Kedjan small av

ta det på mcförsäkringen, har en kompis därkedjan small..han fick det ersatt på sin mcförsäkring...

Jörgen Karlsson skrev:
2155811 Det är svårt att se assymetrin med blotta ögat tyvärr, jag kan det inte iaf. Men de där tiondelarnas excentricitet märks direkt när kedjan ligger på och man roterar det hela. Det blir stora dragkrafter för den arma utgående axeln o motor dessutom. Trots det så rullar hjulet lekande lätt fast kedjan en gång per varv är spänd som en fiolsträng. Det är ett lömsk fel som även stressade proffsmekaniker på märkesverkstäder missar ibland på servicar, dvs de spänner kedjan på slakaste istället istället för det tightaste.

En del säger att man ska byta drivpaketet när kedjan "är olika lång på olika ställen", men jag påstår att man kan åka många hundra mil till om det inte är några andra problem med paketet. Man får bara se till att man inte sträcker för mycket som du säger.

PacMan skrev:
2155888 En del säger att man ska byta drivpaketet när kedjan "är olika lång på olika ställen", men jag påstår att man kan åka många hundra mil till om det inte är några andra problem med paketet. Man får bara se till att man inte sträcker för mycket som du säger.

Jag har samma uppfattning.
Statusen på själva kedjan brukar jag kolla genom att med spänningen på slakaste stället dra ut den från bakdrevet, hur långt man får ut kedjan från drevet är ju enbart ett mått på hur mycket kedjan töjt och influeras inte av om dreven är slitna eller ej. Sen brukar det ju stå i instruktionsboken vilket maxmått det får vara mellan ett visst antal länk i kedjan, när man börjar uppnå det måttet så brukar kedjan även gå att dra ut oroväckande långt från bakdrevet (man får igenom bilprovningspennan), då brukar jag byta. Men jag kör ju bara på gatan. Håller man på med racing finns det ju en massa trix med kedjorna för att de ska gå så lätt och friktionslöst som möjligt etc. Det är överkurs för mig.

/j

Kenya skrev:
2155757 Drivpaketet och hojen har gått 1500 mil och drivpaketet är mycket bra (va i alla fall).
Smörjer kedjan efter varje lite längre tur och spolar den med avfettning och högtryck när jag tvättar hojen innan jag smörjer den.
Det sjuka är att den gått av mitt i en länk...

Du gör precis fel när servar din kedja.
Avfettning ska du undvika att ha på kedjan då det torkar ut o-ringarna. Det gör att fettet tränger ut och skiten tränger in.
Att sedan blåsa på med högtryckstvätt på kedjan gör att du garanterat trycker in vatten i varenda länk som sedan inte kommer ut helt.

Behöver inte vara därför den gick av men jag tvivlar på att din kedja var "mycket bra" efter sådan behandling i 1500 mil. :brinnerup

ok, bara vatten från vanliga slangen eller hur servar man kedjan?

Fick förövrigt pris på en ny motorblocksdel idag 27.500:- :4skrika
Hoppas verkligen det går att svetsa ihop grejerna... :(

954 delar borde ju finnas en del på skroten tycker man (tyvärr)

//Långa farbron.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...