Kicka 660

KalleNorton skrev:
1412894 När kicken är på vänster sida, så är det väl meningen att man ska stå brevid och kicka med högerfoten? Isåfall så gör det inget att du har kramp i vänsterbenet...

Va tror du då händer när motorn slår back :D

Läs hur jag gjorde me min 660, funkade alltid på alla 660s jag har kört och jag är inte stor och tung eller har benmuskler som en belgian blue.

//Emmi

På min gör jag så att jag gasar till en gång,trycker in decompen och trycker ner kicken i botten.
Sen liksom småjuckar jag så att den snurrar där nere till jag hör klicket, släpper upp kicket längst upp, trycker in decompen och trycker ner kicken tills det tar emot lite (ca halvägs ner) släpper sedan upp kicken helt och kickar hela vägen...

Inte helt olikt vissa andra, men dom med -04 verkar göra på ngt annat sätt har jag märkt...

tar ca 10 sek och den startar oftast på första!

Förstår inte att folk har såna problem med att kicka igång sina 660?

Har aldrig kört med "klicktekniken" utan gör så här:

Dra ut choken

Dra in decompen och trampa ganska sakta ner kickpedalen.

När kicken når bottenläget kan två saker hända, antingen så "studsar" kickpedalen tillbaks mot din fot eller så händer absolut ingenting.

Känner du inte att kicken fjädrar tillbaks mot foten så gör du helt enkelt om samma manöver igen, håll dekompen inne och kicka sakta.

När du känner att kicken studsar till i bottenläget så släpper du dekompen, drar upp foten hela vägen och kickar till.

Tadaaa, nu hoppar hojen igång. Utan vare sig klickljud eller att du rör gashandtaget.

Går den inte igång på första kicken så är det bara att fortsätta kicka utan att göra nått speciellt.

Men känner du inte att kicken studsar till i bottenläget så måste du använda dekompen och göra om proceduren.

Sålde min 660 idag, lite ledsamt faktiskt..

En gammal "dirt rider" rekomenderade mig att alltid kicka med kopplingen inne eftersom det blir mindre som ska "gå runt" i motorn då.
Vet inte om det stämmer , eller bara sitter i huvudet , men lite lättare blir det. Och slipper oroa mig för att hon ligger i växel.

Det här med att stå och kicka , svära och konstatera att "nu har cyklen lagt av , skroten nästa" , känner igen det så väl......
Sen kommer en kompis och drar igång henne på första sparken.

Har anamat den sk "HD kicken", eftersom jag har inställningen att en ordentlig gör det 500 halvdana aldrig kan göra.
Är bara teknik , allt det handlar om. Och är lite olika beroende på cykel.

Så ge inte upp.

Och när jag står där med polaren som bara har knapp , och hans batteri lagt av....det är då jag verkligen insåg hur underbart kick är.

En sak mindre som kan gå fel.

MackeNo1 skrev:
2463595 Förstår inte att folk har såna problem med att kicka igång sina 660?

Har aldrig kört med "klicktekniken" utan gör så här:

Dra ut choken

Dra in decompen och trampa ganska sakta ner kickpedalen.

När kicken når bottenläget kan två saker hända, antingen så "studsar" kickpedalen tillbaks mot din fot eller så händer absolut ingenting.

Känner du inte att kicken fjädrar tillbaks mot foten så gör du helt enkelt om samma manöver igen, håll dekompen inne och kicka sakta.

När du känner att kicken studsar till i bottenläget så släpper du dekompen, drar upp foten hela vägen och kickar till.

Tadaaa, nu hoppar hojen igång. Utan vare sig klickljud eller att du rör gashandtaget.

Går den inte igång på första kicken så är det bara att fortsätta kicka utan att göra nått speciellt.

Men känner du inte att kicken studsar till i bottenläget så måste du använda dekompen och göra om proceduren.

Sålde min 660 idag, lite ledsamt faktiskt..

Haha nollningsveckan är över!! Ditt sätt funkade ypperligt :yoparty

eisbaer skrev:
1412409 Jag har kramp i vänsterbenet :huvet Köpte 660n idag, har gått 80 mil, inga strypningar kvar. Killen jag köpte den av fick igång den utan några problem, det fick inte jag. Jag är dvärg och svag.

Snälla, ge mig en foolproof förklaring på hur jag får igång den. Annars blir jag stående på jobbet ;)

vet inte hur alla gör men så här gör jag: vet inte vilken årsmodell du har heller.... skiljer en hel del på polarns -04 och min -03:a....
jag drar in dekompressen och kickar runt den ett varv med dekompressen indragen, släpper dekompressen och för sakta ner kicken tills det hörs ett tydligt "KLICK" då låter du kicken gå upp till utgångsläget, sedan trampar du till.... är du "liten/lätt" ställ dej upp på kicken och gör ett litet hopp så smatrar den nog igång.

VIKTIGT! varm motor röd spak på fuggen ute!, kall motor svart spak på fuggen ute! INGEN GAS! eftersom accpumpen då sprutar in "lite" extra, och det gör att du får ett "mindre" förbränningsrum och på det sättet högre komp.

se till att ha "riktiga" skor på "tassarna" annars kan det göra riktigt ont efter ett tag

Henkepenk skrev:
2464293 Hur kan en tråd om att kicka en 660 bli så här lång? Har aldrig haft problem med att kicka...
Tycker också det är lite smått märkligt. Vill inte klanka ner för mkt. men det känns lite stenålder med hojar som är så "svåra" att starta så att det finns vissa som väljer bort dom p.g.a. det.

Last edited:
supermoppe skrev:
2464953 Tycker också det är lite smått märkligt. Vill inte klanka ner för mkt. men det känns lite stenålder med hojar som är så "svåra" att starta så att det finns vissa som väljer bort dom p.g.a. det.

Folk som väljer bort hojjar med kick gör det oftast oprövat!! tror 99% av dom som som säger att det är för jobbigt att kicka aldrig testat!! ( var själv en av dom tills jag testade :tummenupp )

Jag beslutade mig för att skaffa en offroadhoj häromdan, jag hade en XL600r för ett par år sen och efter detta så vägrar jag kicka, jag är en total Hondafreak men jag köpte en DR650 i går i alla fall, jag vill orka köra hoj och inte se ut som en överviktig labrador med tungan hängande utanför hjälmen om man eventuellt orkat kicka igång skiten, nä elstart skall det vara.
Det handlar om teknik har jag insett för jag har verkligen Belgian-blue ben och när jag ägde XL:en hade jag mycket vikt att "lägga bakom".
Förresten har trådstartaren tröttnat på skiten och sålt eller? Han har inte hörts på ett tag.

finnpower skrev:
2465013 Jag beslutade mig för att skaffa en offroadhoj häromdan, jag hade en XL600r för ett par år sen och efter detta så vägrar jag kicka, jag är en total Hondafreak men jag köpte en DR650 i går i alla fall, jag vill orka köra hoj och inte se ut som en överviktig labrador med tungan hängande utanför hjälmen om man eventuellt orkat kicka igång skiten, nä elstart skall det vara.
Det handlar om teknik har jag insett för jag har verkligen Belgian-blue ben och när jag ägde XL:en hade jag mycket vikt att "lägga bakom".
Förresten har trådstartaren tröttnat på skiten och sålt eller? Han har inte hörts på ett tag.

Grattis till nyförvärvet!

Ja såhär 16 månader efter trådens start så har jag inga problem att starta den, startar "alltid" på första under förutsättning att det är sommar. Så fort det börjar bli lite kallt blir den grinig och svårkickad.

*/ ?>
Back