Kinahojar coming up

:7petaDu kan sova lugnt. EBC är en Engelsk firma. :fakta de har dock en fabrik i USA.

Jag vet, kollade naturligtvis för länge sedan... :krama

1784623220625.png

Nu är vi ganska offtopic och tråden handlar om kinesiska motorcyklar som, vare sig vi vill eller inte, kommer att bli bättre och bättre och säljas i större och större antal.

Jag har ingen kinesisk motorcykel och avser inte att köpa en, men det är irrelevant för tråden.

Politiktrådar går det 13 på dussinet av, ta politiken i någon av dem istället. :)

Kör snyggt!

Jag håller inte med. Ämnet om Kinahojar på gång kan tolkas så snävt som du gör eller också, vilket jag gör, lite bredare. Nu säger jag inte att du har fel, jag har bara en annan åsikt. :krama

...

Gasa rakt fram är enkelt, köra fort där det svänger, not so much...

En gammal kamrat körde ifrån Rejsputtar på Sveavägen med sin R100 på 80 - 90-talet. Det är en sak att ha hästkrafter i motorn, en annan sak att kunna få ner dessa i asfalten och skjuta motorcykel framåt. Han hade tävlat med just att gasa rakt fram och berättade att det inte var så enkelt. :hej

För övrigt har jag en lösning på att inte irritera sig på att andra har "fel" åsikter och skriver i "fel" trådar. Man behöver inte läsa allt. :hihi
Fungerar JeTTebrA. För mig alltså...:tungan
Och att inte vara här så ofta frigör dessutom tid för motorcykelkörning, ett litet intresse jag har. :kär

Jag satte mina snabbaste tider efter en vecka på 2001 R6:an, sen tog det ett år på den hårda att vara i närheten men jag aldrig snabbare. På Kemora i Finland satte jag mina snabbaste varvtider på en K9 Gixxer, nio år efter R6:an (den mjuka) men bara med någon sekund trots ett enormt effektövertag och att Kemora är en snabb bana.
Jag körde bana i 22 år i sträck och jag hade rutin nog att snabbt komma upp i fart på mina hojar så tid var aldrig ett problem. Vissa hojar körde jag fort med, vissa mindre fort, beroende på hur mycket känsla jag fick.

Jeremy Burgess, Rossis stallchef under många år, sa i en intervju att ekvationen människa - maskin var 80/20, dvs människan stod för för 80%, och då snackar vi den yttersta eliten i MotoGP.
Efter alla år på bana med hundratals bankompisar hävdar jag att ekvationen är 95/5, dvs hojen har inget som helst med saken att göra, det är bara ett människoproblem... :)

Körde på Mittsverige för många år sedan med ett gäng tävlingsförare från Stockholm som hyrde ut två pass (av tre) per timme för att finansiera sin egen träning.
Han som ledde det teamet körde supersport 600 i SM och var en jävel på att köra fort.
När han körde som föråkare i den snabba gruppen gatåkare körde han inte inte sin tävlingshoj utan hade en CB400 från -82. Han körde cirklar runt alla gixxers och R1:or med den...

Vi har även en instruktör i Stokholm som lånade sin sons Yamaha 125:a på 11Kw som han hade som instruktörshoj i den snabba gruppen på Gelleråsen, alla blåste om honom på långrakan men i de kurviga partierna under resten av varvet så körde han om allihop, varv efter varv, det var hysteriskt roligt att titta på... :)

Väldigt intressant, fanns alltså en banversion av 636 vs k4an med r6 vs k9 :) K9an är ju känd för att vara riktigt bra i chassi, en sån skulle man gärna vilja uppleva :tummenupp

Jag köper att det kanske finns en gräns där maskinen blir lite väl svårkörd, 06/07/08 r6or är väl ett jäkligt bra exempel, om inte det bästa, måste säga att gå från 600ing till 1000ing har varit väldigt positivt för mängden kalorier man behöver bränna i förhållande till att uppnå duglig förflyttningstakt :hihi

Jo jag har hört lite roliga historier om diverse instruktörer/tävlingsförare som förvränger fysikens lagar på bana och får gemene man på plats att känna sig väldigt små :yoparty Och ja det sker ofta med hojar där effekten är ute ur ekvationen till stor del, aldrig till fullo! Men till stor del ;)

Har ett antal sådana historier från gatan som egentligen belyser samma fenomen, om än kanske inte riktigt lika påtagligt som när en instruktör flippar ur bland pöbeln och visar var skåpet ska stå :lol

En sådan historia utspelade sig på en motorvägssträcka mellan sthlm-södertälje, där en hayabusa skulle hänga på en miggen i en A45a :hihi Det gick ju bra på rakan där busan knappade in duktigt trots att miggen låg i 260/270, sen kom lite "kurvor" som togs i en bit över 200 och hayabusan var borta, bakom mig alltså :va En hayabusa mot en A45a på motorväg ska sluta åt andra hållet, hojen ska försvinna framför för helvete! :4skrika När man sen kom till den körkortslösa staden gled den stora starka hayabusa föraren upp bredvid o frågade med kraftig brytning, "Äre AMG jao!?" :3freak Jo... Jo det är det, men det ska inte spela någon roll :tummenner

En historia närmare närtid är miggen med xj6 mot en posör på rsv 1000 tuono med närmare dubbla hästarna, trots en sträcka med snitthastighet lätt över 200 så håller åskan framför på att åka av efter en kupering, miggen är inte långt bakom och bakom hjälmen lyser det röda ansiktsuttrycket :mad:

Sa jag åka av efter kupering? Ett återkommande fenomen tydligen :fakta

73.jpg

72.jpg

Svar ja bromslampan lyser i båda bilderna, svar ja hojen framför har återigen betydligt mer häst än miggen, svar ja miggen tappade intresset för superdukes efter bevittnandet :tungan

