Klonkande metaliskt ljud från bakhjulet, hjälp!

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Det klickar/slår metaliskt i/kring bakhjulet på min CBR600RR, jag kände det för nån vecka sen och trodde först det var kedjan och har oljat up den ordentligt.
Men nu har ljudet ökat i styrka och det kommer från bakjulet, kan de va lagret som e paj ?
Det hörs tydligast om man rullar sakta och svänger lite åt vänster o flyttar med vikten.
Lyckades oxo återskapa ljudet genom att bara snurra på däcket i stillastående läge, då hitta man läget på hjulet där det uppkommer, men det var svårt att höra exakt vart det kom ifrån, och det kom och gick lite.
Har oxo kännt av ljud/vibrationer i bakvagnen i högre farter.

Har sökt lite i forumet, och låter som de skulle kunna vara lager, kan de va så ?
Tacksam för tips!

/N

Last edited:
Det är inte ett par rullar i kedjan som har låst sig?

Annars äre ju bara o lossa bakhjul o se om inte du kan "känna" på hjullagrena om de känns dåliga.

isse skrev:
Det klickar/slår metaliskt i/kring bakhjulet på min CBR600RR, jag kände det för nån vecka sen och trodde först det var kedjan och har oljat up den ordentligt.
Men nu har ljudet ökat i styrka och det kommer från bakjulet, kan de va lagret som e paj ?
Det hörs tydligast om man rullar sakta och svänger lite åt vänster o flyttar med vikten.
Lyckades oxo återskapa ljudet genom att bara snurra på däcket i stillastående läge, då hitta man läget på hjulet där det uppkommer, men det var svårt att höra exakt vart det kom ifrån, och det kom och gick lite.
Har oxo kännt av ljud/vibrationer i bakvagnen i högre farter.

Har sökt lite i forumet, och låter som de skulle kunna vara lager, kan de va så ?
Tacksam för tips!

/N

Har du kännt efter om det finns något glapp genom att rucka på på hjulet i sidled?

Kollat in kedjan, varken jag eller två vänner kunde se några låsningar, och när det låter, känns det mer som det kommer från fälgen...

"känna" på hjulager, tyvärr är helt useless på att mecka så jag kommer nog inte våga ge mig på det.

Ska kolla kedjan igen iaf, tack.

/N

Swedie skrev:
Det är inte ett par rullar i kedjan som har låst sig?

Annars äre ju bara o lossa bakhjul o se om inte du kan "känna" på hjullagrena om de känns dåliga.

Okej, gick igenom kedjan för hand, juckade på varända länk och dem rörde sig okej, räcker det eller måste man ta loss kedjan och böja dem 90 grader ?

Provade oxo lite mer och det är lätt att få fram det utan att luta, bara dra på lite och frikoppla/motorbromsa så kommer det direkt, har kännt av det även under gaspådrag o körningen, men det är tydligast och hörs bäst då.

får väl åka in till verkstaden med det...suck!

/N

Jag kanske är helt ute o cyklar nu... men det kan inte ha något med ryckutjämnarna att göra?...Får det finns väl sånna, även på din hoj? :va

//KaliZ

Funderar också på ryckutjämnarna men på så ny hoj? :va

Började klonket efter ett däckbyte eller liknande? Någon kan ju ha vänt dem på fel håll.

Är bakdrevet dåligt kanske? Jag körde ett tag med riktigt dåligt drivpaket på min RD 350, och ibland lät det ganska illa när kedjan nästan kuggade över.

Om bakhjulet inte glappar åt nåt håll, och om det verkar gå runt lätt så är det ju troligtvis drivpaketet som är knas. Du kanske ska kolla svinglager och stötdämparelänkaget också föresten, om du inte hittar nåt annat fel.

isse skrev:
Provade oxo lite mer och det är lätt att få fram det utan att luta, bara dra på lite och frikoppla/motorbromsa så kommer det direkt, har kännt av det även under gaspådrag o körningen, men det är tydligast och hörs bäst då.

