Kicka 660

Uppdatering 2.

Vi stod i en timme (tre pers) och försökte kicka och putta igång utan resultat. Fick sen genom tur igång den så ut o körde ett gäng mil, stannade, testade att få igång den igen och kom fram till följande:

ståendes brevid hojen, hot-button, dekompa ner den i botten, släpp upp 15cm kanske (under stödets högsta nivå iaf), "kicka" från den höjden 2-3 gånger, startar varenda gång. Helt sjukt, försöker man kicka hela vägen så vill den inte..

Ska se imorgonbitti om det funkar att göra samma procedur när den är kall =)

Tack för all hjälp iaf =)

Ps. sjukt kul hoj! Går fan o lägga ner hur mkt som helst i kurvorna o segla till väders på rakorna. I am in love!

eisbaer skrev:
Uppdatering 2.

Vi stod i en timme (tre pers) och försökte kicka och putta igång utan resultat. Fick sen genom tur igång den så ut o körde ett gäng mil, stannade, testade att få igång den igen och kom fram till följande:

ståendes brevid hojen, hot-button, dekompa ner den i botten, släpp upp 15cm kanske (under stödets högsta nivå iaf), "kicka" från den höjden 2-3 gånger, startar varenda gång. Helt sjukt, försöker man kicka hela vägen så vill den inte..

Ska se imorgonbitti om det funkar att göra samma procedur när den är kall =)

Tack för all hjälp iaf =)

Ps. sjukt kul hoj! Går fan o lägga ner hur mkt som helst i kurvorna o segla till väders på rakorna. I am in love!

Som ni alla vet är jag ett komplett pucko vad det gäller kickande, men låter det inte lite som att han borde byta lågvarvmunstycket till något större?

/F

eisbaer skrev:
Uppdatering 2.

Vi stod i en timme (tre pers) och försökte kicka och putta igång utan resultat.

Det låter som ett jippo det där.
Kan du inte säga till nästa gång du tar hojen till jobbet så man kan komma förbi och kolla?

Victor skrev:
Det låter som ett jippo det där.
Kan du inte säga till nästa gång du tar hojen till jobbet så man kan komma förbi och kolla?

Håller med, filma och lägg ut den här på Sporthoj så vi andra får se också! Du får dock gärna klippa ihop de bästa delarna eftersom att titta på en timmes kickning i realtid är ganska långtråkigt...

Låter inte riktigt som det ortodoxa sättet att kicka en hoj på. Vore jag som dig skulle jag annonsera efter någon annan 660-åkare här på forumet som kan titta förbi och hjälpa dig få igång den. Första hojen man köper som man ska kicka är alltid lite speciell att få igång.

Anyway, hoppas du hittar ett bra sätt att få igång den. Det är en alldeles för rolig hoj för att gå förlorad på kickningen!

//Eric

Fenix skrev:
Som ni alla vet är jag ett komplett pucko vad det gäller kickande, men låter det inte lite som att han borde byta lågvarvmunstycket till något större?

/F

Den förra ägaren sa något om att de bytt lågfartsmunstycke för att den var svårstartad i våras eller nått.

eisbaer skrev:
Den förra ägaren sa något om att de bytt lågfartsmunstycke för att den var svårstartad i våras eller nått.

Förefaller som de kanske tog i lite mycket när de bytte munstycke?

/F

eisbaer skrev:
Möjligt, eller så är vi fem värdelösa kickare.

T.o.m jag lyckas kicka igång en 660, på första eller andra kicken, så något seriöst fel måste ni göra. :7peta

/F

Fenix skrev:
T.o.m jag lyckas kicka igång en 660, på första eller andra kicken, så något seriöst fel måste ni göra. :7peta

/F

Ja, jag förstår verkligen inte. Jag är värdelös på att kicka men de andra två hade koll. Gjorde allt by the book och med era tips. Fick den inte o tända ens. (Bytte tändstift, torkade av, ja du vet) Sen när den stått en stund lyckades Johan få igång den på första kicken. Sen var det absolut enklaste sättet att få igång den att bara kicka den sista lilla biten till stoppet.

Uppdatering 3. Efter totalt en timmes kickning med kall motor med igår fungerande metod + därefter era fungerande metoder startar den.... EJ.
Jo en snabbis men dog. Är det normalt att man blir sjukt trött efter att kickat en stund, jag orkar fan knappt skriva det här. Vikket jävla skämt det här är.

eisbaer skrev:
Uppdatering 3. Efter totalt en timmes kickning med kall motor med igår fungerande metod + därefter era fungerande metoder startar den.... EJ.
Jo en snabbis men dog. Är det normalt att man blir sjukt trött efter att kickat en stund, jag orkar fan knappt skriva det här. Vikket jävla skämt det här är.

