Kicka 660

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Pers tragiska kicktråd

Jag har kramp i vänsterbenet :huvet Köpte 660n idag, har gått 80 mil, inga strypningar kvar. Killen jag köpte den av fick igång den utan några problem, det fick inte jag. Jag är dvärg och svag.

Snälla, ge mig en foolproof förklaring på hur jag får igång den. Annars blir jag stående på jobbet ;)

Last edited:
Trampa ner kicken tills det tar stopp,pys förbi med dekomphandaget(Sitter på kopplingssidan).Släpp upp kicken,trampa hela vägen ner.Choke om den är kall,rör inte gasen.Lycka till :)

eisbaer skrev:
Jag har kramp i vänsterbenet :huvet Köpte 660n idag, har gått 80 mil, inga strypningar kvar. Killen jag köpte den av fick igång den utan några problem, det fick inte jag. Jag är dvärg och svag.

Snälla, ge mig en foolproof förklaring på hur jag får igång den. Annars blir jag stående på jobbet ;)

Jag brukar sitta på, aldrig kicka från sidan som det står i manualen.
Vid kallstart håller jag inne dekompen och drar runt 2-3 ggr sen kickar jag en gång utan att gasa nåt så brukar den hoppa igång. Glöm inte bort att dra ut kallstarten när den har stått för annars kan du kicka dig trött :)

Bara så jag förstått rätt. Choke o varmstarten är default (av) intryckta, right?
Kallstart=choke?

När jag har kickat så fastnar den ibland i nått läge där den blir betydligt trögare att dra igenom, inbillning?

GrusDan skrev:

Ja skit påre.

Äckliga horhoj. Blir tåg hem ikväll.

Edit. varken jag eller polarn får igång fanskapet. Kunde det åtminstone va fel på hojen o inte mig så jag fick sparka sönder den.

Emmi, du är väl min storlek ungefär. Hur gör du? =)

Last edited:
eisbaer skrev:
Ja skit påre.

Äckliga horhoj. Blir tåg hem ikväll.

Edit. varken jag eller polarn får igång fanskapet. Kunde det åtminstone va fel på hojen o inte mig så jag fick sparka sönder den.

Emmi, du är väl min storlek ungefär. Hur gör du? =)

1. Dra ut choken om hojen är kall (svarta knappen)
2. Trampa sakta tills det tar stopp/blir mycket trögare
3. Tryck in dekomphandtaget och trampa sakta ett par centimeter förbi det tröga.
4. Släpp upp kicken och kicka till hårt.

Inget hoppade eller sparkande på kicken, bara trampa hårt igenom.

Då startar den. Gör den inte det så kicka fort ett gäng gånger, då brukar den gå igång.

Last edited:
Jag trycker ner tills den tar stopp in me dekompen tryck förbi släpp upp helt o tryck till...visserligen inte lika många kubik... men samma princip...

Emmi skrev:
1. Dra ut choken om hojen är kall (svarta knappen)
2. Trampa sakta tills det tar stopp/blir mycket trögare
3. Tryck in dekomphandtaget och trampa sakta ett par centimeter förbi det tröga.
4. Släpp upp kicken och kicka till hårt.

Inget hoppade eller sparkande på kicken, bara trampa hårt igenom.

Då startar den. Gör den inte det så kicka fort ett gäng gånger, då brukar den gå igång.

Alright, tack!
Om den nu inte går igång efter ett par gånger surar den väl ner sig.. hur beter man sig då?

sur ska den väll inte bli om du ger fan i att gasa...om den inte går igång med ett par kickar me choken i... tryck in choken och bara fortsätt... så ska du se att den går i gång om du gör rätt...

eisbaer skrev:
Alright, tack!
Om den nu inte går igång efter ett par gånger surar den väl ner sig.. hur beter man sig då?

Du darar in dekompen, kickar några gånger och prövar igen! GE FAN I GASEN UNDER TIDEN!!! kolla även stiftet för ev rengöring om den har surat ner stiftet!

