Kawasaki Z1000SX

Det blev inköp, är nu stolt ägare av z1000sx 2013 grå modell. Var en äldre herre som haft den tidigare så den var väldigt fin. Märkte dock något som lät som kjedjerassel från motorn när jag körde hem den. Dock bara när jag har den i neutral utan indragen koppling. Någon som känner igen detta fenomenet?
 
Märkte dock något som lät som kjedjerassel från motorn när jag körde hem den. Dock bara när jag har den i neutral utan indragen koppling. Någon som känner igen detta fenomenet?

Grattis till hojen!
Min rasslar lite i neutral om kopplingen är utsläppt. Det försvinner om man drar in den. Jag har för mig att jag hört att det är så på dessa och att det inte är något att oroa sig över.
Min har gått 5200 mil och funkar bra ännu.


Sent from my camp fire with smoke signals.
 
Last edited:
Det blev inköp, är nu stolt ägare av z1000sx 2013 grå modell. Var en äldre herre som haft den tidigare så den var väldigt fin. Märkte dock något som lät som kjedjerassel från motorn när jag körde hem den. Dock bara när jag har den i neutral utan indragen koppling. Någon som känner igen detta fenomenet?

Grattis till nya hojen! Även min rasslar när jag står på tomgång. Försvinner när jag drar in kopplingen. Så normalt. Ganska skottsäker hoj, inte läst om några typfel.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Brände av några mil igår, ruggigt kul men man får passa sig för hornen som växer i pannan :D

En fråga, jag misstänker att min är en gen 2 tillverkad sent 2013, Dock först i trafik 2014. men är inte helt säker. har ni tips hur jag tar reda på detta? Har tex Power mode select med High/Low och KTRC. men vet inte om detta är standard.
 
Brände av några mil igår, ruggigt kul men man får passa sig för hornen som växer i pannan :D

En fråga, jag misstänker att min är en gen 2 tillverkad sent 2013, Dock först i trafik 2014. men är inte helt säker. har ni tips hur jag tar reda på detta? Har tex Power mode select med High/Low och KTRC. men vet inte om detta är standard.

Min är en 2014 men det står tillverkad 2013.
Såg en silver på blocket på en firma (kommer inte ihåg vilken) där dom skrev -13 men jag reagerade på att tyckte det var en -14 likadan som min.
 
En fråga, jag misstänker att min är en gen 2 tillverkad sent 2013, Dock först i trafik 2014. men är inte helt säker. har ni tips hur jag tar reda på detta? Har tex Power mode select med High/Low och KTRC. men vet inte om detta är standard.

Låter som att det är en -14. Kolla om du har en ratt för justering av förspänning av stötdämparen på höger sida. Om du har det är det en -14.
7687a5eca28560767eb70918b7995329.jpg



Sent from my camp fire with smoke signals.
 
Brände av några mil igår, ruggigt kul men man får passa sig för hornen som växer i pannan :D

En fråga, jag misstänker att min är en gen 2 tillverkad sent 2013, Dock först i trafik 2014. men är inte helt säker. har ni tips hur jag tar reda på detta? Har tex Power mode select med High/Low och KTRC. men vet inte om detta är standard.

KTRC fanns inte som tillval på 2011-2013, så om du har det så är det inte en första generationens.
 
Min är en 2014 men det står tillverkad 2013.
Såg en silver på blocket på en firma (kommer inte ihåg vilken) där dom skrev -13 men jag reagerade på att tyckte det var en -14 likadan som min.

Det var nog den jag köpte, om Bergmans Motor i Borås ringer några klockor.

Låter som att det är en -14. Kolla om du har en ratt för justering av förspänning av stötdämparen på höger sida. Om du har det är det en -14.
7687a5eca28560767eb70918b7995329.jpg

Yes den har jag.

KTRC fanns inte som tillval på 2011-2013, så om du har det så är det inte en första generationens.


Ni har bekräftat det jag misstänkte, jag har en 2014 modell, var väl ett bättre köp en vad jag var medveten om helt enkelt! :tummenupp
 
Grattis till en trevlig båge.

Ett tips byt ut fram drevet till en kugg större. Blir stor skillnad mycket lugnare gång men ändå bra bottendrag.
 
Grattis till en trevlig båge.

Ett tips byt ut fram drevet till en kugg större. Blir stor skillnad mycket lugnare gång men ändå bra bottendrag.

Jag håller med om detta. Hojen känns mycket bättre med en kugg upp fram.


Sent from my camp fire with smoke signals.
 
Grattis till en trevlig båge.

Ett tips byt ut fram drevet till en kugg större. Blir stor skillnad mycket lugnare gång men ändå bra bottendrag.

Jag håller med om detta. Hojen känns mycket bättre med en kugg upp fram.


Sent from my camp fire with smoke signals.

Tack för tipset, skall kolla närmare på det. först vill jag lära känna min lilla silverpil närmre sen får ingreppen börja :)
 
Grattis till en trevlig båge.

Ett tips byt ut fram drevet till en kugg större. Blir stor skillnad mycket lugnare gång men ändå bra bottendrag.

Vad finns det för anledning till den utväxlingen egentligen ? Där är ju bra med pulver i motorn, så den skulle ju inte behöva ha det varvtalet för att gå bra.. När jag provkörde en sådan demohoj 2017 års modell reagerade jag också på det. När man växlat färdigt ville man ju ha två växlar till.. :va
 
Har upptäckt en grej som känns lite otäckt med hojen, ibland (väldigt sällan) så känns det som framhjulet kör på såpa och man tappar allt förtroende för greppet. Både jag och min kompis som testkörde upplever detta. Kollade vad det var för däck som satt på men glömde så klart vilket det var sen haha. Men tror det var Bridgestone och fram har ett väldigt konstigt mönster..

Har läst lite om att originaldäcken var hemska på denna, undrar om det är dem jag har då kanske...
 
Har upptäckt en grej som känns lite otäckt med hojen, ibland (väldigt sällan) så känns det som framhjulet kör på såpa och man tappar allt förtroende för greppet. Både jag och min kompis som testkörde upplever detta. Kollade vad det var för däck som satt på men glömde så klart vilket det var sen haha. Men tror det var Bridgestone och fram har ett väldigt konstigt mönster..

Har läst lite om att originaldäcken var hemska på denna, undrar om det är dem jag har då kanske...

Hur gammal är hojen och hur långt har den gått?
 
Uttagen 2014 däcken är från 2015 med bra mönster och den har gått ~2400

Orginaldäcken på min 2017 behövde bytas efter 600-700 mil, tror inte jag är ensam om det bland z1000sx förare, orginal verkar inte hålla speciellt länge. Låter konstigt om däcken är Ok fortfarande efter 2400mil
 
Orginaldäcken på min 2017 behövde bytas efter 600-700 mil, tror inte jag är ensam om det bland z1000sx förare, orginal verkar inte hålla speciellt länge. Låter konstigt om däcken är Ok fortfarande efter 2400mil


Har du haft samma däck i ~2000 mil kan det vara läge att byta...


Har bara haft hojen i ~2 veckor, även om mönstret är ok så ger de som sagt inte något förtroendeingivande feedback. de har säkert suttit på ~1500-2000 mil.

Är det Pirelli Angel GT som gäller? känns så när man kollat igenom denna tråden i alla fall :D
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top