Kawasaki Z1000j 1981 rebuilded CafeRacer !

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Slänger ut en liten byggtråd, kanske glädjer det någon :tungan

Detta har hänt.
Inköp av en st Z1000j -81
Rivit ned
Tillverkat en kuts
Slipat och spacklat
Lackat
Rivit förgasare
resten ser ni på bilderna. :yoparty
mer kommer

Bifogat

• 2012-09-22 16.34.58.jpg
    2012-09-22 16.34.58.jpg
    239 KB · Visningar: 692
  • 2012-09-22 16.54.36.jpg
    2012-09-22 16.54.36.jpg
    244.3 KB · Visningar: 847
  • 2012-09-22 16.54.59.jpg
    2012-09-22 16.54.59.jpg
    243.5 KB · Visningar: 544
  • CIMG3683.jpg
    CIMG3683.jpg
    153.7 KB · Visningar: 460
  • CIMG3685.jpg
    CIMG3685.jpg
    187.9 KB · Visningar: 465
  • CIMG3684.jpg
    CIMG3684.jpg
    165.7 KB · Visningar: 451
  • CIMG3710.jpg
    CIMG3710.jpg
    125.2 KB · Visningar: 434
  • CIMG3711.jpg
    CIMG3711.jpg
    148.8 KB · Visningar: 498
Jag siktar på att bli färdig till påsk, men det får vi väl se :rolleyes:
Alla garage gamar vet ju att det kommer ALLTID lite till som skall fixas.

Kul, ska följas med intresse. Det behövs några byggtrådar så att vintern går lite fortare:tummenupp

Hej
Schysst, och klart du ska ha en byggtråd :tummenupp

Enda felet med att börja byggen som det här, är att man är fulkommligt livrädd att det ska bli super fiasko.
För många har startat trådar där drömmarna varit större än kunskaperna, man vill ju inte åka runt med retarded moppe och tro att den är cool.
Så fötterna på jorden, jag kan inte allt, jag vet inte allt men jag är envis, hantverkskunnig och innehar ett stort djävlaranamma :D
Nä nu går ja ut å kopplar elen-
:rock

Enda felet med att börja byggen som det här, är att man är fulkommligt livrädd att det ska bli super fiasko.
För många har startat trådar där drömmarna varit större än kunskaperna, man vill ju inte åka runt med retarded moppe och tro att den är cool.
Så fötterna på jorden, jag kan inte allt, jag vet inte allt men jag är envis, hantverkskunnig och innehar ett stort djävlaranamma :D
Nä nu går ja ut å kopplar elen-
:rock

Smaken är ju som baken, delad...
Tycker ditt bygge verkar koolt, gillar dom runda baklyktorna som fan..
Många av mina polare har synpunkter på mitt texas styre på min bobber, själv tycker jag att det ger mer attityd på hojen...

Bygg efter eget tycke och smak så brukar det ofta bli bra, skit i va andra tycker å tänker..

Härligt...alltid kul att se en gammal kawa blir moddad ! Själv bygger jag på en z1100 så jag kommer hålla ett öga på dig :tungan

Inköpte lite små prylar till det nödvändiga belysningsenheterna: Bak blinkers med inbyggda bromsljus, fram mini blinkers samt lamphållare.
Fixade lite aluminiumrör till clipon:en, efter en del slipande och slittsande så passar det helt ok.

Får väl fixa bilder i morgon.

rock on !

:)
Det är väl lite av charmen, är man nu inte proffs på detta så har man ju en grymt stor chans att få lite hjälp här o där, och blir det fullständigt apskaft så kan man ju alltid börja om... vet inte hur många tankar jag knackat fram, kastat och börjat om :) ... OCH idag var jag och beställde 2 m2 plåt till, denna gången lite tjockare... till nästa :)

Många fel har det blivit, men fan vad mycket jag har lärt mig... och en del goa gubbar har man ju också stött på som man hade missat annars :hej

Var på sam´s Mc skrot i går, blir djävligt sugen på att byta till fetare gaffel och fetare fram/bak hjul.
Lurar på 130/80/18 eller 17 både fram och bak.
problemet blir ju bara att hitta ett offset drev fram om kedjan ska passera däcket utan att ta i !
Om någon vet vart man hittar offsetdrev så hojta gärna.

