Oljud från bakhjul/drivpaket på KTM 950 SM R

tobyge

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2014
Hoj
KTM 950 SMR
Hej

Jag har upptäck ett missljud på min KTM 950 SM R-08.

Det låter som om det klickar/klonkar (metall mot metall ) från bakhjulet eller drivpaketet.
Ljudet uppkommer när jag skjutsar på motorcykeln och ibland vid hård inbromsning, men bara när jag har drivning, det försvinner när jag drar in kopplingen. Ljudet håller inte jämn takt med hjulets rotation, utan kommer lite mera sällan, därför misstänker jag kedjan. Hojen har gått 550 mil, så den är förhållandevis lite körd.

Jag har letat och undersökt hojen, men hittar inget löst eller något annan som jag misstänker kan vara fel. Någon som råkat ut för något liknande?

I jakten på missljuden gick jag igenom kedjan, men upptäckte att bakdrevet glappade lite från bussningarna i fälgen. Det konstiga var att glappet var olika beroende på hjulets läge...

Här är en film där man kan se/höra glappet
länk

Och en till film när hjulet är nermonterat och man kan se hur glappa bultarna är i bussningarna. Alla bultar är i princip lika glappa och efter att jag mätt dem så ligger storleken på ca 15,8 till 16,0 mm beroende, bultarna har som blivit lite "ägg-formade"
länk

Som jag förstått det så får det vara ett visst glapp mellan bulten och bussningen, men är detta för mycket? Och tror ni detta kan orsaka missljuden när jag kört motorcykeln?

//Tobias

Jag har en likadan maskin ktm 990. När drevet är åtdraget till rätt moment ska de inte finnas något glapp alls för bultarna kläms fast i inre bussningen när man dragit åt till rätt moment. Då blir det tvärstumt vare sig de är tokmycket glapp eller inte mellan bultyar och inv bussning. Kan de vara så att dessa bultar har varit för lite dragen så de har kunnat röra sig inv i bussningarna, om så är fallet har bultarna och bussningarna slitits fort så de har blivit ännu mer glapp. Jag tror inte de gör så mycket ,,dra åt dem till rätt moment och på med locktite gänglåsning så de inte gängar upp sig så kan de nog bli tyst igen. Om den blir tyst bara några mil och börjar låta/glappa igen så får du skruva upp skiten igen och klämma ihop den invändiga bussningen på ena sidan så bultarna går halvtungt in i bussningarna. De skulle du kunna göra direkt för då blir de inge glapp alls även om bultarna gängar lös sig en aning.

Annan sak som skramlar förfärligt är när kedjan börjar bli slak. Motorns gång som är rätt hackig gör att de skramlar ordentligt i lägre farter även med rätt spänd kedja. Kompisarens sm 950 går mer ruskigt i motorn än min sm 990 så han kan inte köra på 6an under 90kmt om de ska vara behagligt gång. Jag kan köra ner till 70kmt på 6an innan jag växlar ner. Min motor är dock modifierad med slipon och öppet luftfilter samt annan mapp de gjorde jämnare gång.

Min org kedja höll rätt cc mått mellan länkarna bara tills 1600mil trots smörjning så de sliter kedjor fort tackvare den hackiga motorgången. Den körningen va 70% asfalt 30%grusväg

Last edited:
Tack för svaret.

Det sitter som en "Spacer-platta" (nr 11 på bilden nedan) innanför drevet med ett lager i, den gör att drevet inte glider ut, men den fixerar nog inte själva drevet om jag förstått det rätt... Hade loss hjulbulten för inte så länge sedan och drog åt den med angivna Nm, så bör ha suttit rätt, men vet ju inte hur det var innan jag lossade på den. Men ska prova med Loctite på bultarna.

0000123543512.jpg

Ljudet är liksom inte skramlande, utan mer klickande eller bongkanden, och det uppkommer ett klick med 1 sekunds mellanrum. Kommer fortare ju snabbare man kör.

Värt att nämna är oxå att förra ägaren bytte till ett mindre drev i fram, om det kan ha någon betydelse?

Tack för svaret.

Det sitter som en "Spacer-platta" (nr 11 på bilden nedan) innanför drevet med ett lager i, den gör att drevet inte glider ut, men den fixerar nog inte själva drevet om jag förstått det rätt... Hade loss hjulbulten för inte så länge sedan och drog åt den med angivna Nm, så bör ha suttit rätt, men vet ju inte hur det var innan jag lossade på den. Men ska prova med Loctite på bultarna.

View attachment 428927

Ljudet är liksom inte skramlande, utan mer klickande eller bongkanden, och det uppkommer ett klick med 1 sekunds mellanrum. Kommer fortare ju snabbare man kör.

Värt att nämna är oxå att förra ägaren bytte till ett mindre drev i fram, om det kan ha någon betydelse?

Jag har kollat på din film där du ruckar i bakhjulet och man hör de underliga ljudet. Jag blev tvungen göra likadant och jag har inget missljud alls och min har gått 2100 mil.
Tyvärr kommer jag inte ihåg hur glapp bulthulsorna va i inre bussningen så jag kan inte säga bu eller bä om dina glappar för mycket.
Jag va ute o körde i dag och lyssnade extra noga på missljud från bakdrevet men inte ett knyst har de för sig.
Om du inte hittar något fel så testa klämma ihop innerhylsorna i bussningarna (nr 16 på bilden. De kan ev gå klämma ihop dem lite längst ut med en stor polygrip. Men ett bättre alt kan vara att ta lös dem och lägga dem på platten mot ett stumt mothåll mot inner hylsan och smid ut dem genom att slå med slägghammare och ett don så de smids ut lite. Om de smids ut för mycket inåt så kan du fila ur dem invändigt så de går på bultarna halvtungt eller utan glapp ivf.

Om du känner ett hugg/missljud med jämna mellanrum som ökar med farten gissar jag på att kedjan skurit/rostat fast en aning i en länk. Haka av kedjan och gå igenom vartenda länk genom att böja dem med händerna då känner du om de kärvar någonstans. De är väldigt vanligt på hojar som stått länge så de rostar inv i länkarna.

Nerdrevningen ska inte ha någ bet för de har min kompis på sin 950 utan missljud.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...