Klasser och reglemente till 2005

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
På bikeweek hade Luff ett möte med NSB förare om vilka reglerändringar dom eventuellt skulle vilja ha till nästa år.
Och det är väl mer eller mindre officiellt nu att Veidec tittar på 1000cc till nästa år.
vad tycker vi?
vad händer med alla dessa 600cc hojar och priserna på dessa?
försvinner superbike till bilarna? (troligen inte)
ska vi få tillbaka supersport nu? vill vi ha det? (ja + nja)
åker 600std ut då?
har veidec två klasser nästa år, 1000cc och 600std?
ska det bli fri trimmning 1000cc i NSB? (nej tack)
kommer supersport kunna "ta med sig tv" till SM? (?)

En sån röra. RR i Sverige/Norden har inte råd att köra nån klass där fri trimmning är tillåtet. Vilka skulle ha råd att köra? Sköld, Greven, Prang och Havnen? Inte bra alls. Jag har faktiskt inte en aning om vad jag tycker och det lär nog ge sig va det lider.

VEIDECTrophy SS600

Kommer nog för det första inte heta så nästa år? VEIDEC:s kontrakt med STCC går ut detta år och dom själva är mer nöjda med deras samarbete med speedway-VM.

VEIDEC är en av klassens sponsor som sett till att betala deras tv-tid. Ersättare för dom spekuleras det i att motorcyklarnas återförsäljare får täcka upp för den kostnaden.

Återförsäljare och vissa förare är för 1000std men får problem från annat håll.
Lutar nog mer åt den danska modellen med 600std med andra avgassystem.

Supersport kommer det nog iaf inte köras med nästa år då det blivit för dyrt för dom flesta förarna. Man sneglade lite på om man skulle köra 600std i EM nästa år och då kopiera deras reglement. Men som det ser ut nu så kommer supersport köras även nästa år i EM men kanske med 600std som en supportcup.

STCC kommer nog bara att ha en mc-klass. Finns inget ekonomiskt intresse för fler mc-klasser.

Möte med och om klassen har skett på nästan alla deras tävlingar i år och förhoppningsvist har dom fått det mesta klart till Mantorp 19 sept.

Superbike SM

Dom håller också möten om deras framtid och det finns väl tre förslag på reglementen. FIM Superbike, Superstock eller ett tyskt reglement som jag tror är Superproduction-reglementet. Superbikechassie med superstockmotorer.

Dom ska väl gå igenom sina förslag och kanske ta något beslut på Kga den 4-5 sept.

R2 skrev:
På bikeweek hade Luff ett möte med NSB förare om vilka reglerändringar dom eventuellt skulle vilja ha till nästa år.
ska vi få tillbaka supersport nu? vill vi ha det? (ja + nja)
åker 600std ut då?

Jag vill ha en std 600 klass med lagom långsamma bajkers så man får va med o köra...

Vissa på SVEMO är tveksamma till om dagens rookies som kommer vara morgondagens superbikeförare klarar av att gå från sin playstationbox till rookieracing med Biltema och Rusta till att kunna bygga en "riktig" FIM Superbike.

FIM Superbike handlar inte om "fri" trimning i motorn. Liknar mer dagens supersportreglementet.

Finns det kompetens nog av dagens förare att bygga en Superbike tror ni?

jag förstår INTE varför det är krav på att man ska vara A-förare i std 600

sen är jag orolig för att man är utkvalad varje gång (pga attman är för långsam)

sen har jag inte förståt vad max åldern i 125 jr är (men jag är lixs för tung så det spelar ingen roll)

obruT skrev:
jag förstår INTE varför det är krav på att man ska vara A-förare i std 600

sen är jag orolig för att man är utkvalad varje gång (pga attman är för långsam)

sen har jag inte förståt vad max åldern i 125 jr är (men jag är lixs för tung så det spelar ingen roll)

För att det redan finns en rookieklass du mer än väl klarar av att köra med en standard600 i som rookie.
std600 är tänkt som ett alternativ för a-förare som inte har råd att kör veidec, eller ss600 i SO.

Alla är inte toksnabba på sina första rejs, efter ett tag får oftast de långsammare upp farten också. Någon gång kanske det händer man blir utkvalad, men inte varje gång.

Maxåldern i 125jr är 20 år.

Det lutar åt superstock 600 i veidec eller vad det kommer att heta.
Därför att det finns redan sm i 1000cc.
2006 kommer man att köra superstock 600 i vm.
Supersport kommer dock att finnas kvar i SO.

3 st 600 klasser std superstock ss :va

undrar hur mkt det skiljer per varv på tex kga om Minin eller M Nilson etc kontrar std mot superstock?

moto-gg skrev:
3 st 600 klasser std superstock ss :va

undrar hur mkt det skiljer per varv på tex kga om Minin eller M Nilson etc kontrar std mot superstock?

Hm. Superstock, är det det man åker i Danmark? Alltså std 600 med slipon? Eller är det samma reglemente som för lusingkubikarna man tänker sig? alltså helrör, toppackning samt fjädringsjobb? I såna fall torde en superstock 600 gå att köra en del fortare..