Mors!
Checka att inte oket är löst eller padsen är konstiga på något sätt så de rör sig.
Kolla att ditt kedjespel inte är för stort om det är det så när motorn driver så är övre delen av kedjan spänd, när motorn inte drver är nedre delen av kedjan spänd (bakhjulet driver), när det växlar där emellan kan kedjan slå i svingen och låta klonk. Kan vara lite lurigt att hitta. Har du nyligen bytt däck på den?
Då kan du kolla:
Ryckutjämnare (som någon annan sa)
Att distansen inne i hjulet till ryckutjämnaren är placerad rätt

Leta glapp, sitter drevet fram, sitter bromsskivan fast, glappar hjulet i sidled?
Rycka och slit i allt du kommer åt! :)

/Fredde

Tack för alla tips!
Det har inte löst sig än dock :va

Drivpaketet har bara gått 800 mil, så slut bör det ej va, kedja och drev ser fräsha ut, dock har jag inte kunnat kolla framdrevet då det sitter bakom en kåpa och växelspak.

Vad är ryckutjämnare, och hur kollar jag den ?

Bakdäcket bytte jag för ca 150mil sen, men problemet uppkom inte direkt efter utan först efter hyffsat hård körning på Gotlandring, dock märkte jag inte just där, utan på motorvägen hem.

Det är inte kedjan som slår i, för det lät även när man rullade däcket sakta för hand, och då kunde man dra tillbaka däcket nån decimeter och sen fram igen och återskapa ljudet om och om.

När jag rullar och det låter så påverkas det ej av att jag bromsar med bakbromsen, ljudet kommer ändå. Oket (den stora delen som sitter över skivan) sitter inte stenhårt, den går o rucka på lite men så skulle de va tydligen?

Hjulet glappar ej i sidled, och det verkar vara spännt i korrekt vinkel.

Last edited:
Ryckutjämnaren är nån form av gummikuddar som brukar sitta i navet mellan bakdrev och fälg för att dämpa ut ryck i kedjan. Ta tag i bakdrevet och slit och dra åt alla håll. Du ska inte kunna röra drevet mer än ytterst lite eftersom gummikuddarna är hyfsat sega. Om det glappar så är det nog dags att ta isär och kolla ryckutjämnaren.

Om du inte har lyckats lösa det själv till i morgon och är inne i stan och kör så kan du svänga förbi så skall jag lyssna på det. Det kanske bara är att lossa på bakhjulet och känna på lagren.

/Freppa

Tackar för erbjudandet, jag tänkte försöka åka förbi mc-varuhuset idag (jag jobbar i city), men jag misstänker att dem inte kommer ha tid. Jag PM´ar dig.

/N

Freppa skrev:
Om du inte har lyckats lösa det själv till i morgon och är inne i stan och kör så kan du svänga förbi så skall jag lyssna på det. Det kanske bara är att lossa på bakhjulet och känna på lagren.

/Freppa

Känner igen symtomen. Kan nästan sätta en peng på att din mutter till framdrevet lossnat.

Kan tyvärr inte kolla det just nu, har ingen sexkantshylls-kitt här, men det låter mer från bakhjulet/drevet än fram, fast öronen har väl spelat en sprat förut...Jag har kunnat känna vibrationerna i fotpinnarna.

/N

Qwerty skrev:
Känner igen symtomen. Kan nästan sätta en peng på att din mutter till framdrevet lossnat.

Tippar på ryckutjämnarna eller bromsoket.
Själv fick jag en chock när jag körde en sväng på grusväg efter tvätt utan hjälm (typ 100m) när man hörde ett eländigt klonkande från bakhjulet. Var bromsokets "glidpinne" som glappat upp sig.
Löste sig genom att ta på sig hjälmen i fortsättningen

Dreven är inte så pass slitna att kedjan hoppar? T.ex att ett kugg på drevet är borta?

Jag körde av min kedja på gotland ring oxå. Se om några länkar utöver rullarna är helt intakta och inte brustna nånstans.

Jag har inspekterat kedjan utan att se några som helst slitningar o problem med den.

Var o lämnade in hojen på MC-Varuhuset nu, dom konstaterade vid en snabbkoll att kedjan var slapp till o börja med men när dem hörde ljudet trodde han inte på kedjan. Framdrevet var lite lite glappt även fast det var stenhårt åtskruvat, så dem rekomenderade att jag lämnade in den så dem kunde undersöka det hela.

Hoppas garantin täcker, återkommer när jag vet mer.

/N

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...