Kawasaki zx10r mot Honda CBR 1000RR ?

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
Funderar på ngn av dom, vad är fördelar och nackdelar med dessa ??

Ngn som har erfarenhet ??

Annars rockar livet vidare... :yoparty

100e tråden för i år? :tomten

Jag gissar på att du när du har sammanställt alla svar, kommer komma fram till något i den här stilen;

Ska du inte köra bana och alltså inte använda hojen maximalt, lär du inte märka skillnaderna. Provkör båda och se vilken du kommer bäst överens med. Lycka till! :tummenupp

CBR är väl klassiskt Honda: snällare, mera lätt körd och har inga hyss för sig. Tung.

ZX är effektstarkast, spattigare och wheelie-benägen.

Har ingen egen erfarenhet dock, utan har bara accumulerat det som sagts.

lorkan skrev:
2274016 100e tråden för i år? :tomten

sorry ska lägga ner mer energi på att söka nästa gång.. :huvet

Jag gissar på att du när du har sammanställt alla svar, kommer komma fram till något i den här stilen;

Ska du inte köra bana och alltså inte använda hojen maximalt, lär du inte märka skillnaderna. Provkör båda och se vilken du kommer bäst överens med. Lycka till! :tummenupp

tack för hjälpen

Jag svarar som de enfaldiga Honda är bäst resten är skit bara att kasta

Jag jämförde cbr1000 med zx10an innan jag köpte zx10an...
Körde bara hondan i stadstrafik dock, men kan säga att hondan kändes större och tyngre så kändes det som man satt ganska högt upp på den, säkerligen skitbra hoj men som sagt jag slog till på zx10r för den kändes skönare för mig :yoparty
Smaken är som sagt som :arsele

Köp dig en GSXR1000 05-06 så har du både en lättkörd och effektstark hoj i samma paket :tummenupp

ZX10R har relativt spetsig motorkaraktär och kräver mer av sin förare, tror att du kör snabbare med både CBR1000RR eller GSXR1000 runt en bana.

Peccus skrev:
2274025 CBR är väl klassiskt Honda: snällare, mera lätt körd och har inga hyss för sig. Tung.

ZX är effektstarkast, spattigare och wheelie-benägen.

Har ingen egen erfarenhet dock, utan har bara accumulerat det som sagts.

Så en CBR 1000 är inte "wheeliebenägen" då med ungefär 1hk/kg? :va

lorkan skrev:
2274321 Så en CBR 1000 är inte "wheeliebenägen" då med ungefär 1hk/kg? :va

1hk/kg är nog inte helt rätt. vikten på hojen är inte riktigt vad som står i papiren. Samma gäller hästkrafterna.

Bakhjulshästar vs realistisk vikt, kansne 140-150BHP och 200kg

Bushojjen skrev:
2274010 Funderar på ngn av dom, vad är fördelar och nackdelar med dessa ??

kör vad du vill bara det är grönt :tungan :yoparty :yoparty

Honda är honda och kawasaki är kawasaki.........

finns en orsak till att honda är världens största motortillverkare.....

mycket fina maskiner, men som tidigare svar är dom oftast klassade som tråkiga och pålitliga.... typ bror duktig....

dock kan jag säga att om du inte är en extrem tävlingsförare lär du inte märka varken vikt eller hk fördelningen mellan dessa hojar...

det du bör göra är att prova 2st samma årsmodell osv. testa lite bromsar och hur hojen känns.

Jag är van med honda och kommer nog aldrig skaffa annan hoj om inte honda har modellen jag söker i deras sortiment.... men jag är van honda.... har testat zx-10R och är inte nämnvärt imponerad...

Bushojjen skrev:
2274010 Funderar på ngn av dom, vad är fördelar och nackdelar med dessa ??

Beror på vad du vill ha. Hondan är lite väl tam... :tungan

vbg_snake skrev:
2274330 1hk/kg är nog inte helt rätt. vikten på hojen är inte riktigt vad som står i papiren. Samma gäller hästkrafterna.

Bakhjulshästar vs realistisk vikt, kansne 140-150BHP och 200kg

Sen får man ju inte heller glömma föraren på ca 70kg +. Då hamnar vi nästan på 0.5 hk/kg...när man räknat klart så kommer man fram till att man sitter där med en hoj som går lika bra som en Nissan Micra :tomten.

Tycker du ska skita i vad alla andra säger. Provkör bara båda hojjarna så märkär du väl själv vilken du tycker går och känns bäst:P
Hoppas du väljer rätt....:D

Själv ska jag köpa Retta!

lorkan skrev:
2274321 Så en CBR 1000 är inte "wheeliebenägen" då med ungefär 1hk/kg? :va

Hondan har lite längre hjulbas, typ därför

Svårt val, Honda är nog bäst kvalla på, men även om Kawan har mer effekt så kommer du sannolikt aldrig märka någon markant skillnad, ta den som du tycker är snyggast helt enkelt

Pinky skrev:
2274336 Sen får man ju inte heller glömma föraren på ca 70kg +. Då hamnar vi nästan på 0.5 hk/kg...när man räknat klart så kommer man fram till att man sitter där med en hoj som går lika bra som en Nissan Micra :tomten.
Hopp, det var ju kul o höra :argpådato har man köpt sig en fin hoj, så säger du att den har effekt som en micra :3freak deffar jag ett par kg lär den ju ialf gå som en polo? :va

rBy skrev:
2274442 Hopp, det var ju kul o höra :argpådato har man köpt sig en fin hoj, så säger du att den har effekt som en micra :3freak deffar jag ett par kg lär den ju ialf gå som en polo? :va

Detta gäller ju alla hojar på marknaden, du har ju dock köpt dig hojen med bäst vikt/effekt ratio på hela marknaden :yoparty :banana.

Pinky skrev:
2274446 Detta gäller ju alla hojar på marknaden, du har ju dock köpt dig hojen med bäst vikt/effekt ratio på hela marknaden :yoparty :banana.
Nu känns det bättre :banana :banana se här grabbar min zx10a kan tillomed jämföras med en polo GTI!!! :yoparty :yoparty

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back