Jag hade bara kört högerkickade hojar tidigare och det kändes naturligt att kicka med vänstern redan första gången. När jag står bredvid och försöker kicka håller jag på att välta hojen och ramla över den varje gång. Sitt på den istället...
Det tog ett tag innan jag kom på hur jag skulle göra, de första gångerna jag körde hojen kickade jag mig less varje gång motorn stannat!
- När den är kall:
1 Dra ut choken (den lilla svarta knappen bakom varmstarten som är omöjlig att komma åt).
2 Dra in dekompen fullt och kicka lugnt och fint tills du får "klicket" längst nere i kickrörelsen, när kicken vilar mot fotpinnen (kicka alltid med stödet uppfällt naturligtvis).
3 När jag har fått klicket längst nere så släpper jag upp kicken hela vägen, fortfarande med dekompen fullt indragen för jag ner kicken ett par cm (så jag lättare kommer igång med kicken, annars blir det lätt tvärstopp) och släpper sedan upp kicken helt.
4 Sen ger jag full gas två-tre gånger (startar lättare med tre gånger oftast) i snabb följd, håll inte gasen i botten utan ge bara full gas och släpp sedan handtaget, så att den får lite bensin.
5 Ge den en rejäl kick! Går så gott som alltid igång på första kicken för mig.
- När den är varm:
1 Dra ut varmstarten (stora röda knappen på förgasaren)
2 Gör samma sak med kicken för att få klicket längst nere, ner några cm som ovan och släpp upp helt.
3 Tryck till kicken rejält och den går igång på första kicken allt som oftast. Absolut ingen gas när motorn är varm.
- Om den blivit sur:
1 Dra in dekompen helt och HÅLL DEN INNE!!
2 Ge full gas och håll gasen fullt öppen, håll dekompenen fullt indragen och kicka sedan 5-10 gånger i följd.
3 Släpp upp gasen först och släpp sedan dekompen.
4 Om motorn är kall, upprepa proceduren enligt "När den är kall", om motorn är varm så upprepa "När den är varm".
Det är så min startar enklast i alla fall. Varje motor verkar vara lite egen, när jag köpte hojen sa de att man skulle ge gas två gånger när motorn är kall men min startar enklast med tre gånger så det verkar skilja sig lite från motor till motor. Dock upplever jag det som viktigt att få "klicket" längst nere i kickrörelsen för att den ska starta direkt, annars krävs det några kickar.
Lär känna din hoj och ångra inte att du valde en utan startmotor i onödan!
//Eric