Kedjeverktyg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biltemas kedjeverktyg har tydligen bra pris idag.
När Bike testade Biltemas kedjeverktyg för några år sedan så gick Biltemas kedjeverktyg sönder.
Rekommenderat att slipa av nithuvudena på en länk innan man försöker pressa ut nitarna med det verktyget.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Biltemas kedjeverktyg har tydligen bra pris idag.
När Bike testade Biltemas kedjeverktyg för några år sedan så gick Biltemas kedjeverktyg sönder.
Rekommenderat att slipa av nithuvudena på en länk innan man försöker pressa ut nitarna med det verktyget.
Ja de verkar fasa ut mycket av sina mc-tillbehör bla kedjeverktyget som inte är med i nya katalogen. Jag köpte i alla fall ett igår och får väl se hur bra eller dåligt det är.
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Kommer inte byta någon mer kedja så säljer mitt Biltema Kedjeverktyg för 400 kr.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
20210401_204001.jpg Någon som kan förklara vad alla delar som följer med Biltemas verktyg är till för? Manualen är ju helt obegriplig. Det finns en bild på utsidan av lådan där alla delar är numrerade men ingenstans har man förklarat vad de olika siffrorna motsvarar för användningsområde. Mycket märkligt! Tänker främst på nummer 2 och 7.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
2 och 3 används samtidigt för att pressa ihop länken på den nya kedjan.
Motsvarande 2 och 3 i mitt EK verktyg har på baksidan "runda tappar". Tapparna har olika diameter.
Den mindre tappen passar nere till vänster i verktyget på ditt foto.
Den större tappen passar skruven. (Men jag har bara en skruv i EK verktyget)
Det ser ut som du har två skruvar: 1 och den som sitter i verktyget till vänster upptill
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
2 och 3 används samtidigt för att pressa ihop länken på den nya kedjan.
Motsvarande 2 och 3 i mitt EK verktyg har på baksidan "runda tappar". Tapparna har olika diameter.
Den mindre tappen passar nere till vänster i verktyget på ditt foto.
Den större tappen passar skruven. (Men jag har bara en skruv i EK verktyget)
Det ser ut som du har två skruvar: 1 och den som sitter i verktyget till vänster upptill
Ja men visst! Så måste det ju vara. Tack för det! Och nr 4 antar jag är till att fläka upp nitarna på det nya låset så det inte faller av. Då återstår endast att ta reda på vad nr 7 är till för.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja men visst! Så måste det ju vara. Tack för det! Och nr 4 antar jag är till att fläka upp nitarna på det nya låset så det inte faller av. Då återstår endast att ta reda på vad nr 7 är till för.
Har 4 en liten knopp som sticker upp så är det "nitverktyget" det som fläker upp niten som du säger.
(Jag kollade på fotot och kunde inte avgöra om 4 hade en grop eller knopp)
6: 5φ, 4φ, 3φ skulle kunna vara för att fixera kedjan i verktyget när niten pressas loss från den ena sidoplattan.
OBS I Beskrivningen till mitt EK verktyg står det att nitskallen ska slipas av (grind) innan man gör detta.
Noga räknat 2 nitskallar ska slipas av för det går fortare att trycka loss två nitar ca 3 mm och sedan dela kedjan än att pressa ut en nit genom hela kedjan.
Så då återstår vad 7 och 8 ska vara till ?
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Har 4 en liten knopp som sticker upp så är det "nitverktyget" det som fläker upp niten som du säger.
(Jag kollade på fotot och kunde inte avgöra om 4 hade en grop eller knopp)
6: 5φ, 4φ, 3φ skulle kunna vara för att fixera kedjan i verktyget när niten pressas loss från den ena sidoplattan.
OBS I Beskrivningen till mitt EK verktyg står det att nitskallen ska slipas av (grind) innan man gör detta.
Noga räknat 2 nitskallar ska slipas av för det går fortare att trycka loss två nitar ca 3 mm och sedan dela kedjan än att pressa ut en nit genom hela kedjan.
Så då återstår vad 7 och 8 ska vara till ?
Det sitter en liten knopp i nr 4 så den måste vara till fläkningen. Antar att man även använder nr 3 som mothåll när man "fläker". Vad gäller nr 8 så ska den sättas på änden av nr 1 när man satt i en tapp (nr 5) innan man för in det hela i den stora skruven på själva verktyget. Nr 8 tycks användas istället för en fjäder som vissa kedjeverktyg har.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det sitter en liten knopp i nr 4 så den måste vara till fläkningen. Antar att man även använder nr 3 som mothåll när man "fläker". Vad gäller nr 8 så ska den sättas på änden av nr 1 när man satt i en tapp (nr 5) innan man för in det hela i den stora skruven på själva verktyget. Nr 8 tycks användas istället för en fjäder som vissa kedjeverktyg har.
Fördelen med nr 3 som mothåll när man fläker är att det kanske centrerar niten mitt för skruven.
Men knoppen på nr 4 borde hjälpa till med och lösa centreringen vid fläkningen.

Å andra sidan vill jag gärna ha det stöd mot nitens baksida som nr 2 ger vid fläkningen.
EK verktyget saknar nr 3, har två nr 2 med olika storlek på tappen på baksidan så de bara passar
på en plats, "verktyget" respektive "skruven".
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Fördelen med nr 3 som mothåll när man fläker är att det kanske centrerar niten mitt för skruven.
Men knoppen på nr 4 borde hjälpa till med och lösa centreringen vid fläkningen.

Å andra sidan vill jag gärna ha det stöd mot nitens baksida som nr 2 ger vid fläkningen.
EK verktyget saknar nr 3, har två nr 2 med olika storlek på tappen på baksidan så de bara passar
på en plats, "verktyget" respektive "skruven".
Bytte drivpaket idag på sonens hoj. Då kom jag på att nr 7 är den del som centreras över den nit man ska driva ut. Den träs alltså över änden närmast kedjan på den stora silverfärgade skruven som sitter i verktyget. Nu slipade jag visserligen bort nitskallarna men 7:an tycks både centrera verktyget över nitskallen men även centrera tappen som driver ut niten. På detta verktyget ska man tydligen använda nr 3 som mothåll när man fläker låsnitarna och det funkade kanon kan jag intyga.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bytte drivpaket idag på sonens hoj. Då kom jag på att nr 7 är den del som centreras över den nit man ska driva ut. Den träs alltså över änden närmast kedjan på den stora silverfärgade skruven som sitter i verktyget. Nu slipade jag visserligen bort nitskallarna men 7:an tycks både centrera verktyget över nitskallen men även centrera tappen som driver ut niten. På detta verktyget ska man tydligen använda nr 3 som mothåll när man fläker låsnitarna och det funkade kanon kan jag intyga.
Det verkar som Biltemas verktyg innehåller fler finesser än det EK verktyg jag har. :)
Däremot är Manualen bedrövlig.
För att sätta ihop en ny kedja använder jag ett kedjelås typ Biltema 82967.
I Manualen trycks en lös nit genom en "innerdel" och "två sidoplattor".
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top