Kedjan small av

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
Näe jag var ute och åkte en igår kväll och drar upp cykeln på bakan. Det gick väll runt 120, då smäller kejan av och smäller till i cykeln. När jag bromsar och stannar så kommer kejan och kör om mig. Hojen bara sprutar ut kylarvätska och läcker även olja... inte bra :huvet

När jag kollar närmare efter att bogserat hem hojen så ser jag att kedjan har lekt runt ganska bra vid främre drevet.
Plastkåpan är sylta
godset runt om kåpan är slarvsylta
Oljan rinner ut från en skada vid vatten pumpen (ganska liten men det läcker)
Vattnet kommer förmodligen från en sönder trasad slang med avsliten slangklämma. (hoppas det är enda stället)

Någon som vet hur man kan laga skader i godset???? Går ju knappast att svetsa eller?

Jodå, har du kvar prylarna går det att svetsa det mesta. Ingen hemmapularsvetsare nu då utan lämna in till en duktig!

Brukar vara magnesium i blocken och det går inge vidare att svetsa i tyvärr.

Kolla vad det är för gods och hör med någon som är duktig på svetsning.

En här på forumet fick sin 954's block lagat iaf så det ska nog gå om man hittar rätt svetsare.

Tråkigt med hojen, men var tacksam att du inte gick omkull då det hände.
Hoppas det löser dig :)

Jag har svetsat ihop en del block och motordelar som haft en magnesium legering och det har inte vart några bekymmer.

med rätt tillsats material så går det svetsa block.. det viktiga är att den kunnige svetsaren inte bränner på för hårt.. då materialet blir för poröst... hittar du ingen som kan svetsa det och som verkas seriös.. så hör av dig maila mig DanielPetterssonParker@hotmail.com läpp inte detta i händerna på vem som hels.. dom måste ha erfrenhet av liknande jobb..

Om man lämnar in den för svetsning... antar att jag behöver klyva motorn och lämna in den för det är väll ingen hit om det finns olja där man svetsar? :3freak

en kompis körde sin 929:a i tisdags.han va uppe på 270 när hans kedja small av de va inte kul i den farten som tur e så hände 5nget

Finns en firma här i Stockholm som är MYCKET duktig på att svetsa både aluminium och magnesium. Jag har sett hans lagningar på magnesiumfälgar och kan bara säga att gubben vet vad han håller på med.

Hyfsat billig är han också.
Firman heter Aerosvets och ligger i Vinsta ind. område (Nord-västra Stockholm). Slå en signal och hör om han kan hjälpa dig.
Aerosvets AB
Karl Laine 08-739 23 60

Han svetsade ihop min kall-lödda oljekylare på en timme inkl test med högtrycksluft.

Kenya skrev:
Det gick väll runt 120, då smäller kejan av och smäller till i cykeln.
damirgixxen skrev:
en kompis körde sin 929:a i tisdags.han va uppe på 270 när hans kedja small av
Jäkla tur att inget värre hände, men jeezus folks - kollar man inte sina grejor längre? :va En fräsch kedja går inte av bara sådär, men en som är utsliten sedan länge gör.
Kanske läge att ta en koll på andra saker som också behöver ses över ibland, som däck, lager, olja, oljefilter... :7peta

(Tråkig kommentar, visst, men allvarligt talat...)

amullo skrev:
2155705 Finns en firma här i Stockholm som är MYCKET duktig på att svetsa både aluminium och magnesium. Jag har sett hans lagningar på magnesiumfälgar och kan bara säga att gubben vet vad han håller på med.

Hyfsat billig är han också.
Firman heter Aerosvets och ligger i Vinsta ind. område (Nord-västra Stockholm). Slå en signal och hör om han kan hjälpa dig.
Aerosvets AB
Karl Laine 08-739 23 60

Han svetsade ihop min kall-lödda oljekylare på en timme inkl test med högtrycksluft.
Håller med, mycket duktiga!!
Karls läromästare i firman svetsade tom ihop en tvåtaktskolv till en H2, med hål i kolvtoppen inför ett race under ett sommarstängt Sverige på 80-talet åt mig, den körde jag med länge!
/Jörgen

69:an skrev:
2155726 Jäkla tur att inget värre hände, men jeezus folks - kollar man inte sina grejor längre? :va En fräsch kedja går inte av bara sådär, men en som är utsliten sedan länge gör.
Kanske läge att ta en koll på andra saker som också behöver ses över ibland, som däck, lager, olja, oljefilter... :7peta

Frågan är ju om det är kedjorna i sig som varit slitna eller om det var taskigt kedjelås, det senare hände mig och är betydligt svårare att förutse om man inte kolla låset inför var varannan runda (gick istället över till att köra nitat så fick jag en sak mindre att oroa mig för)

2155726 Jäkla tur att inget värre hände, men jeezus folks - kollar man inte sina grejor längre? :va En fräsch kedja går inte av bara sådär, men en som är utsliten sedan länge gör.