Jag hade också problem första gången, men tricket med min hoj är att kicka mjukt några gånger (3-5) med dekompen indragen och sen TRAMPA till.
Choke när hojen är kall.

eisbaer skrev:

När kicken är på vänster sida, så är det väl meningen att man ska stå brevid och kicka med högerfoten? Isåfall så gör det inget att du har kramp i vänsterbenet...

KalleNorton skrev:
När kicken är på vänster sida, så är det väl meningen att man ska stå brevid och kicka med högerfoten? Isåfall så gör det inget att du har kramp i vänsterbenet...

Alla är väl inte "högerbenta"?
Sen är det ju bra om man lär sig kicka den när man sitter på, om man t ex får motorstopp i en korsning etc.
Jag stod brevid och kickade ibland när jag precis skaffat hojen, men nu när man lärt sig tekniken går det lättare att kicka hojen när man sitter på den.

Jag hade bara kört högerkickade hojar tidigare och det kändes naturligt att kicka med vänstern redan första gången. När jag står bredvid och försöker kicka håller jag på att välta hojen och ramla över den varje gång. Sitt på den istället...

Det tog ett tag innan jag kom på hur jag skulle göra, de första gångerna jag körde hojen kickade jag mig less varje gång motorn stannat!

- När den är kall:
1 Dra ut choken (den lilla svarta knappen bakom varmstarten som är omöjlig att komma åt).
2 Dra in dekompen fullt och kicka lugnt och fint tills du får "klicket" längst nere i kickrörelsen, när kicken vilar mot fotpinnen (kicka alltid med stödet uppfällt naturligtvis).
3 När jag har fått klicket längst nere så släpper jag upp kicken hela vägen, fortfarande med dekompen fullt indragen för jag ner kicken ett par cm (så jag lättare kommer igång med kicken, annars blir det lätt tvärstopp) och släpper sedan upp kicken helt.
4 Sen ger jag full gas två-tre gånger (startar lättare med tre gånger oftast) i snabb följd, håll inte gasen i botten utan ge bara full gas och släpp sedan handtaget, så att den får lite bensin.
5 Ge den en rejäl kick! Går så gott som alltid igång på första kicken för mig.

- När den är varm:
1 Dra ut varmstarten (stora röda knappen på förgasaren)
2 Gör samma sak med kicken för att få klicket längst nere, ner några cm som ovan och släpp upp helt.
3 Tryck till kicken rejält och den går igång på första kicken allt som oftast. Absolut ingen gas när motorn är varm.

- Om den blivit sur:
1 Dra in dekompen helt och HÅLL DEN INNE!!
2 Ge full gas och håll gasen fullt öppen, håll dekompenen fullt indragen och kicka sedan 5-10 gånger i följd.
3 Släpp upp gasen först och släpp sedan dekompen.
4 Om motorn är kall, upprepa proceduren enligt "När den är kall", om motorn är varm så upprepa "När den är varm".

Det är så min startar enklast i alla fall. Varje motor verkar vara lite egen, när jag köpte hojen sa de att man skulle ge gas två gånger när motorn är kall men min startar enklast med tre gånger så det verkar skilja sig lite från motor till motor. Dock upplever jag det som viktigt att få "klicket" längst nere i kickrörelsen för att den ska starta direkt, annars krävs det några kickar.

Lär känna din hoj och ångra inte att du valde en utan startmotor i onödan!

//Eric

Kickat mycket? Jag tror den är sur.

Kicka runt utan stift
Byt stift.
Bogsera igång med bil.
Byt olja, troligtvis bensin i den.
Lycka till.

Förresten en hoj ska ha aut decompretion, och kicken ska gå framåt som på min. Låter konstigt men är görgött.

