hayabusaking
Medlem
- Gick med
- 21 Apr 2003
- Hoj
- Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)

det är min kawasaki zx-9 -98 som det gäller och problemet som stör mig är att jag har ett knackande ljud som som funnits ända sedan jag köpte hojen (APRIL). det som är skumt är att ljudet hörs mer när hojen är kall och när den är varm så hörs det inte alls om man inte letar efter det. efter ca 400mil som jag kört så tänkte jag att jag kollar ventil spelet eftersom jag tycker mig höra att det kommer därifrån, tyvär så är spelet perfekt och jag börjar kolla andra grejor som komp och upptäcker att på 4 cyl så kompen ca 8bar och på övriga ca 11-11,5.
det är denna sida på motorn som jag tycker mig hört att ljudet kommer i från så jag plockar ur motorn och tar bort toppen och cylinderfodret och efter en stund så ser jag att kolven på 4 cyl har en spricka mellan comp ringarna. Alltså ämnet mellan ringarna gick att ta bort en bit på ca 3cm. Kanon tänker jag det är ju alltid skönt att hitta felet så man kan fixa.
nu till mitt dilema eftersom jag inte hade bra instrument att mäta toleranser på vevlager och kolv bultar o,s,v, så bestämde jag mig för att plocka fram reserv motorn som fanns i garaget. på denna monterade jag cylinder och toppen från den andra motorn eftersom toppen på denna också är portad , nåväll allt gick mkt bra och tebaks med motorn i ram och på med turbon och allt annat trams. Hojen starta direkt och funka kanonjag varm körde och tog en lite sväng och hojen verka funka kanon förutom att samma ljud finns där och nu låter det lite mer när den är varm också tidigare så hörde man knappt detta. jag har kontrollerat ventilspelet samt komp som nu är perfekt jämt och bra över alla cyl det som bör tillägas är att ljudet har alltid fram kallats vid belastning av motorn och ej när man fri varvar eller kör fram i jämn fart typ 80-100 eller lägre fart över 100 så hör man iget p,g,a, av allt vindbrus he he vid tomgång låter den perfekt. endast när hojen är kall kan man höra detta utan belastning fast inte så tydligt. det som jag tycker är skumt är att om det skulle vara toppen så borde väll ljudet inte skilja sig vid belastning eller? o,b,s belastningen jag talar om är inte att jag laddar en massa med turbon utan det räcker med gaspådrag mycket tacksam för tips