Kedje(o)smörjningstest

  • Thread starter Thread starter VS
  • Start date Start date

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo, jag har fått second thoughts ang smörja kedja och gör nu ett litet test.

Hoj: Honda XL 1000 Varadero årsmodell 2009, köpt ny.
Användningssätt: 98% på långtouring med massor av packning på
Körsätt: touring
Kedja: 525 med 112 rullar

Körda mil: 990 mil
Antal smörjningar av kedja:0
Antal gånger spännt kedjan:0
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på bakdrev: ok


Körda mil: 1600 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:1
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev: ok


Körda mil: 2002 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:1
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev: ok
Noterat: kedjan rasslar lite, men fortfarande ok. känns inte som några länkar är på väg att skära.

Körda mil: 2442 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:2(1600 samt 2300)
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev bak: ser ok ut
Skick på drev fram: kronslut
Sista 100 milen så gick det fort. Kedjan flapprar, speciellt när motorn har dragkraft. Kedjan har skurit lite på ett ställe.

Misstänker att, om jag hade bara bytt framdrev vid 2300 mil(...eller helst lite före) så hade nog paketet funkat ett bra tag till, dvs kedjan hade heller inte fått nån skärning.
 
Last edited:
Drevet kanske mår bra men hur mår kedjan?

Det jag kan känna/se/höra på kedjan är att:
-den är inte utdragen
-dra i kedjan bakåt/sidorna på bakdrevet
-lyssna när jag kör att sk "rasslet" från kedjan är jämn
-rulla runt på kedjan och känna efter ev skärningar

Än så länge allt ok.
 
Du kanske har kardan på hojen? :D
:rofl
Den här tråden har potential! :tummenupp

TS: 990 mil låter onekligen mycket, ska bli spännande att följa. När började testet? Inte 2009 väl...?:eek: Åkt nåt i regn?

...eller trollar du så här på morgonkvisten, din rackare...? :va
 
Det skall bli kul att se hur långt du kommer. Dock tycker jag att ett drivpakets livscykel ser ut så här:

Bra, bra, bra, bra, bra, bra, bra, bra, lite slitet, Helslut. D.v.s. det är bra tills det ger upp väldigt snabbt. Sist jag slet ut ett drivpaket så tog det c.a. 50 mil från helt OK till riktigt dåligt.

Kommer du över 2000 mil på det drivpaketet så börjar det bli intressant. Då skulle jag nog vara beredd att prova din metod

Personligen har jag funderat på att bara tvätta med lampolja som enda vårdform. Jag tror att det är smutsen som sliter mest när det fungerar som slipmedel. Lampolja är ju ganska fet i sig och har viss smörjande effekt.
 
Om det håller 1500 till 2000 mil så kan det ju vara lönsamt att inte vårda kedjan. Det går ju en hel del pengar till kedjespray och rengöringsmedel (om man köper dyrprodukter i alla fall).
 
Om det håller 1500 till 2000 mil så kan det ju vara lönsamt att inte vårda kedjan. Det går ju en hel del pengar till kedjespray och rengöringsmedel (om man köper dyrprodukter i alla fall).

Gav 110kr sist jag köpte 2dl kedjespray, räcker väl 100mil kanske.
10x110=1100kr per 1000mil, vilket skulle kunna vara en ny fräsch kedja istället.
 
Ok får väl vara lite viktigpetter här nu då;
Det är ju inte alltför jobbigt att smörja kedjan heller iofs..:rolleyes:
O-ringskedjor släpper inte in smörjmedlet i rullarna, men lindrar kontakten mellan rullar och drev. Testet är lite konstigt tycker jag. Kanske prova att sluta byta oljefilter också? Man KAN ju spara nån krona..om man har tur?
Sen har det även en trafiksäkerhetsaspekt också. Jag har sett hur det ser ut när en kedja smäller av i fart..
 
Last edited:
Gav 110kr sist jag köpte 2dl kedjespray, räcker väl 100mil kanske.
10x110=1100kr per 1000mil, vilket skulle kunna vara en ny fräsch kedja istället.

Då måste du smörja lite ofta, rekommenderat från boken är att smörja en gång per 100 mil, kanske oftare om man kör i regn.

Men hursomhelst en burk kedjespray räcker minst 500 mil för mig iaf.
 
Då måste du smörja lite ofta, rekommenderat från boken är att smörja en gång per 100 mil, kanske oftare om man kör i regn.

Men hursomhelst en burk kedjespray räcker minst 500 mil för mig iaf.

Nja, kanske räcker 2-300 mil för mig, kör dock både regn och grus.

Just grus + olja tror jag kan slita
 
Ok får väl vara lite viktigpetter här nu då;
Det är ju inte alltför jobbigt att smörja kedjan heller iofs..:rolleyes:
O-ringskedjor släpper inte in smörjmedlet i rullarna, men lindrar kontakten mellan rullar och drev. Testet är lite konstigt tycker jag. Kanske prova att sluta byta oljefilter också? Man KAN ju spara nån krona..om man har tur?
Sen har det även en trafiksäkerhetsaspekt också. Jag har sett hur det ser ut när en kedja smäller av i fart..

Vet inte riktigt vart du fick det dær med oljefiltret ifrån :tungan
Men testa du, å gør en egen tråd :tuttar
 
Grejen är ju att efter ett tag så är ju kedjan liten sliten...då är det lite glapp mellan rullarna o vips så är den torr och snart död.

Genom att köra med kedjespray konternuerligt får man ut betydligt mer mil.
 
Vet inte riktigt vart du fick det dær med oljefiltret ifrån :tungan
Men testa du, å gør en egen tråd :tuttar
Det va bara ett lika konstigt exempel som trådstartarens kedjetest, lite väl långsökt kanske.:tungan
Men att köra en kedja torr har och kommer aldrig att vara varken förnuftigt eller ekonomiskt. Om kedjan håller x antal mil otvättad och osmörjd, så visar väl egentligen ungefär 100 års erfarenhet att den håller längre MED smörjning och underhåll o-ringad eller inte.

Är du på riktigt eller?
Om du menar mig så.. Japp, jag är på riktigt.;)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top