Sen kan jag iof medge att en Evo R trots massa fina tillbehör inte borde bråka med en K4a på landsväg i 200+, men grejen med äldre sporthojar som inte ser jättecoola ut är att många inte förstår vad dom har att göra med :mattias Det kallas supersport av en anledning brukar jag säga :7peta

Jag kan höra hur brooklyn muttrar där borta om att tråden spårar offtopic, "Kan-kan ni hålla er till ämnet tack!? Gata hit o bana dit historier hit o historier dit vafan vi ska snacka kinahojar!! Kinahojar!!" :rofl Årsstämmorna ska alltid balla ur lite, det är SH ändå :krama

Jag vet, kollade naturligtvis för länge sedan... :krama

View attachment 530760

Jag håller inte med. Ämnet om Kinahojar på gång kan tolkas så snävt som du gör eller också, vilket jag gör, lite bredare. Nu säger jag inte att du har fel, jag har bara en annan åsikt. :krama

En gammal kamrat körde ifrån Rejsputtar på Sveavägen med sin R100 på 80 - 90-talet. Det är en sak att ha hästkrafter i motorn, en annan sak att kunna få ner dessa i asfalten och skjuta motorcykel framåt. Han hade tävlat med just att gasa rakt fram och berättade att det inte var så enkelt. :hej

För övrigt har jag en lösning på att inte irritera sig på att andra har "fel" åsikter och skriver i "fel" trådar. Man behöver inte läsa allt. :hihi
Fungerar JeTTebrA. För mig alltså...:tungan
Och att inte vara här så ofta frigör dessutom tid för motorcykelkörning, ett litet intresse jag har. :kär

Tråden ligger i en avdelning som heter ”modellspecifika diskussioner”. Det handlar inte om att ”ha en annan åsikt”, det finns rätt eller fel.

Det blir som om jag påstår att du kör en amerikansk hoj, och när du hävdar att den är engelsk så säger jag inte att du har fel, jag har bara en annan åsikt. Visst låter det rimligt? Nej såklart inte. Jag har bara jättefel.

Så - din poäng går utmärkt i fram i någon av de xx.xxx politiktrådarna men i denna avdelning säger reglerna att ämnet skall handla om hojar. Sådeså!

Bjuder på ett utdrag ur den, enligt min åsikt, grönländska tidningen ABC:

1b01d38198b08c1da6429b950f73dda6.jpg

f71e55eec415066c2076fe02752ff834.jpg

Det kommer mer från Kina. Än så länge är de inte särskilt förfinade men de blir bättre och bättre. Och fortfarande väldigt billiga.

Kör snyggt!

Och motsvarande kritik mot Kina finns inte eftersom man inte har en aning om hur det landet styrs egentligen…
Jag har öppnat kontor i Kina, vet (tyvärr) hur landet funkar. Absolut inte trevligt alls. Miljö, repekt för liv o hälsa och allt du kan tänka dig. I vanlig ordning är mannen på gatan vänliga, arbetsamma och trevliga. Men vad hjälper det...de bestämmer ju inte.
Har du koll på hur landet styrs ?

Att deras produkter kan vara av hög klass är utan diskussion.
Jag föredrar japanska o europeiska hojar, gillar traditionella varumärken och vill ha reservdelar och god service.

Jag satte mina snabbaste tider efter en vecka på 2001 R6:an, sen tog det ett år på den hårda att vara i närheten men jag aldrig snabbare. På Kemora i Finland satte jag mina snabbaste varvtider på en K9 Gixxer, nio år efter R6:an (den mjuka) men bara med någon sekund trots ett enormt effektövertag och att Kemora är en snabb bana.
Jag körde bana i 22 år i sträck och jag hade rutin nog att snabbt komma upp i fart på mina hojar så tid var aldrig ett problem. Vissa hojar körde jag fort med, vissa mindre fort, beroende på hur mycket känsla jag fick.

Jeremy Burgess, Rossis stallchef under många år, sa i en intervju att ekvationen människa - maskin var 80/20, dvs människan stod för för 80%, och då snackar vi den yttersta eliten i MotoGP.
Efter alla år på bana med hundratals bankompisar hävdar jag att ekvationen är 95/5, dvs hojen har inget som helst med saken att göra, det är bara ett människoproblem... :)

Körde på Mittsverige för många år sedan med ett gäng tävlingsförare från Stockholm som hyrde ut två pass (av tre) per timme för att finansiera sin egen träning.
Han som ledde det teamet körde supersport 600 i SM och var en jävel på att köra fort.
När han körde som föråkare i den snabba gruppen gatåkare körde han inte inte sin tävlingshoj utan hade en CB400 från -82. Han körde cirklar runt alla gixxers och R1:or med den...

Vi har även en instruktör i Stokholm som lånade sin sons Yamaha 125:a på 11Kw som han hade som instruktörshoj i den snabba gruppen på Gelleråsen, alla blåste om honom på långrakan men i de kurviga partierna under resten av varvet så körde han om allihop, varv efter varv, det var hysteriskt roligt att titta på... :)

Man eller maskin ja, jag la in mina medelhastigheter i Excel den först mätpunkten är med en kx125 från 1988 och övriga är med en yzf450 från 2007, alltså 19 år nyare, allt är såklart bättre och avsevärt mer med effekt och bredare register men medelhastigheten skiljer sig inte extremt mycket.

Min avrostning som förare har uppenbarligen betydligt större betydelse för medelhastigheten.

Förvisso kanske det säger mer om mig än hojarnas utveckling...

1000027565.jpg

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back