lite mer bygg bilder, blinkers mmCIMG3713.jpgCIMG3712.jpgCIMG3714.jpg

Mitt i Café Racer bygget så brakade väl Maraudern ihop då, mitt på E18 så flög ljuddämparna av.
Fästet sprack visst av vibrationerna:mad: Men efter som man är klurig OCH grymt ekonomisk (snål) så bar det iväg till återvinnings butiken här i Karlstad (solareturen), Efter lite letande så blev det 2 st skrivbordsben för 10 kr.
Sedan bar det av till Feltema och innhandlande av 2 st stegmuffar för 69 svenska kronerpengar, hem till garaget och rota fram 8 st popnitar och ett aluminium fäste :hihi
Strax hade jag knåpat ihop ett tillfälligt avgassystem så harryhaffa inte får helsuperhybris när dom ser mig, men .... :confused: har hör att avgassystem till glidare inte är ljuddämpare utan volymkontroll :) ....... å det är det nu :yoparty herre djävlar vad det låter, men den går faan så mycket bättre nu.
Men jag ska laga burkarna (silvertail) i helgen, harryhaffa tycker nog att det är bättre med lägre ljudbild:tummenupp

CIMG3717.jpg

Last edited:
Ha..ha...gillar bordsbenen/slutrören !

Klart du ska gå på gaffel och sving mod när du ändå är igång ! Off set drev är inga problem att hitta...finns alla varianter på E-bay. Sök på: off set sprocket kawasaki kz 1100

!BeJFn1!!Wk~$(KGrHqMH-C8ErfzEe+2ZBK8EIOm)9w~~_12.jpg

PS. Har du moddat ramen ? Känner inte igen bakramen...för z 1100 har väl samma ram ?
Var planerar du göra av batteri/el...gömma i cutsen ? DS.

Last edited:
Ja bakramen är moddad, jag har satt en plåt från tankslutet och bak, kapat av rörstumparna som stack ut. Ramen var alldeles för lång, sedan rundade jag av alltihop, så nu kan jag gömma alla reläer och batterier under cuttsen :yoparty .
Jag ska ha ett gel batteri, för då kan man lägga det ner :D:tummenupp
Klart det blir moddning av sving och gaffel, men det blir nog först nästa år..... ska försöka ta en sak i taget ... budgeten är tvungen att hålla också :va

Last edited:
Testade att klä cutsen med billig galon i går kväll, blev bra tycker jag, så när jag inhandlat skinn blir det till att göra om det hela i skinn i stället :tummenupp

CIMG3718.jpg

Last edited:
Bara att göra om eller ändra riktning om det går åt h....e eller så får man leva med det. :)
Helt rätt med en byggtråd. :tummenupp

Din kamera befinner sig i framtiden, eller har du en tidsmaskin? :D

lite sakta går det frammåt, bestämde mig för att montera i hop hela moppen så den blir som jag vill ha den. Sedan plockar jag ner den och lackar all delar under vintern :yoparty

2012-09-28 12.37.41.jpg

börjar bli som jag tänker mig, kanske blir det en ok cykel. Monterade clippon i dag, började borra trans kåpan... CaféRacer ska ju vara lätta ju :tummenupp

2012-09-28 12.38.03.jpg

pillade dit alla reläer, säkringar, batteri och laddregulator, bortsett från att det är ett biltema batteri så blev det ganska ok :rolleyes:
2012-09-28 12.39.23.jpg

Ser riktigt fint ut :) 80-talshojar är fan hårda :yoparty Dessutom är Biltemabatteri da shit :D Jag har kört med Biltemas gelbatteri så länge jag kan minnas och de har hållt kanon.

Efter att det krånglat, bråkat, djävlats och bara allmänt vägrat bli bra med cutsen så har jag bestämt mig att byta namn på bågen.
Den skulle hetat CaféRacer rebuilded 1.0 men nu tro jag att det blir CaféRacer "The evils end"

Namnlös.jpg

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...