kawasaki turbo oljud i motorn hjälp

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
:) jag skulle behöva lite hjälp att hitta ett fel som jag inte kan hitta.
det är min kawasaki zx-9 -98 som det gäller och problemet som stör mig är att jag har ett knackande ljud som som funnits ända sedan jag köpte hojen (APRIL). det som är skumt är att ljudet hörs mer när hojen är kall och när den är varm så hörs det inte alls om man inte letar efter det. efter ca 400mil som jag kört så tänkte jag att jag kollar ventil spelet eftersom jag tycker mig höra att det kommer därifrån, tyvär så är spelet perfekt och jag börjar kolla andra grejor som komp och upptäcker att på 4 cyl så kompen ca 8bar och på övriga ca 11-11,5.
det är denna sida på motorn som jag tycker mig hört att ljudet kommer i från så jag plockar ur motorn och tar bort toppen och cylinderfodret och efter en stund så ser jag att kolven på 4 cyl har en spricka mellan comp ringarna. Alltså ämnet mellan ringarna gick att ta bort en bit på ca 3cm. Kanon tänker jag det är ju alltid skönt att hitta felet så man kan fixa.
nu till mitt dilema eftersom jag inte hade bra instrument att mäta toleranser på vevlager och kolv bultar o,s,v, så bestämde jag mig för att plocka fram reserv motorn som fanns i garaget. på denna monterade jag cylinder och toppen från den andra motorn eftersom toppen på denna också är portad , nåväll allt gick mkt bra och tebaks med motorn i ram och på med turbon och allt annat trams. Hojen starta direkt och funka kanonjag varm körde och tog en lite sväng och hojen verka funka kanon förutom att samma ljud finns där och nu låter det lite mer när den är varm också tidigare så hörde man knappt detta. jag har kontrollerat ventilspelet samt komp som nu är perfekt jämt och bra över alla cyl det som bör tillägas är att ljudet har alltid fram kallats vid belastning av motorn och ej när man fri varvar eller kör fram i jämn fart typ 80-100 eller lägre fart över 100 så hör man iget p,g,a, av allt vindbrus he he vid tomgång låter den perfekt. endast när hojen är kall kan man höra detta utan belastning fast inte så tydligt. det som jag tycker är skumt är att om det skulle vara toppen så borde väll ljudet inte skilja sig vid belastning eller? o,b,s belastningen jag talar om är inte att jag laddar en massa med turbon utan det räcker med gaspådrag mycket tacksam för tips

hayabusaking skrev:
ett knackande ljud som som funnits ända sedan jag köpte hojen

Knack när den är kall, kan bara vara att kolvarna klapprar mot cylinderväggen. Normalt.

Lagerljud/spel hörs mest när oljan är varm och tunn.

Håll koll på oljan när du byter den. Låtan oljan stå i en bunke i ett par minuter och rör sen om med en skruvmejsel. Ser du då silvriga streck/färgskiftningar så är stak- eller vevlagren på väg att ge med sig. Kör då inte mer utan att åtgärda felet.

andersbrink skrev:
Knack när den är kall, kan bara vara att kolvarna klapprar mot cylinderväggen. Normalt.

Lagerljud/spel hörs mest när oljan är varm och tunn.

Håll koll på oljan när du byter den. Låtan oljan stå i en bunke i ett par minuter och rör sen om med en skruvmejsel. Ser du då silvriga streck/färgskiftningar så är stak- eller vevlagren på väg att ge med sig. Kör då inte mer utan att åtgärda felet.
Oljan har jag byt vid flera tillfällen och gjort som du beskriver och det finns inga spår efter silversträngar och inte heller onormalt slitage på lagerytor.
det jag tycker e skumt är att ljudet följde med när jag byte botten på motorn. jag menar att då måste ju felet finnas i toppen och jag kan inte komma på vad som skulle kunna ge dom symtomen som jag beskriver. och klapprande kolvar mot cylinder väggen borde det inte heller vara man hör att det är 1st av nånting som låter och det följer varvtal men minskar när hojen är varm och hörs inte på tomgång eller varvningar endast när jag belastar motorn. jag tycker inte att kan vara kamsträckarn heller ,jag har känt på kedjan och den verkar vara ok. Erik på mc-xpress har sagt att läckade avgas ljud kan låta väldigt likt den typen av ljud och borde då minska vi tempertur då allt sväller.

Vad är det för typ av kamkedjesträckare? Det skulle kunna vara kamkedjan som ger ljudet också.

Edit: Oops, ser nu att du varit inne på det redan.

Kan dra en "kortis" från en CBR vi hade exakt samma symptom.
När man kallstartade så var det ett duktigt, ganska högfrekvent slammer (inte rassel).

Efter att gått igenom det mesta tänkbara så bytte vi ändå kamkedjesträckaren och det visade sej att den var av "semihydraulisk" typ (nu tror jag inte att du har en sån men ändå).

En fjäder skötte om själva spänningen och en liten hydraulcylinder skötte dämpningen, olja från toppen rinner ner via spännaren och fyller på så sätt cylindern med olja, tyckte inte jag kunde se något större fel på den gamla spännaren men efter det funkade allt igen.

Summa sumarum (även om det kanske inte är felet i ditt fall), ljudet från kedjan kan låta som ett knack istället för ett förväntat rassel.