DR-Zätare skrev:
Jag hade bara kört högerkickade hojar tidigare och det kändes naturligt att kicka med vänstern redan första gången. När jag står bredvid och försöker kicka håller jag på att välta hojen och ramla över den varje gång. Sitt på den istället...

Det tog ett tag innan jag kom på hur jag skulle göra, de första gångerna jag körde hojen kickade jag mig less varje gång motorn stannat!

- När den är kall:
1 Dra ut choken (den lilla svarta knappen bakom varmstarten som är omöjlig att komma åt).
2 Dra in dekompen fullt och kicka lugnt och fint tills du får "klicket" längst nere i kickrörelsen, när kicken vilar mot fotpinnen (kicka alltid med stödet uppfällt naturligtvis).
3 När jag har fått klicket längst nere så släpper jag upp kicken hela vägen, fortfarande med dekompen fullt indragen för jag ner kicken ett par cm (så jag lättare kommer igång med kicken, annars blir det lätt tvärstopp) och släpper sedan upp kicken helt.
4 Sen ger jag full gas två-tre gånger (startar lättare med tre gånger oftast) i snabb följd, håll inte gasen i botten utan ge bara full gas och släpp sedan handtaget, så att den får lite bensin.
5 Ge den en rejäl kick! Går så gott som alltid igång på första kicken för mig.

- När den är varm:
1 Dra ut varmstarten (stora röda knappen på förgasaren)
2 Gör samma sak med kicken för att få klicket längst nere, ner några cm som ovan och släpp upp helt.
3 Tryck till kicken rejält och den går igång på första kicken allt som oftast. Absolut ingen gas när motorn är varm.

- Om den blivit sur:
1 Dra in dekompen helt och HÅLL DEN INNE!!
2 Ge full gas och håll gasen fullt öppen, håll dekompenen fullt indragen och kicka sedan 5-10 gånger i följd.
3 Släpp upp gasen först och släpp sedan dekompen.
4 Om motorn är kall, upprepa proceduren enligt "När den är kall", om motorn är varm så upprepa "När den är varm".

Det är så min startar enklast i alla fall. Varje motor verkar vara lite egen, när jag köpte hojen sa de att man skulle ge gas två gånger när motorn är kall men min startar enklast med tre gånger så det verkar skilja sig lite från motor till motor. Dock upplever jag det som viktigt att få "klicket" längst nere i kickrörelsen för att den ska starta direkt, annars krävs det några kickar.

Lär känna din hoj och ångra inte att du valde en utan startmotor i onödan!

//Eric
Så gör jag med och den startar nästan jämt på första kicken. Kan dock trösta dig med att när jag hämtade hojen hos handlarn fick de kicka igång den åt mig. Men sen har den startat hur lätt som helst!!!

1264 skrev:
Kickat mycket? Jag tror den är sur.

Kicka runt utan stift
Byt stift.
Bogsera igång med bil.
Byt olja, troligtvis bensin i den.
Lycka till.

Förresten en hoj ska ha aut decompretion, och kicken ska gå framåt som på min. Låter konstigt men är görgött.
Kicka framåt, det gör man väl bara på gamla mopeder :pannkyss

Uppdatering:

Nu är vi tre pers som försökt. Sist en stor lirare som borde fått igång den och den tänder och gick igång en kort stund men dog sen. Han lyckades pajja båda skorna oxå =) Har två pers till som står på tur o ska prova =)

eisbaer skrev:
Uppdatering:

Nu är vi tre pers som försökt. Sist en stor lirare som borde fått igång den och den tänder och gick igång en kort stund men dog sen. Han lyckades pajja båda skorna oxå =) Har två pers till som står på tur o ska prova =)

Det låter som choken. Får du igång hojen med choke så tryck in choken den direkt om den börjar dö. Om du startar utan choke och den börjar dö så dra ut choken.

Så svårkickad ska den inte vara. Jag har aldrig haft några problem att kicka igång nån 660?

//Emmi

Last edited:
*/ ?>
Back