/B

Bj.O.rn skrev:
Hm. Superstock, är det det man åker i Danmark? Alltså std 600 med slipon? Eller är det samma reglemente som för lusingkubikarna man tänker sig? alltså helrör, toppackning samt fjädringsjobb? I såna fall torde en superstock 600 gå att köra en del fortare..

/B

Danmark kör man med standard 600 i Den Blå Avis MC600 Challange. ( Fast att man får byta ljuddämparen tror jag, hittade inget om det i deras reglement, var så i fjol iaf.)

Superstock 600 har samma reglement som Superstock 1000. Annat avgasrör, tunnare toppackning, blueprintning, samma ändring av gaffel/bakdämpare och om det är insprutet man får programera om.

Senaste ryktet om mc-klass till STCC gick visst ut på att STCC vill fortsätta köra med Supersport men med en challange-klass som skulle vara superstock 600 ingående i tävlingarna. Det förslaget tror jag inte kommer gå igenom pga förararna och att vissa importörer är tveksamma till en sån klass.

Axxexs skrev:
Senaste ryktet om mc-klass till STCC gick visst ut på att STCC vill fortsätta köra med Supersport men med en challange-klass som skulle vara superstock 600 ingående i tävlingarna. Det förslaget tror jag inte kommer gå igenom pga förararna och att vissa importörer är tveksamma till en sån klass.

Vadå varvningar tidigt? :kocko
Nä, Superstock 600 eller Superstock 1000 röstar jag för.
Fördel med Superstock 1000 är väl att det inte är så stor risk för fusk. I 600
så är det inte fel med lite mer effekt, så det kanske fuskas lite där, men i 1000
så känns det som det kvittar om man har 170 hk eller 180, plus att stora
förare (typ Petjo) har lättare för att hävda sig. Dock så är nackdelen väl
superbikes, att vara eller inte vara, om superstock 1000 kommer in i bilden.
Men ha både STD600 och Superstock 600 tror jag blir lite kaka på kaka. Då
får nog STD600 stryckas om superstock 600 kommer in i bilden. Men då
lär det isåfall bli stora startfält har jag en känsla av.

ok, Veidec blir då troligen 1000cc.
Och Veidec blir kvar som seriesponsor vad jag hört.

Efter en koll så verkar det som om nästan inga superbike förare hört av sig till svemo om ånskemål om regler till nästa år, och det nu lutar åt FIM reglementet.
Detta skulle, tror jag, sabba en bra klass och enbart gynna Havnen och nånn annan Norrman men "oljepengar" i ryggen.

upp upp

senaste jag hört är att svemo inte vill släppa till nånn ytterliggare 1000cc klass överhuvudtaget.
och importörerna drar sig ur om det blir standard betonad 600.
Men folk på Veidec vill tydligen ha 1000cc.
supersport,, i sverige inget nytt hört, men i EM körs det högst ett år till, redan nästa år körs en 600cc stocksport supportklass, och supersport kan vara ute redan då.

Last edited:
grandmaster skrev:
keep 'em coming

läser dina inlägg med stort intresse!

bra det,,,
tänk bara om fler hörde av sig till svemo med sina åsikter.. :kocko
men gnällas till våren lär det göras

R2 skrev:
upp upp

senaste jag hört är att svemo inte vill släppa till nånn ytterliggare 1000cc klass överhuvudtaget.
och importörerna drar sig ur om det blir standard betonad 600.
Men folk på Veidec vill tydligen ha 1000cc.
supersport,, i sverige inget nytt hört, men i EM körs det högst ett år till, redan nästa år körs en 600cc stocksport supportklass, och supersport kan vara ute redan då.

Superbike-reglementet verkar mer eller mindre vara bestämt att det ska vara IDM's reglemente.
D.v.s motor otrimmad, men man får byta bromspumpar och ändra fjädring, quickshifter tillåtet, tändning får uppdateras etc. Lite mer än superstock, en hel del mindre än FIM.

edit: Det som sas av sköld efter mötet på karlskoga nu i helgen.

oFFkeFF skrev:
Superbike-reglementet verkar mer eller mindre vara bestämt att det ska vara IDM's reglemente.
D.v.s motor otrimmad, men man får byta bromspumpar och ändra fjädring, quickshifter tillåtet, tändning får uppdateras etc. Lite mer än superstock, en hel del mindre än FIM.

edit: Det som sas av sköld efter mötet på karlskoga nu i helgen.

aha, låter ju bra, mkt bättre än FIM som hade dödat klassen.
tack för infon.

R2 skrev:
aha, låter ju bra, mkt bättre än FIM som hade dödat klassen.
tack för infon.

Pratade med Sköld i Lördags.
Enl. honom blir det ingen 1000 klass för "VEIDEC" då det redan finns ett SM för den klassen.
Fast de flesta förare i VEIDEC verkar vilja köra 1000..

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back