Last edited:
Ozzian skrev:
Vad är det för typ av kamkedjesträckare? Det skulle kunna vara kamkedjan som ger ljudet också.

När man kallstartade så var det ett duktigt, ganska högfrekvent slammer (inte rassel).

Efter att gått igenom det mesta tänkbara så bytte vi ändå kamkedjesträckaren och det visade sej att den var av "semihydraulisk" typ (nu tror jag inte att du har en sån men ändå).

En fjäder skötte om själva spänningen och en liten hydraulcylinder skötte dämpningen, olja från toppen rinner ner via spännaren och fyller på så sätt cylindern med olja, tyckte inte jag kunde se något större fel på den gamla spännaren men efter det funkade allt igen.

Summa sumarum (även om det kanske inte är felit i ditt fall), ljudet från kedjan kan låta som ett knack istället för ett förväntat rassel.[/QUOT

Det är ju så störande med ett sånt här ljud för har man väll börjat att lyssna och höra det så kan man inte släppa det.
Att tilläga är att hojen går som en dröm och jag har varit 1 heldag på karlskoga och 2 dagar på goltland så hojen har fått gå en del och ljudet verkar inte heller öka med milen nu 470 sedan jag köpte den.
Men eftersom ljudet ändrade sig lite efter det att jag meckat så måste jag väll berört felet??
ja ja det är inge synd om en jag har ju som sagt en extra motor om det skulle hända något.
Men tips eller teorier om vad det skulle kunna vara mottages.
Förresten ozzian känner jag dig du bor ju nästan granne he he det skulle annars vara kul och träffas och kolla lite på hojarna eftersom du har en turbo eller?

hmmm jag såg inte hela dit meddelande först men eftersom jag har en spännare till så kommer jag att testa det iallafall. p,s cbr var det möjligtvis Rickards
Ozzian skrev:

Summa sumarum (även om det kanske inte är felet i ditt fall), ljudet från kedjan kan låta som ett knack istället för ett förväntat rassel.

hayabusaking skrev:
hmmm jag såg inte hela dit meddelande först men eftersom jag har en spännare till så kommer jag att testa det iallafall. p,s cbr var det möjligtvis Rickards

Nej det var en lite äldre CBR och de har kamkedjan kommer upp i mitten av toppen, din borde väl sitta på sidan va? Och då är det en lite annan typ av spännare men eftersom du har en annan bottendel plus att du tittat igenom det övriga så slog det mej att jag "råkat ut" för något liknande.

Ett annat "långskott", som andersbrink var inne på, är om man kör med smidda kolvar så brukar man gå upp lite i borr för att smidda kolvar expanderar mer, fast det här gäller bilar, har ingen aning om det gäller på hojar också, det kanske sitter smidda orginal på R-hojar?

Nä, jag har inte vågat koppla turbo på R1an än, turbon den sitter i bilen :tummenupp :)

Av en ren tillfällighet så åkte vi faktiskt Robban och jag i genom Tystberga i går

// Owe

Last edited:
jaha snabbmek AB nu har jag monterat bort tanken och plenumkamaren samt förgasar bryggan allt detta bara för att komma åt kammkedjesträckarn puh
hur som helst jag kom på att jag läst något om kammkedjesträckarn i verkstadsmanualen att man ska se till att den är ut dragen minst 5 klick innan man monterar den och sedan så sätter man i fjädern.
så när jag monterade bort den gamla så kontrollerade jag hur många klick den var ute och endast 3 klick hade den åkt ut så jag tog den andra och gjorde som instrucktionen och monterade ihop och vips var ljudet borta :banana nu återstår bara en riktig sväng och kontrollera att den inte låter vid högre varvtal eller annat.... tack iför tips och råd och don tomazo nu när du hottat hojen så grymt så är det bara ringa MArklund och beställa turbo kitt.
Owe ja nu vet vi nog vilka vi är det är ju jag Björne som hade hayabusan tills för ett tag sedan, Vi har gasat ihop några ggr hoppas att allt är bra och vi ses väl ute på vägarna. // Björne

hayabusaking skrev:
jaha snabbmek AB nu har jag monterat bort tanken och plenumkamaren samt förgasar bryggan allt detta bara för att komma åt kammkedjesträckarn puh
hur som helst jag kom på att jag läst något om kammkedjesträckarn i verkstadsmanualen att man ska se till att den är ut dragen minst 5 klick innan man monterar den och sedan så sätter man i fjädern.
så när jag monterade bort den gamla så kontrollerade jag hur många klick den var ute och endast 3 klick hade den åkt ut så jag tog den andra och gjorde som instrucktionen och monterade ihop och vips var ljudet borta :banana nu återstår bara en riktig sväng och kontrollera att den inte låter vid högre varvtal eller annat.... tack iför tips och råd och don tomazo nu när du hottat hojen så grymt så är det bara ringa MArklund och beställa turbo kitt.
Owe ja nu vet vi nog vilka vi är det är ju jag Björne som hade hayabusan tills för ett tag sedan, Vi har gasat ihop några ggr hoppas att allt är bra och vi ses väl ute på vägarna. // Björne

Snabbt jobbar Björne, (jag förstod ju att det var du :) ), håller tummarna för att det håller nu och klart att vi syns nån gång :tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul