Hej
Jag har upptäck ett missljud på min KTM 950 SM R-08.
Det låter som om det klickar/klonkar (metall mot metall ) från bakhjulet eller drivpaketet.
Ljudet uppkommer när jag skjutsar på motorcykeln och ibland vid hård inbromsning, men bara när jag har drivning, det försvinner när jag drar in kopplingen. Ljudet håller inte jämn takt med hjulets rotation, utan kommer lite mera sällan, därför misstänker jag kedjan. Hojen har gått 550 mil, så den är förhållandevis lite körd.
Jag har letat och undersökt hojen, men hittar inget löst eller något annan som jag misstänker kan vara fel. Någon som råkat ut för något liknande?
I jakten på missljuden gick jag igenom kedjan, men upptäckte att bakdrevet glappade lite från bussningarna i fälgen. Det konstiga var att glappet var olika beroende på hjulets läge...
Här är en film där man kan se/höra glappet
länk
Och en till film när hjulet är nermonterat och man kan se hur glappa bultarna är i bussningarna. Alla bultar är i princip lika glappa och efter att jag mätt dem så ligger storleken på ca 15,8 till 16,0 mm beroende, bultarna har som blivit lite "ägg-formade"
länk
Som jag förstått det så får det vara ett visst glapp mellan bulten och bussningen, men är detta för mycket? Och tror ni detta kan orsaka missljuden när jag kört motorcykeln?
//Tobias
Jag har upptäck ett missljud på min KTM 950 SM R-08.
Det låter som om det klickar/klonkar (metall mot metall ) från bakhjulet eller drivpaketet.
Ljudet uppkommer när jag skjutsar på motorcykeln och ibland vid hård inbromsning, men bara när jag har drivning, det försvinner när jag drar in kopplingen. Ljudet håller inte jämn takt med hjulets rotation, utan kommer lite mera sällan, därför misstänker jag kedjan. Hojen har gått 550 mil, så den är förhållandevis lite körd.
Jag har letat och undersökt hojen, men hittar inget löst eller något annan som jag misstänker kan vara fel. Någon som råkat ut för något liknande?
I jakten på missljuden gick jag igenom kedjan, men upptäckte att bakdrevet glappade lite från bussningarna i fälgen. Det konstiga var att glappet var olika beroende på hjulets läge...
Här är en film där man kan se/höra glappet
länk
Och en till film när hjulet är nermonterat och man kan se hur glappa bultarna är i bussningarna. Alla bultar är i princip lika glappa och efter att jag mätt dem så ligger storleken på ca 15,8 till 16,0 mm beroende, bultarna har som blivit lite "ägg-formade"
länk
Som jag förstått det så får det vara ett visst glapp mellan bulten och bussningen, men är detta för mycket? Och tror ni detta kan orsaka missljuden när jag kört motorcykeln?
//Tobias