Kawasaki Z1000SX

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Det blev inköp, är nu stolt ägare av z1000sx 2013 grå modell. Var en äldre herre som haft den tidigare så den var väldigt fin. Märkte dock något som lät som kjedjerassel från motorn när jag körde hem den. Dock bara när jag har den i neutral utan indragen koppling. Någon som känner igen detta fenomenet?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Märkte dock något som lät som kjedjerassel från motorn när jag körde hem den. Dock bara när jag har den i neutral utan indragen koppling. Någon som känner igen detta fenomenet?

Grattis till hojen!
Min rasslar lite i neutral om kopplingen är utsläppt. Det försvinner om man drar in den. Jag har för mig att jag hört att det är så på dessa och att det inte är något att oroa sig över.
Min har gått 5200 mil och funkar bra ännu.


Sent from my camp fire with smoke signals.
 
Last edited:

Termik

Medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Kawa Z1000SX
Det blev inköp, är nu stolt ägare av z1000sx 2013 grå modell. Var en äldre herre som haft den tidigare så den var väldigt fin. Märkte dock något som lät som kjedjerassel från motorn när jag körde hem den. Dock bara när jag har den i neutral utan indragen koppling. Någon som känner igen detta fenomenet?

Grattis till nya hojen! Även min rasslar när jag står på tomgång. Försvinner när jag drar in kopplingen. Så normalt. Ganska skottsäker hoj, inte läst om några typfel.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Brände av några mil igår, ruggigt kul men man får passa sig för hornen som växer i pannan :D

En fråga, jag misstänker att min är en gen 2 tillverkad sent 2013, Dock först i trafik 2014. men är inte helt säker. har ni tips hur jag tar reda på detta? Har tex Power mode select med High/Low och KTRC. men vet inte om detta är standard.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Brände av några mil igår, ruggigt kul men man får passa sig för hornen som växer i pannan :D

En fråga, jag misstänker att min är en gen 2 tillverkad sent 2013, Dock först i trafik 2014. men är inte helt säker. har ni tips hur jag tar reda på detta? Har tex Power mode select med High/Low och KTRC. men vet inte om detta är standard.

Min är en 2014 men det står tillverkad 2013.
Såg en silver på blocket på en firma (kommer inte ihåg vilken) där dom skrev -13 men jag reagerade på att tyckte det var en -14 likadan som min.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
En fråga, jag misstänker att min är en gen 2 tillverkad sent 2013, Dock först i trafik 2014. men är inte helt säker. har ni tips hur jag tar reda på detta? Har tex Power mode select med High/Low och KTRC. men vet inte om detta är standard.

Låter som att det är en -14. Kolla om du har en ratt för justering av förspänning av stötdämparen på höger sida. Om du har det är det en -14.
7687a5eca28560767eb70918b7995329.jpg



Sent from my camp fire with smoke signals.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Brände av några mil igår, ruggigt kul men man får passa sig för hornen som växer i pannan :D

En fråga, jag misstänker att min är en gen 2 tillverkad sent 2013, Dock först i trafik 2014. men är inte helt säker. har ni tips hur jag tar reda på detta? Har tex Power mode select med High/Low och KTRC. men vet inte om detta är standard.

KTRC fanns inte som tillval på 2011-2013, så om du har det så är det inte en första generationens.
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Min är en 2014 men det står tillverkad 2013.
Såg en silver på blocket på en firma (kommer inte ihåg vilken) där dom skrev -13 men jag reagerade på att tyckte det var en -14 likadan som min.

Det var nog den jag köpte, om Bergmans Motor i Borås ringer några klockor.

Låter som att det är en -14. Kolla om du har en ratt för justering av förspänning av stötdämparen på höger sida. Om du har det är det en -14.
7687a5eca28560767eb70918b7995329.jpg

Yes den har jag.

KTRC fanns inte som tillval på 2011-2013, så om du har det så är det inte en första generationens.


Ni har bekräftat det jag misstänkte, jag har en 2014 modell, var väl ett bättre köp en vad jag var medveten om helt enkelt! :tummenupp
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Grattis till en trevlig båge.

Ett tips byt ut fram drevet till en kugg större. Blir stor skillnad mycket lugnare gång men ändå bra bottendrag.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Grattis till en trevlig båge.

Ett tips byt ut fram drevet till en kugg större. Blir stor skillnad mycket lugnare gång men ändå bra bottendrag.

Jag håller med om detta. Hojen känns mycket bättre med en kugg upp fram.


Sent from my camp fire with smoke signals.
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Grattis till en trevlig båge.

Ett tips byt ut fram drevet till en kugg större. Blir stor skillnad mycket lugnare gång men ändå bra bottendrag.

Jag håller med om detta. Hojen känns mycket bättre med en kugg upp fram.


Sent from my camp fire with smoke signals.

Tack för tipset, skall kolla närmare på det. först vill jag lära känna min lilla silverpil närmre sen får ingreppen börja :)
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Grattis till en trevlig båge.

Ett tips byt ut fram drevet till en kugg större. Blir stor skillnad mycket lugnare gång men ändå bra bottendrag.

Vad finns det för anledning till den utväxlingen egentligen ? Där är ju bra med pulver i motorn, så den skulle ju inte behöva ha det varvtalet för att gå bra.. När jag provkörde en sådan demohoj 2017 års modell reagerade jag också på det. När man växlat färdigt ville man ju ha två växlar till.. :va
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Har upptäckt en grej som känns lite otäckt med hojen, ibland (väldigt sällan) så känns det som framhjulet kör på såpa och man tappar allt förtroende för greppet. Både jag och min kompis som testkörde upplever detta. Kollade vad det var för däck som satt på men glömde så klart vilket det var sen haha. Men tror det var Bridgestone och fram har ett väldigt konstigt mönster..

Har läst lite om att originaldäcken var hemska på denna, undrar om det är dem jag har då kanske...
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har upptäckt en grej som känns lite otäckt med hojen, ibland (väldigt sällan) så känns det som framhjulet kör på såpa och man tappar allt förtroende för greppet. Både jag och min kompis som testkörde upplever detta. Kollade vad det var för däck som satt på men glömde så klart vilket det var sen haha. Men tror det var Bridgestone och fram har ett väldigt konstigt mönster..

Har läst lite om att originaldäcken var hemska på denna, undrar om det är dem jag har då kanske...

Hur gammal är hojen och hur långt har den gått?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Uttagen 2014 däcken är från 2015 med bra mönster och den har gått ~2400

Orginaldäcken på min 2017 behövde bytas efter 600-700 mil, tror inte jag är ensam om det bland z1000sx förare, orginal verkar inte hålla speciellt länge. Låter konstigt om däcken är Ok fortfarande efter 2400mil
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Orginaldäcken på min 2017 behövde bytas efter 600-700 mil, tror inte jag är ensam om det bland z1000sx förare, orginal verkar inte hålla speciellt länge. Låter konstigt om däcken är Ok fortfarande efter 2400mil


Har du haft samma däck i ~2000 mil kan det vara läge att byta...


Har bara haft hojen i ~2 veckor, även om mönstret är ok så ger de som sagt inte något förtroendeingivande feedback. de har säkert suttit på ~1500-2000 mil.

Är det Pirelli Angel GT som gäller? känns så när man kollat igenom denna tråden i alla fall :D
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top