Kawasaki zx10r mot Honda CBR 1000RR ?

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date
lorkan skrev:
2274321 Så en CBR 1000 är inte "wheeliebenägen" då med ungefär 1hk/kg? :va
Inte det minsta faktiskt. Medan många andra 1000cc reser sig på gas så lyfter inte CBR'en inte mycket ens med provokation. De två jag provat la jag på 8000rpm på tvåan, ryckte och gav fullt men den stack mest bara iväg med minimalt hjullyft. Tråkigt? Kanske, men lätt att åka fort med. Väldigt förtroendeingivande cykel.

Har inte kört ZX-10 men däremot '05 R1 och den var inte alls lika 'planterad' som CBR. R1 lättade framhjulet tillochmed när man varvade ur trean trots att man låg över styret. Den kändes klart nervösare.

ZX-10 tycks kräva sin man (eller kvinna). Ingen jag känner har hållit sin på hjulen. Har legat bakom två olika som klotat dessutom, utöver polarna. Kanske '06 har blivit snällare. Vem vet.

Jag hade valt hondan, men helst en Suz K5 förstås pga det lilla formatet och smidigheten.

Köp den du gillar bäst själv, så gjorde jag (köpte den snyggaste)
Så köp CBR:en :D

Efter att ha kört en CBR1000 i två år och bytt till en ZX10-06 så måste jag nog säja att det är hugget som stucket, Hondan med helsystem och PC3 har ungefär lika mycket pulver som en standard ZX-06. Hondan är mjukare i fjädringen men MYCKET enklare att få till, den går bra både på bana och gata hur man än ställer fjädringen. Kawan är betydligt svårare, fler inställningar, hårdare grundsetting men betydligt känsligare på inställningar och däck. Hondan verkar vara bra oavsett vilken typ av däck man kör med, jag har provat flera...

Kawan (-06:an) är nästan lika stadig som Hondan men är mer benägen att lyfta framhjulet, (även på 4:an och 5:an över krön) men till skillnad från tidigare årsmodeller så landar den stabilt. Det har en annan tyngdpunkt som gör att hojen känns kortare fastän den inte är det, den blir då också känsligare för hur man sitter. Häng över styret och den går skitfint, ladda in i böjarna med mycket framvikt så är det lugnt. Om du däremot sitter lite mer upprätt så plogar den gärna. På Hondan kunde man sitta nästan hur som helst, den gick bra i vilket fall.

Summa summarum; Testa båda, köp den du gillar. Hondan är snällare och mer allround men är likväl en fantastiskt banhoj, mycket för att man kan fokusera på körningen snarare än hojen. Kawan är lite mer krävande, livligare och känsligare, kräver lite mer vaksamhet men kan då upplevas som roligare. Gemene man kör nog fortast med Hondan tror jag...

[PlastRaket] skrev:
2274839 är det möjligt att det kan försvinna, tror inte det :D

som det är nu så tvivlar jag! den enda nackdelen med våra gemensamma darlings, är väl dom sista 40hästen... som inte finns :)
men dock går att köpa, om man vill vara trogen

vbg_snake skrev:
2274330 1hk/kg är nog inte helt rätt. vikten på hojen är inte riktigt vad som står i papiren. Samma gäller hästkrafterna.

Bakhjulshästar vs realistisk vikt, kansne 140-150BHP och 200kg

beror väl lite på hur fet den som kör hojen e med eller

köp båda vetja :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back