klarlack på fälgfärg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Prova biltema bromsoks färg tål varken klarlack eller bromsvätska lärde jag med när jag testade.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag körde Motip fälgfärg + Motip 2K klarlack. Köpte hos Mekster.se
Funkade fint. Provade med någon klarlacksburk som jag hade ståendes först.....gick åt h*****.
Fick ta bort all färg och börja om från början....:huvet

Ja aj, man lär sig av misstagen. Den klarlacken var nog rejält gammal.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag vill också veta. Varför går vissa färger inte ihop tex?
Det måste väl vara olika standardlösningsmedel som inte gifter sig bra och det borde stå på burken?
Grannen lackade någon mc-del nyligen och sade att Biltemas rostskyddsfärg inte gick ihop med deras fälgfärg. Edit: motorlack var det visst.
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det står som regel på alla Biltemas sprayburkar vilket lösningsmedel de innehåller så det GÅR att räkna ut om det kommer att lösa sig eller ej. Det är inte helt lätt dock. Jag rekommenderar att köpa sprayfärgen nån annanstans dock då deras spray är billig och kvaliteten är sisådär.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Finns det någon händig guide i det där?
Vore ju trevligt med XX går inte ihop med YY.
Njae. jag är utbildad målare och inte ens jag kan klura ut det ibland. Men oftast kan man inte spraya över akrylatbaserad lack med lösningsmedelbaserad och inte 2K på 1K. Men jag har nån gång råkat ut för att jag köpt autolack2k och sen när jag klarlackar ovanpå det med en 2k lack av annat fabrikat så blir hela finishen förstörd och ytan blir grumlig. Bara att slipa ner och börja om. Inte kul.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Njae. jag är utbildad målare och inte ens jag kan klura ut det ibland. Men oftast kan man inte spraya över akrylatbaserad lack med lösningsmedelbaserad och inte 2K på 1K. Men jag har nån gång råkat ut för att jag köpt autolack2k och sen när jag klarlackar ovanpå det med en 2k lack av annat fabrikat så blir hela finishen förstörd och ytan blir grumlig. Bara att slipa ner och börja om. Inte kul.
Lackade min bellypan med 1k basfärg och 2k klarlack - det var vad som rekommenderades och det funkade utmärkt. Spraymax. Så bäst är väl att kolla där man köper, och köpa allt från samma ställe. Nätbutikerna har nog bättre koll än Biltema och bäst är väl proffsbutiker
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har använt motip. Först 2k grundfärg - 1k baslack - 2k klarlack
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har en burk Spraymax 2k klarlack och tänkte att det är säkrast att hålla sig till Spraymax. 1K bör alltså funka. Synd att Mekonomen slutat sälja dem, ofta till bra pris och nära för mig.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
FAN OXÅ nu har jag sprayad en halv burk på det jag målar, o så hittar jag en som säljer 2 komp fälgfärg
det ju lite sent när jag har börjat. fan fan fan
sugen på att köpa en o spraya över o se va som händer
det kan ju bara gå åt helvete
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det där när det skiter sig kan ju också med tiden mellan man lägger på lagren.

Vet av egen erfarenhet att allt krakelerade då jag gick förbi det jag hade målat (röd lack och klarlack över på reklambyrån tryckta spindelmannendekaler på en barnspark) och tänkte att ett lager till klarlack skadar ju inte. Lackade på ett varv och allt bara reste sig, tror man skulle lägga nästa lager inom 15 min annars var det 5 dagar.

Nu för tiden är jag ganska noga med att läsa och följa detta inom vilken tid översprayning ska ske.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top