Drivpaketet och hojen har gått 1500 mil och drivpaketet är mycket bra (va i alla fall).
Smörjer kedjan efter varje lite längre tur och spolar den med avfettning och högtryck när jag tvättar hojen innan jag smörjer den.
Det sjuka är att den gått av mitt i en länk...

pjohan skrev:
2155741 Frågan är ju om det är kedjorna i sig som varit slitna eller om det var taskigt kedjelås, det senare hände mig och är betydligt svårare att förutse om man inte kolla låset inför var varannan runda (gick istället över till att köra nitat så fick jag en sak mindre att oroa mig för)
Jo, det kanske finns fler som kör med lösa lås än man (jag) tror. Har också kört med nitat de senaste 15 åren eller nåt av samma anledning.
Kenya skrev:
Smörjer kedjan efter varje lite längre tur och spolar den med avfettning och högtryck när jag tvättar hojen innan jag smörjer den.
OK, det var som f-n... låter verkligen udda! Garanti kvar på kedjan kanske? Kan försäkringen (maskinskada) ta något?

Last edited:
Kenya skrev:
2155757 Drivpaketet och hojen har gått 1500 mil och drivpaketet är mycket bra (va i alla fall).
Hej
Det kan ju vara materialfel i ditt fall. Men jag har sett sådana brott när man justerat ett något slitet drivpaket (där alltså kedjans sträckning varierar över bakhjulsvarvet beroende på att främst bakdrevet är ojämt slitet) och glömt att checka att man justerat spänningen på det ställe där kedjan är som mest sträckt. Har man därtill inte suttit på hojen när man checkat spänning så kan det bli ett sånt drag i kedjan (i synnerhet när man sedan komprimerar extra genom att tex skjutsa eller åka på slangen) att kedjan smällen av utmattning efter en tid.
Men som sagt jag säger inte att du har gjort ngt fel! Kedjan är ju en påkänd detalj på era motorstarka hojar. Ville bara "tipsa" om hur man gör om man vill smälla av kedjan på vägen sas! ;-)
Edit: Något annat än nitad kedja tycker jag inte man ska använda på en motorstark hoj, i synnerhet inte om man gillar att leka.

Mvh
Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2155777 Hej
Det kan ju vara materialfel i ditt fall. Men jag har sett sådana brott när man justerat ett något slitet drivpaket (där alltså kedjans sträckning varierar över bakhjulsvarvet beroende på att främst bakdrevet är ojämt slitet) och glömt att checka att man justerat spänningen på det ställe där kedjan är som mest sträckt. Har man därtill inte suttit på hojen när man checkat spänning så kan det bli ett sånt drag i kedjan (i synnerhet när man sedan komprimerar extra genom att tex skjutsa eller åka på slangen) att kedjan smällen av utmattning efter en tid.
Mvh
Jörgen

Ska kolla bakdrevet direkt... Lite svårt att kolla spänningen nu bara :hihi Något har ju onekligen inte varit som det ska varesig det är justering eller material eftersom den brister.

2155774 Jo, det kanske finns fler som kör med lösa lås än man (jag) tror. Har också kört med nitat de senaste 15 åren eller nåt av samma anledning.

OK, det var som f-n... låter verkligen udda! Garanti kvar på kedjan kanske? Kan försäkringen (maskinskada) ta något?

Har halvförsäkring hos IF så det sket sig direkt och garantin gäller ju inte sånna saker som kejdan.
Min försäkring är min farmor :krama

Kenya skrev:
2155794 Ska kolla bakdrevet direkt... Lite svårt att kolla spänningen nu bara :hihi Något har ju onekligen inte varit som det ska varesig det är justering eller material eftersom den brister.
Det är svårt att se assymetrin med blotta ögat tyvärr, jag kan det inte iaf. Men de där tiondelarnas excentricitet märks direkt när kedjan ligger på och man roterar det hela. Det blir stora dragkrafter för den arma utgående axeln o motor dessutom. Trots det så rullar hjulet lekande lätt fast kedjan en gång per varv är spänd som en fiolsträng. Det är ett lömsk fel som även stressade proffsmekaniker på märkesverkstäder missar ibland på servicar, dvs de spänner kedjan på slakaste istället istället för det tightaste.
Nåväl. Jag ville bara flagga upp problemet, androm till varnagel. Hoppas du får stil på din hoj, och jag är glad att du slapp få ett rapp från kedjan på vaden alt lindade upp den i bakhjulet så det låste sig. Huu!
Ha en skön helg.
/Jörgen

Kenya skrev:
garantin gäller ju inte sånna saker som kejdan.
Nej, tänkte mer på kedjan i sig själv, kan du få en ny - eller pengar i retur - för den så är det ju bättre än inget alls.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg