Kawasaki ZX-12R tråden

  • Thread starter Thread starter JT
  • Start date Start date
Jag har både kollat mina ventiler och shimsat om ett par av dem. Det är lite pill, men det är inte svårt. Var också inne hos en handlare och frågade om pris ( 8000 för ventiljustering) fan heller.....

Har faktiskt en "manual" för ventiljustering som är skriven av en amerikan och den är riktigt bra. Följer man den så är det inga problem. Om det är någon som är sugen på den så kan jag skicka den.

Är du inte helt obekant med en skiftnyckel så servar du din maskin lätt själv.
Måste säga att 12:an är en billig hoj att äga, billig försäkring (5000 :-). Sen ska man åka på ett sporttouringdäck typ Michelin pilot road eller metzeler roadtech 6. Har använt mig av båda dessa och kört frisk körning i 1000 till 1500 mil/däck.

Köp och få billig körglädje och kraft.
 
om du skulle vilja får du gärna skicka den till mig. För jag ska ventiljustera min denna säsong vill hellre lägga pengar på annat... Skicka PM
 
Fjädring ZX12-R

Hej alla fartdårar :tummenupp
Nån som har en bra setup på fjädringen på en ZX12-R 2000 för att få den stabil i höga farter samt kurvvänlig? Jag väger in på 95kg och är 189 cm lång.
Finns ju en hel del inställningar att pilla med.....
Kanske nån fjädringsguru som fått till sin 12:a bra och vill erbjuda lite fakta..
Tackar och bugar.
 
Nån som vet vad orginal headers o avgasrör fram till slutburken e för material?
Är det titan som slutburken eller?
 
Jipiii, var ute och luftade hojen igår!! Även om det inte blev nån lång sväng så kändes det riktigt fint. Tur jag passade på, det kom 2-3 cm snö i natt.
 
Hur gör man för att plocka bort dom blinkers som sitter fram ? Vilka skruvar ska jag lossa på för att enklast komma åt ? Va precis ner å kika lite, hitta inte så många skruvar jag kunde lossa på, för att få isär det hela, jag måste ha missat nån i mitt mörka garage.. :huvet
 
Hur gör man för att plocka bort dom blinkers som sitter fram ? Vilka skruvar ska jag lossa på för att enklast komma åt ? Va precis ner å kika lite, hitta inte så många skruvar jag kunde lossa på, för att få isär det hela, jag måste ha missat nån i mitt mörka garage.. :huvet

Kan denna bild hjälpa?
 

Bifogat

  • 15-003.jpg
    15-003.jpg
    192.9 KB · Visningar: 120
demontering

Hur gör man för att plocka bort dom blinkers som sitter fram ? Vilka skruvar ska jag lossa på för att enklast komma åt ? Va precis ner å kika lite, hitta inte så många skruvar jag kunde lossa på, för att få isär det hela, jag måste ha missat nån i mitt mörka garage.. :huvet

Du måste först ta bort sidokåporna och två skruvar sitter från insidan framme vid kylaren. titta noga på bilden så att du inte missar några skruvar.
 

Bifogat

  • cowlers.jpg
    cowlers.jpg
    49.4 KB · Visningar: 82
Hur gör man för att plocka bort dom blinkers som sitter fram ? Vilka skruvar ska jag lossa på för att enklast komma åt ? Va precis ner å kika lite, hitta inte så många skruvar jag kunde lossa på, för att få isär det hela, jag måste ha missat nån i mitt mörka garage.. :huvet


Du måste skruva bort dom från insidan, dvs bort med sidokåporna ( det är lättare att se om du tar bort toppkåpan ), sedan sitter det en stjärnskruv som du skruvar ut, då kan du peta bort plåtblecket med en mejsel sedan är det bara att trycka ut blikersen, den sitter bara i gummit med en fals och plåtbläcket funkar som en kona som "spänner" ut gummit mot kåpan och håller blinkersen på plats.
 
Lyckades plocka bort ena sidan, utan att ta bort topkåpan, dock va det jävligt trångt att få dit den nya blinker´n, med det gick till slut. Har andra sidan kvar + bak, fick iaf nya diodbaklyset att funka som det ska nu, efter att en polare hjälpte mig. Väntar på nya backspeglar i från Bikersneed, då dom jag fick va spruckna, och gick sönder vid montering :huvet Har också lite saker på cnc fräsning för att kunna montera dom nya bakspeglarna på dom gamla orginalfästena, då dom modellanpassade fästenas leverans datum hela tiden sköts upp, på grund av restnotering. Om jag orkar efter jobbet så kanske den blir färdig nu i veckan.

Så ska försöka fixa upp lite bilder...
 
Jag har både kollat mina ventiler och shimsat om ett par av dem. Det är lite pill, men det är inte svårt. Var också inne hos en handlare och frågade om pris ( 8000 för ventiljustering) fan heller.....

Har faktiskt en "manual" för ventiljustering som är skriven av en amerikan och den är riktigt bra. Följer man den så är det inga problem. Om det är någon som är sugen på den så kan jag skicka den.

Är du inte helt obekant med en skiftnyckel så servar du din maskin lätt själv.
Måste säga att 12:an är en billig hoj att äga, billig försäkring (5000 :-). Sen ska man åka på ett sporttouringdäck typ Michelin pilot road eller metzeler roadtech 6. Har använt mig av båda dessa och kört frisk körning i 1000 till 1500 mil/däck.

Köp och få billig körglädje och kraft.

Kan bara rekommendera så här långt en superkille som heter Tobbe och driver en firma som heter "Svenska Motorcykelaktiebolaget". Han servar kawasaki och gör det snabbt och jävligt billigt jämfört med märkesverkstäderna. Tipset fick jag från Stockholm mc-varuhus som inte tar emot 12:orna. Ni når honom på 08-287939. Han gör det där lilla extra som kawa-entusiast, som inte dom vanliga meckarna vet om.

Ett tips bara...
 
Äre nån som har en mekmanual till 12an, där man kan se elschemat ??? typ pdf eller liknande?

Edit, äre nån som har monterat larm på sin 12a, tex om ni har immobilizer, vilka kretsar gick in på ? startmotor/insprutning ?

Intsallerade larm på spettan jag hade, kommer dock inte i håg hur fan jag gjorde, satt fan en hel da och funderade och klurade på hur jag skulle göra. Tänkte försöka undvika det denna gång, känns ju surt å klippa fel kabel... :huvet
 
Last edited:
Har skickat ett PM..

Anders i Luleå, satte på ett Spyball larm på sin -02:a och hade grymma problem, med en hoj som inte ville starta och drog ur batteriet, det var dessutom monterat av en firma.
När förslagen haglade in "ta bort skiten" så visade det sig inte vara så enkelt eftersom man hade gått in i kabelstammen och gjort förändringar, så jag skulle nog fundera ett par gånger innan jag gav mig på detta.

Men det kanske finns bättre varianter nu för tiden..
 
Mmm jag vet, spyball äre sämsta skit man kan köpa. Har dock hittat ett larm som funkar perfa, hade det på min Sp1a i 1 ½ år, utan ett ända problem. Har köpt samma larm igen. Å det ska nog inte vara nå större problem med det. Får väl sätta mig ner med elschemat och klura lite på vilka kablar som är bäst att kapa denna gången med...
 
När man slår på hojen så går soppa pumpen i ett par sekunder för att sedan slås av, men när man sen startar motorn, går soppa pumpen då med ? eller pumpar den bara upp tycket dom få sekunder som den går i början, för att sedan låta motorn dra soppan i från tanken utan pumpen ??? Har problem med ett relä eller nått i den kretsen !

Kan man sätta en vippbrytare och köra pumpen manuelt om jag inte hittar problemet?

F1 lampan lyser konstant oxå om jag slår på tändningen, men om jag slå på tändningen med dödar knappen i off läge så lyser den inte alls !!
 
När man slår på hojen så går soppa pumpen i ett par sekunder för att sedan slås av, men när man sen startar motorn, går soppa pumpen då med ? eller pumpar den bara upp tycket dom få sekunder som den går i början, för att sedan låta motorn dra soppan i från tanken utan pumpen ??? Har problem med ett relä eller nått i den kretsen !

Kan man sätta en vippbrytare och köra pumpen manuelt om jag inte hittar problemet?

F1 lampan lyser konstant oxå om jag slår på tändningen, men om jag slå på tändningen med dödar knappen i off läge så lyser den inte alls !!

Vad är ditt problem?? startar hojen över huvudtaget? går den dåligt? eller vad?

Med "dödarknappen" i startläge och tändningen slås på så går soppa pumpen för att bygga upp systemtrycket, samtidigt gör systemet en FI test, är den ok slocknar FI lampan.
Med "dödarknappen" i stoppläge och tändningen slås på, så görs bara en FI test och lampan slockar om allt är ok.

I ditt fall så borde du läsa ut felkoden ur ECU'n, för att se vad som är problemet med att "Fuel Injection" testen stannar, du laddade väl hem service manualen? Där står hur man på ett enkelt sätt kan få ut felkoden, även om man inte har ett service instrument.
 
Japp,, ska felsöka i morron !!

Får inte i gång soppa pumpen...
 
Åkaj, har varit i garaget större delen av dagen. å jag tror jag kommit fram till 1 sak. signalen till reläna som styr soppa pumpe´n och ecu´n verkar tydligen inte komma fram. Jag vet dock inte vad som styr detta till 100% har mätt lite, både kollat strömstyrkan och om jag har en hel krets, och jag tror eller vet inte riktigt om det är avbrott nånstans på den främre delen av kretsen...

Vilken kabelfärg har den styrande signalen till soppa pumpsrelät?
Hur samarbetar reläna ??? Har köpt 2 nya relän och testat dessa, och dom gamla å dom är hela...
 
Nån som vet hur man får tag på färgkoden till min motorcykel?
Jag har en 2000 års ZX-12R men med nyare kåpor monterade. Funderar nu på att köpa en färganpassad bagster till den. Norrlands Mc här i Umeå sa att man kunde kolla på kåporna efter art.nr och därefter säga vilken färg det var.
Typ 51026-1051-235 där då 235 var färgen. När jag kollade så står det bara 51026-1051 på min tankkåpa. Vars ser man vilken färgkod man har?
 
Åkaj, har varit i garaget större delen av dagen. å jag tror jag kommit fram till 1 sak. signalen till reläna som styr soppa pumpe´n och ecu´n verkar tydligen inte komma fram. Jag vet dock inte vad som styr detta till 100% har mätt lite, både kollat strömstyrkan och om jag har en hel krets, och jag tror eller vet inte riktigt om det är avbrott nånstans på den främre delen av kretsen...

Vilken kabelfärg har den styrande signalen till soppa pumpsrelät?
Hur samarbetar reläna ??? Har köpt 2 nya relän och testat dessa, och dom gamla å dom är hela...

En dum fråga kanske, men befogad, har du kopplat in larmet??
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top