Såhär är det alltid när man köpt 4t stånka. Det går över med tiden :tomten

Eller så försvinner känseln i fötterna, iaf så blir det lättare :D

eisbaer skrev:

Kop en tankbil fran Shell o lat den sta pa tomgang over sommaren.

Skamt o sido....med ratt kickteknik behover man knappast lagga ngn kraft alls pa kicken. Det galler bara att fa till den avslutande schwungen, trampa igenom helt, oppen soppa kran o soppa i tanken. Om inte funka ar det ngt mysko med fugge eller ventiler = ga in o ta ett par ol o skratta at skiten.

Nexor skrev:
Såhär är det alltid när man köpt 4t stånka. Det går över med tiden :tomten

Eller så försvinner känseln i fötterna, iaf så blir det lättare :D

:) Ja antagligen är det så

det är inget fel hojen har vi precis konstaterat, bara fel på mig tyvärr.

Var bor du? Är jävligt nyfiken...

Min startade på tredje igår, och då hade den stått i regn å rusk flera veckor.. (jag vet, jag skäms)

Skit i choken, dra istället i gasen två gånger lite snabbt så sprutar du själv in extra soppa vid kallstart...

Så här gör jag: kicka runt kanske 5ggr med kompen inryckt. Leta klick, dra förbi lite granna... Sen rycker jag i gasrullen två gånger lite hastigt. Sen kickar jag igenom hela vägen. Kan inte gå fel...

Kommer gärna förbi och kikar... :D

nu åker nån dit o kollar hojen hans...de måste va nå fel!
tycker synd om stackarn :pannkyss

Jag hade oxå ett hel... med at tkicka i gång min när jag nyss köpt den...men nu smäller den i gång lätt...det mesta handlar om teknik!

Min 660 är också en envis jävel

Jag har också en 660, köpt för typ 10dar sen. Gått 30mil nu. Har varit ytterst nära att elda upp hojjen vid minst ett par tillfälle...

Den första veckan lyckades jag kicka igång den typ 2ggr av 500 försök... :mad: Den kändes totalt omöjlig att få igång... Varje gång jag skulle ut och köra så försökte jag först kicka i typ 5-10minuter, sen ge upp och springa igång den (Man måste springa FORT och hoppa HÖGT för att få den att snurra igång. Lagom pinsamt när man varit och tankat eller käkat en burgare)

Hursomhelst, för varje mil som gått så har den blivit lite mjukare att kicka, men den startade fortfarande inte. Jag bestämde mig för att svälja stoltheten och åka tillbaka till butiken och be dem kolla om det var fel på mig eller på hojjen. Killen från verkstan drog igång den på första.... pinsamt, men ändå ganska skönt. Han visade hur han gjorde (sket i decomp, varmstartknappen osv, bara kickade till hårt, helt enkelt). Sen visade han att man kunde starta med decompen intryckt och bara kicka upprepade gånger - den startar hur snällt som helst efter några ruskigt snabba kickar. Sen visar han hur man startar med tidigare i tråden beskriven procedur; decompen,trampa till klicket, upp lite och sen kick. Oavsett vilket så gick den igång direkt. Efter mitt besök hos honom får jag också igång den... den startar numera på första kicken nästan varje gång! :banana Jag hoppas verkligen att det håller i sig även när jag skall starta den kall nästa gång :Bugar

Vad jag tänkte komma till är att det enklaste sättet för mig är att skita i decompen osv och bara trampa till så hårt jag kan hela vägen ner. Förbaskat tungt precis första biten, men sen går det lätt och skiten startar förhoppningsvis.

Edit: Jo, detta sätt funkar bra även när den är kall.

eisbaer skrev:
Jag har kramp i vänsterbenet :huvet Köpte 660n idag, har gått 80 mil, inga strypningar kvar. Killen jag köpte den av fick igång den utan några problem, det fick inte jag. Jag är dvärg och svag.

Snälla, ge mig en foolproof förklaring på hur jag får igång den. Annars blir jag stående på jobbet ;)

Last edited:
:tummenupp tack för all hjälp. Jag känner mig som en jävla kärring.

Idag kom vi i iaf fram till att det inte är nått fel alls på hojen (så klart), den startar på åtminstone tre kick, inte av mig men av polarn. Jag fixar det inte, för svag i benen, för kort, för mes, för ont i kroppen, för slut, fan vet jag. Jag fortsätter prova, håller er uppdaterade =)

Last edited:
Se det positivt... du kommer att ha grymma benmuskler i slutet av sommaren :D Får passa på att gratulera till ett bra köp :tummenupp

*/ ?>
Back