så duktigt så det fick bli ett besök till akuten för säkerhets skull.
Tur det för där konstaterade de att jag fått fraktur på 3 kotor i korsryggen...
"Bladen" på kotorna som håller i musklerna hade gått rakt av på 3 kotor...
Undrar varför det kändes konstigt :rolleyes:
Detta trots att jag hade full utrustning inklusive ryggskydd.

I 2 månader så gick jag runt som om jag hade en stålpinne uppkörd där solen inte lyser.
Sen gick det att åla sig upp på hojen igen! efetr ytterligare en månad så gick det att stå på hyffsat igen!
:squid

Det lustiga var att under hela förloppet från det att jag upptäckte svängen så kändes det som det gick i slow motion.
Det var nästan så jag kunde räkna gruskornen på vägen genom svängen.
Kommer ihåg precis hur jag tumlade runt och tänkte att det här kommer bli dyrt och jobbigt.

Allt detta pga att jag satt och slökörde.
Normalt så brukar det vara full koncentration men nu var jag på väg hem till morsan och satt och filosoferade lite halvslött och tyckte mest det var jobbigt att ha 10 mil kvar att åka...
Det är bara att inse, kör man hoj så ska man göra det och ha sin koncentration på bara det.
Sitta och slököra är hundra gånger farligare (för mig) än att ligga fullt på favvovägen :huvet
 
Jag får väl dra mitt strå till stacken då:

Ung och oförståndig, 125 cc i början av 80-talet, iklädd gympadojor, badbyxor(!) och vurpollon gjorde jag lowsider och klarade mig helt oskadd!!! Lyckades hålla mig kvar på knarren. Gjorde dessutom samma jävla misstag två gånger! I samma kurva! I samma utstyrsel! Och klarade mig lika bra båda gångerna!
Därför kör jag idag alltid "välklädd" :tummenupp så att säga eftersom jag anser att jag gjort av med ett helt livs tur.

Mitten av 90-talet:
Skulle till Sthlm, åkte gamla vägen från Södertälje med en gammal -84 1100 EF. Valde att åka norr om sjön vid Botkyrka. Heter den Flaten? Osäker på namnet. Hursomhelst så såg jag att vägen fortsatte upp i skogen bortom ett krön så jag höll i rätt friskt. Trist att vägen gjorde en kraftig avstickare åt vänster i svackan bortom krönet. Inte en chans att bryta över knarren i tid. Det blev diket på höger sida. Försökte hålla hojen upprätt i diket men 265 kilo EF är ingen enduroknarr kan jag lova. Lade knarren och började studsa runt själv i diket. Mörbultad, gick fram till knarren och försökte resa den upp men orkade inte eftersom den låg så djupt och så illa (den låg liksom tippad långt över 90 gr åt sidan). Fick ta hjälp av en förbipasserande att få upp knarren. Det gav _mycket_ stora skador i egot. Lite lackskador samt en kraschad blinkers. Extrahjälmen som hängde bakpå försvann. Jag letade som fan men antar att den landade nånstans ute i frukostodlingen.

Sent 90-tal:
Hade en KLR med "halvgatdäck". Hög + smal = gick att lägga ner hur mycket som helst.
Nej, inte hur mycket som helst, tro mig. Rondellen vid Hemköp i Eskilstuna:
SKulle svänga ut vänster bort mot Eskilshem, lade ner rätt friskt, framtofflan släppte och där låg man och krälade som ett utslaget fyllnylle. Tappade luften alldeles när jag slog i backen. "Slog du dig?" frågade en dam som kom springande. "Nej, inte alls" svarade jag med den manliga (dvs fåniga) stoltheten. Reste upp knarren, lyckades sparka igång liket (elstarten var kass) trots att jag kippade vilt efter luft likt en gädda på land. Iväg på bakslangen med skevt styre bort mot Eskilshem, svängde in vid korvmojen och ställde mig där och fokuserade på att börja andas igen. Puh.
Inga varaktiga skador på mig, endast ytliga repor på skinnstället men jeansen som jag hade innanför skinnstället fick hål på knät! Notera att stället alltså endast hade marginella ytskador medan jeansen innanför gick sönder. Skinnställ är bra! :tummenupp
Knäet klarade sig med lite vackra färger och lite ömhet.
Fick rikta styret (satan vad det var hårt) och antagligen åtgärda lite lackskador på motorblock eller nåt sånt, minns inte alla detaljer.
Once again fick egot ta största smällen. Och det tror jag är enbart nyttigt. :tummenupp
 
Orkar inte skriva om alla vurpor så jag tar den klantigaste..

1. Hur fort gick det vid tillfället?

0 Km/h, stod o hängde på styret med en fot i marken och pratade med andra hojåkare i stan med en massa folk i närheten, kände att nu är det dax att byta stödfot men andra benet hade somnat.. Så jag hann inte reagera och fick bromshandtaget (som var avkapat) rätt ner i foten.. :huvet

2. Hade du utrustning?

Full utrustning.

3. Blev du skadad? I sådant fall, hur pass?

Rejält svullen fot, känner fortfarande en ömmande knöl där handtaget gick in i foten 1 år efter.

4. Hur gick det för hojen?

Böjt bromshandtag, bättring av tidigare märken här o där.

5. Hur ont gjorde det på en skala 1-10, om ett är att vrida magfläsket ett halvt varv och 10 är att klämma testiklarna i ett skruvstäd.

7.2

Det lustiga med det hela är att jag har vurpat flera gånger med farten uppe men aldrig skadat mig som jag gjorde den gången. :banana
 
Last edited:
-MattiasH- skrev:
1. 0,2km/h. Övade garagevändnigen hemma hos morsan och farsan på gårdsplanen. Tappade balansen samtidigt som jag fick ett kraftigt "kärringstopp" och hann ej sätta ner fötterna i tid.
2. Jeans, vinterjacka, gummiskor, hjälm och handskar
3. Inte skadad.
4. Ena blinkersen bak gick sönder, repor på tank och en sidokåpa.
5. 0 fysiskt och 8 psykiskt. :)

Been there, Done that :gnissla men jag gav mig fan på att hojen inte skulle gå i marken vilket jag oxå lyckades med. Stretade emot allt jag kunde och istället sträckte jag en muskel i armen så jag knappt kunde röra den på flera dar. Ibland undrar man hur man prioriterar saker och ting :kocko
 
Muskedunder skrev:
Här kan ni som har dragit omkull med hojen berätta för den skara som inte gjort det, hur pass det känns, hur omfattande det är, och kanske att man borde ta det piano på hojen ibland.

1. Hur fort gick det vid tillfället?
2. Hade du utrustning?
3. Blev du skadad? I sådant fall, hur pass?
4. Hur gick det för hojen?
5. Hur ont gjorde det på en skala 1-10, om ett är att vrida magfläsket ett halvt varv och 10 är att klämma testiklarna i ett skruvstäd.
1.
100 km/h rakt in i en älg.
2.
Fullutrustad.
3.
Hjälmen trycktes in så båda ögenen blev uppsvällda som bollar,en visirbit skar sönder en muskel i ögat,krossat knä blev hängandes på utsidan av skinnstället,lårbenet oxå utanför skinnstället men det fick jag tillbaka in i låret igen, spräckta revben på vänster sida, sedan blev jag liggandes 18 timmar innan jag hittades.
4.
Hojen gick i stort sett förbi utan att ta i älgen rakt ut i en myr=mjukt,all plast + tank och lysen trasiga men alla vitala delar oskadda.
5.
Lätt 10++,gjorde som ondast efter 12-14 timmar, ville dö.
 
gixxer1000Mike skrev:
1.
100 km/h rakt in i en älg.
2.
Fullutrustad.
3.
Hjälmen trycktes in så båda ögenen blev uppsvällda som bollar,en visirbit skar sönder en muskel i ögat,krossat knä blev hängandes på utsidan av skinnstället,lårbenet oxå utanför skinnstället men det fick jag tillbaka in i låret igen, spräckta revben på vänster sida, sedan blev jag liggandes 18 timmar innan jag hittades.
4.
Hojen gick i stort sett förbi utan att ta i älgen rakt ut i en myr=mjukt,all plast + tank och lysen trasiga men alla vitala delar oskadda.
5.
Lätt 10++,gjorde som ondast efter 12-14 timmar, ville dö.
Vad hände med älgen? Dog på plats?
Usch vilken olycka..
 
Första (är ingen direkt klotning eftersom jag höll mig på hjulen):

1. 100-120, jag bromsar hårt mitt i en påbörjad omkörning för en "jag slår på blinkers samtidigt som jag vänstersvänger" typ av dam :gnissla , polaren bakom var skymd och hinner inte reagera direkt och drar rakt in i min högra fotpinne. Fattar inte hur men båda håller sig på hjulen tack vare gyrokrafterna gissar jag. :tummenupp Intressant när man tittar ner och har en stor bit av en kåpsida inkilad mellan foten och ramen...
2. Japp.
3. Spricka i högerfoten
4. Fotpinne böjd och lite skrap på kutsen.
5. 1

Andra:

1. Regnkörning på Gelleråsen. Gick omkull vid inbromsningen till hårnålen.
2. Japp
3. Allmänt mörbultad. Gissningsvis en spricka i handleden, axen ur led eller något annat liknande (gick inte till läkare) :kocko .
4. Bula i tanken... Sen gick kåpor och lite annat åt skogen. Men vad är krashkåpor, krashpuckar och annat krashjox annars till för :rolleyes: .
5. 2
 
Robso skrev:
Tänk lite nu Yoshi!!!
90 grader+ 90 grader= 180 och då åker du tillbaka samma väg som du kom så 190 blir att du korsar samma väg som du åkte på.

Fast om nu kurvan är lång så kan man ju svänga typ 190 grader åt vänster för att sen slå över i en höger.....men vad vet jag

//Robert

Jaja, jag slog väl i huvudet när jag krashade så det blir lite fel ibland :rolleyes: Lr så e jag bara(!) gammal :hihi



.../Yoshi
 
Hultan skrev:
Vad hände med älgen? Dog på plats?
Usch vilken olycka..
Ja älgen stendog på plats, blev sånt tryck i älgen att den sprack och inävlor sprutade ur, :död tur det var älgen som sprack och inte jag. :va Nej just ja, jag sprack ju oxå fast inte lika illa som tur var.
M.v.h/Moosekiller :näsblod
 
Last edited:
gixxer1000Mike skrev:
1.
100 km/h rakt in i en älg.
2.
Fullutrustad.
3.
Hjälmen trycktes in så båda ögenen blev uppsvällda som bollar,en visirbit skar sönder en muskel i ögat,krossat knä blev hängandes på utsidan av skinnstället,lårbenet oxå utanför skinnstället men det fick jag tillbaka in i låret igen, spräckta revben på vänster sida, sedan blev jag liggandes 18 timmar innan jag hittades.
4.
Hojen gick i stort sett förbi utan att ta i älgen rakt ut i en myr=mjukt,all plast + tank och lysen trasiga men alla vitala delar oskadda.
5.
Lätt 10++,gjorde som ondast efter 12-14 timmar, ville dö.


Fyfan vad hemskt :(
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top