Kedjeverktyg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett tips för att förlänga livslängden på ett kedjeverktyg, oavsett tillverkare, är att slipa bort nitskallen innan man pressar isär den gamla kedjan.
Brukar slipa bort två nitskallar för då räcker det med att pressa nitarna ca 2 x 2,5mm = 5 mm för det ska gå att ta bort en länk. Kedjan delad.
Slipar jag bort bara en nitskalle ska ju niten tryckas ca 20 mm innan det går att dela kedjan. Vilket tar tid för mig.
Med EK verktyg inhandlat hos addemoto.
Att slipa bort en extra nitskalle däremot går snabbt för mig med min sliptrissa på borrmaskinen.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Brukar slipa bort två nitskallar för då räcker det med att pressa nitarna ca 2 x 2,5mm = 5 mm för det ska gå att ta bort en länk. Kedjan delad.
Slipar jag bort bara en nitskalle ska ju niten tryckas ca 20 mm innan det går att dela kedjan. Vilket tar tid för mig.
Med EK verktyg inhandlat hos addemoto.
Att slipa bort en extra nitskalle däremot går snabbt för mig med min sliptrissa på borrmaskinen.
Självklart menar jag att man slipar bort båda nitarna på en länk och pressar precis som du beskriver. Dock var jag inte beredd på att mitt inlägg skulle granskas gramatiskt med avseende på singular och plural (obs ironi):fyllisar
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag kapade min rakt av senast det begav sig i vardagsrummet. Ångrar mig idag att jag inte förevigade det när det var som ett stort tomtebloss med gnistor som for in i TVn. Manligt... ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Självklart menar jag att man slipar bort båda nitarna på en länk och pressar precis som du beskriver. Dock var jag inte beredd på att mitt inlägg skulle granskas gramatiskt med avseende på singular och plural (obs ironi):fyllisar
Självklarheter är olika beroende på kunskap. Jag tycker det är självklart att slipa bort nitskallen, annars förstör man nitverktyget. Om inte med en gång så i sinom tid.;)
Jag kapade min rakt av senast det begav sig i vardagsrummet. Ångrar mig idag att jag inte förevigade det när det var som ett stort tomtebloss med gnistor som for in i TVn. Manligt... ?

Just, och sen fick du flytta! :crash
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Biltema verkar sälja ut mycket av sina mc-tillbehör bl.a. kedjeverktyg. Prissänkt från 899 kr till 629 kr.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Handlägga som mothåll och körnare o hammare. Inga problem alls att göra på detta vis, just det skjutmått att mäta bredden på låset innan nitning samt att mäta nitningens sättning så det hamnar innom tillverkarens norm.

Billigast av alla verktyg o tar inte mycket längre än med specialatrialjverktyg.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur går det till ? Håller man handsläggan och körnaren med vänster hand och hammaren med höger hand?
Jag är själv högerhänt....
Eller med kedja på vänster sida av hojen så håller man handslägga och körnare med höger hand och slår med hammaren i vänster hand ?
Då hade jag slängt pengar på Kedjeverktyg.
Det gör ont slå med hammare på fingrarna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur går det till ? Håller man handsläggan och körnaren med vänster hand och hammaren med höger hand?
Jag är själv högerhänt....
Eller med kedja på vänster sida av hojen så håller man handslägga och körnare med höger hand och slår med hammaren i vänster hand ?
Då hade jag slängt pengar på Kedjeverktyg.
Det gör ont slå med hammare på fingrarna.
Du e inne på rätt spår men väljer att se svårigheterna inte lösningen. Sedan hjälper det med händer som en man typ storlek 12+?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Handlägga som mothåll och körnare o hammare. Inga problem alls att göra på detta vis, just det skjutmått att mäta bredden på låset innan nitning samt att mäta nitningens sättning så det hamnar innom tillverkarens norm.

Billigast av alla verktyg o tar inte mycket längre än med specialatrialjverktyg.

Det låter rimligt om man har minst tre händer... ;)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har hittills kapat säkert ett trettiotal 30 kedjor med min PBR. Slipar aldrig niten före.....
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det låter rimligt om man har minst tre händer... ;)
Kallar du mej missfoster??

Man håller handlägga med lillfinger ringfinger o långfinger dornen håller jag med tumme o pekfinger då har jag en hel hand kvar till hammaren.

Nitarna är väldigt mjuka o kräver oftast inte mer än 3-4 slag då har dom kragat ut 0,3-04mm och lossnar aldrig. ?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top