Klasser och reglemente till 2005

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Som en av dem som ska se tävlingarna på plats eller på TV tycker jag att man bör förenkla så mycket som möjligt. Redan idag är det svårt att hålla reda på de olika klasserna och mästerskapen.

Kör SM med standardhojar i de klasser som går, tex 600 och 1000.
Då får publiken se vad deras egna hojar kan göra plus att man kanske bli sugen på att köpa en ny från det där snabba märket som alltid vinner osv.

Meningen med racingen på den här nivån är väl att underhålla publiken och inte att det ska vara kul för dem som kör i första hand?

sandstream skrev:
Som en av dem som ska se tävlingarna på plats eller på TV tycker jag att man bör förenkla så mycket som möjligt. Redan idag är det svårt att hålla reda på de olika klasserna och mästerskapen.

Då får publiken se vad deras egna hojar kan göra plus att man kanske bli sugen på att köpa en ny från det där snabba märket som alltid vinner osv.

Meningen med racingen på den här nivån är väl att underhålla publiken och inte att det ska vara kul för dem som kör i första hand?

jo men, vilken publik? :confused:

sandstream skrev:

Det som kanske gör det lite virrigt är att SM ibland samkörs med SO. Och att ss600-sm åker tillsammans med STCC.
Men samtidigt är det svårt att få in alla förare i två klasser..

sandstream skrev:

Meningen på SM är faktiskt att det ska vara kul för dem som kör. Man betalar inte 5x1500kr i startavgifter för att åka och underhålla nån annan.

Chris Ash skrev:
Meningen på SM är faktiskt att det ska vara kul för dem som kör. Man betalar inte 5x1500kr i startavgifter för att åka och underhålla nån annan.

Eller som i veidec ännu mer.
Jag hade helst sett att ett företag alá STCC gick in och drev fram en bra tv-bevakad SM-serie i roadracing. Det är dock inte helt enkelt.
SO-organisationen är inte helt dåligt, men tyvärr har de inte den kapaciteten att klara av det som krävs på marknadsföringssidan. Det kostar mucho dineros, det går att köpa promotion, men det är stora pengar, som måste komma nånstans ifrån.

oFFkeFF skrev:
Jag hade helst sett att ett företag alá STCC gick in och drev fram en bra tv-bevakad SM-serie i roadracing. Det är dock inte helt enkelt.
Det hade varit kanon!

r2 skrev:
jo men, vilken publik?
Precis! Inte ens jag som är lite halvintresserad har en aning om vilka tävlingar som körs vart. Hur svårt kan det vara att sätta ut lite små annonser i dagstidningarna några dagar före varje rejs?
Om ingen vet att det körs är det bara förbi passerande som kollar.

nu är det spikat
1000cc i veidec nästa år.
NSB reglerna är nästan färdiga åxå, nästintill en kopia på IDM.

R2, kan du kirra en länk till IDM's reglemente? Eller dra det mest viktigta punkterna. Funderar på att köra NSB... men vill först se hur konkurrenskraftig maskinen och Jag kan bli. (ekonomi) tack

Kul faktiskt att det blir 1000cc för Veidec!

R2 skrev:
nu är det spikat

Vad innebär det då? Kommer SM-i SB köras där? Var hittar du din info?

R2 skrev:
nu är det spikat

Var har du läst/hört det?
Vid 16:00 tiden idag var inget spikat, då jag snackade med en Veidec
förare som precis hade pratat med Joakim Weideshaim.

NSB reglerna vet jag inte riktigt hur dom ser ut ännu, men ungefär som idag + fälgar, tändning, bakram, bromsar (bromsarna är dock föremål för diskussion nu) kåpor...

kan inte kommentera om min källa.

Last edited:
Undrar smått om detta i längden kommer bli döden för R600. Det är ju så att utbudet på hojar kommer minska samt att dom som sett grabbarna på tv köra 1000 också vill börja där... Fan detta inebär ju att jag kommer vinna R600 om 5 år :fyllisar

oFFkeFF skrev:
Så vad blir det svenskt mästerskap i då????

NSB i "vanliga" SM är där man blir svensk mästare, om nu inte svemo backat i sista stund.

nuvarande IDM superbike reglemante, länk

OBS, det är inte spikat ännu och det blir i så fall inte exakt lika.

R2 skrev:
NSB i "vanliga" SM är där man blir svensk mästare, om nu inte svemo backat i sista stund.

Så ingen mästerskapsstatus på veidec då? Svårt att tro, såvida det inte blir någon helt "superstock" klass då.

oFFkeFF skrev:
Så ingen mästerskapsstatus på veidec då? Svårt att tro, såvida det inte blir någon helt "superstock" klass då.
enligt vad jag hört så vägrar svemo släppa superbike till stcc, och ytterliggare en 1000cc klass med mästerskaps status, näää

Vi kanske också bör fråga oss detta..
kommer supersport 600 tillbaka till sm helgerna nu?

om det blir så, lyckas då några driftiga nissar övertyga nånn billig tv kanal att sända den forna kungaklassen?

Supersport 600 kommer med stor sannorlikhet dö! Synnerligen få förare i sverige har råd att bygga Supersport-600or, supersport håller på att läggas ner på flera håll utomlands och det kommer inte gå att köpa fjolårs-Veidechojar. Knepigt och synd för det är sannerligen festligt att köra SS600.

ecce skrev:
Undrar smått om detta i längden kommer bli döden för R600. Det är ju så att utbudet på hojar kommer minska samt att dom som sett grabbarna på tv köra 1000 också vill börja där...

Varför skulle det bli det? :va
Råder ju varken brist på R1000 hojar, eller förare som det är nu. Och det finns ju bara Superbike för 1000 kubikare idag.
Om Vediec skulle gå över till 1000 kubikare idag så tror jag inte det påverkar R600 klassen nämnvärt. Std600 kommer ju fortfarande finnas. Kanske det skulle komma ut mindre trimmade 600'or på marknaden, men R600 kan man ju lika gärna köra med en ex. Std600 hoj...

För oss rookies blir det nog ingen större skillnad.
Lite rörigt för alla a-förare nu som inte vet vad dom ska börja leta efter för hojar inför nästa år dock...

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back