Kedjelås!

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Får inte loss mitt. Någon som har nån bra ide? Jag har fått loss själva låsbrickan, men sen är det stopp.

Qwerty skrev:
Får inte loss mitt. Någon som har nån bra ide? Jag har fått loss själva låsbrickan, men sen är det stopp.

rulla så att låset är på bakdrevet.. knacka lätt med lämpligt verktyg på sprintarna..

eller ta vinkelkapen :)
vad ska du göra?

Cale skrev:
rulla så att låset är på bakdrevet.. knacka lätt med lämpligt verktyg på sprintarna..

eller ta vinkelkapen :)
vad ska du göra?

Att jag inte tänkte på bakdrevet.
Nä jag trodde att jag skulle behöva knäcka kedjan för att få den runt framdrevsaxeln, efter att jag stoppat i motorn igen. Han redan pilla isär låsbrickan tills jag kom på att det kanske löser sig genom att bara ta bort bakhjulet. Ja å där stog jag med kjedjan på plats men inget lås.

Så vinkelkapen vill jag inte riktigt använda med risk för att skada övriga länkar.

Qwerty skrev:
Att jag inte tänkte på bakdrevet.
Nä jag trodde att jag skulle behöva knäcka kedjan för att få den runt framdrevsaxeln, efter att jag stoppat i motorn igen. Han redan pilla isär låsbrickan tills jag kom på att det kanske löser sig genom att bara ta bort bakhjulet. Ja å där stog jag med kjedjan på plats men inget lås.

Så vinkelkapen vill jag inte riktigt använda med risk för att skada övriga länkar.

trodde du skulle byta drivpaket :)

Nej det är ju det jag inte vill göra. Byta dripaket gör det hela mycket enklare.

Okey efter att inte alls tänkt till hur man ska få loss kedjelåse så är det nu borta. Nästa problem som jag faktist inte vet svaret på.

Det nya låset går i men hur mycket vågar jag trycka på det för att få dit låsbrickan? Vågar man ta i med stora polygripen, får nämligen inte ihop det med en normal storlek på polygrip. Eller hur gör jag.

Ingen som bytt kedjelås? Eller som kan svara.
Har jag kanske fått fel lås? 530kedja har väll jag som std. Vilka mått har en 530.

Qwerty skrev:
Okey efter att inte alls tänkt till hur man ska få loss kedjelåse så är det nu borta. Nästa problem som jag faktist inte vet svaret på.

Det nya låset går i men hur mycket vågar jag trycka på det för att få dit låsbrickan? Vågar man ta i med stora polygripen, får nämligen inte ihop det med en normal storlek på polygrip. Eller hur gör jag.

Jag bytte kedja för nån månad sen. Brickan (dvs den innan clipset) var gjord för att sitta kvar även om clipset lossnar, så jag fick ta i ganska bra, även om det gick med normalstora ploygripen :)

Qwerty skrev:

Tveksamt om du ens orkar få dit det med den stora polygripen.
Jag fick ta till hammaren och knackade ihop det tills spåren för låset kom fram. Höll emot med supertunga släggan på andra sidan. :smasha

Glöm inte att sätta låsbrickan åt rätt håll :tungan

Och att smeta silikon på låsklipset! Efter att du tvättat rent, silikonet gör inte mycket nytta på flottiga ytor. Och se till att du använder ett silikon som blir någorlunda fast. De däringa blå eller orangea silikonen som säljs på mackarna brukar bli sladdrigt som på en gammal = gör inte mycket nytta.

Okey. Man ska alltså behöva ta i, jag vågade inte.

Silicone är en självklarhet, likaså åt vilket håll låsbrickan sitter.

Tack för svaren, ska prova i kväll igen med en större polygrip annars så får det bli sassemannens metod.

cRoC skrev:
Hur blir det om man lägger en svetsloppa istället för silikon?
Man bränner sönder o-ringarna i kedjan och pajar härdningen om man har otur! Har man tur går det nog bra!

fattar inte att ni vågar ha kedjelås :va

men men..

(borde inte vara så svårt att få bort en nitad kedja heller om man nu verkligen skulle vilja.. putsa lite snyggt med vinkelkap där man har "nitat" så borde det gå att få loss den länken för att sedan sätta dit ett nytt nitlås efter.. nu snackar vi hemnitat inte färdig hel kedja från fabrik)

hoppas du får ordning på det
/Alex

Qwerty skrev:
Silicone är en självklarhet, likaså åt vilket håll låsbrickan sitter.

Det svåra är ju inte att veta hur man gör, det svåra är ju att komma ihåg det :7peta

Qwerty skrev:
Tack för svaren, ska prova i kväll igen med en större polygrip annars så får det bli sassemannens metod.

men för hundrade gången: smasseman :4skrika
:tungan

Nå, hur gick det? Har du fått dit det eller spikade du lister hela kvällen?

Använd inte kedjelås!

En gång så hade jag kedjelås på min R1:a....clipset försvann...kedjan kringlade sig runt framdrevet...växellåda ras...spräckt motorblock...24000kr i utgift...värt att nita kedjan!!!!...clipsen håller inte för hastigheter och krafter som blir på sporthojar...vissa har säkert tur men är det värt det med tanke på att det är i stort sett gratis att nita??...clipset satt på rätt håll ifall någon undrade om det..

Jo då allt gick bra, låset sitter på plats med clipset. Dock så har jag inte lagt på silicone än, men det kommer nog i morgon.

Nä Sassemanen :tungan listerna sitter nu förtiden uppe.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...