Kawasaki lägger ner MotoGP

Äsch, sluta nu. 700 personer har dött i Gaza de senaste dagarna. Att Kawasaki lägger ner sin MotoGP-satsning är verkligen dagens I-landsproblem. Dessutom är det inte ett dugg synd om Marco och Hopper som blir utan blir utan styrningar, de kommer att kunna leva gott resten av sina liv på alla intjänade miljoner.

Kawasakis beslut att lämna MotoGP är det rätta, både affärsmässigt och sportsligt. Förhoppningsvis läger Suzuki också ner verksamheten och framtvingar ett slut på det nuvarande MotoGP-upplägget som bara är ren showbusiness, så kanske vi istället kan få en återgång till en serie som rymmer många team, bättre förare och därigenom har ett större sportsligt värde.

Missade inte du Aftonbladets toppnyhet häromdagen med nakna killen i skidliften i Vail? Det var toppnyheter det ;)

Tror knappast Kawa har tagit beslutet med glädje, utan varit tvingade till det, vilket är tråkigt.
Man kan hoppas att FIM, Dorna och tillverkarna kan komma med ett hållbarare reglemente, för jag vill fortfarande se gp-racing, gärna med betydligt fler hojar och kanske också återkomsten av de mindre teamen igen.
 
.....Man kan hoppas att FIM, Dorna och tillverkarna kan komma med ett hållbarare reglemente, för jag vill fortfarande se gp-racing, gärna med betydligt fler hojar och kanske också återkomsten av de mindre teamen igen.

Ja, så länge man kommer med förändringar som ska göra det billigare i stil med att förbjuda kolfiberbromsar (några bromsskivor är ju en fis i rymden när man ska driva runt ett MotoGP team), och att motorerna ska hålla två tävlingar osv... Så lär det inte bli mycket billigare, och enklare för mindre team att ge sig in i MotoGP....

Man får nog göra nåt drastiskt om man man inte vill sluta med typ 3 märken och 12 förare på gridden....
 
Ja, Man får nog göra nåt drastiskt om man man inte vill sluta med typ 3 märken och 12 förare på gridden....

Idag med 17 förare så har de ingen VM status längre.. Minimikravet är 18.
MotoGP har gått å blivit en F1-wannabee cirkus, 125, 250 framstår mer å mer som supportklasser. Det kommer inte bli bättre att man inför en semiproduktionsklass med 600or - prototypchassi med produktionsmotor. Knäppt!

Tur SBK finns med feta startfält!

/J
 
Kawasakis beslut att lämna MotoGP är det rätta, både affärsmässigt och sportsligt.

Hay da:hihi Are you all alone, are you made of stone ?

Nu kan ju Ezpeleta eller vad fan han heter spela ut sina ess i rockärmen. Han som inte är orolig att klassen missar ett fullt kompetent raceteam!!
 
Däckbiten

Jag ger mig sjutton på att Michelins ledning drar en djup suck av lättnad nu när dom inte behöver kriga med alla resurser för att rädda ansiktet..

I samma anda så knakar det nog i skjortan på Bridgestone med alla logistik och kvalitetetsmål genom att ta hela GP cirkusens produktion..

Om inte vanliga hojmärken säljer sina hojar så går väl däckproduktionen ner oxå kan manväl tänka...

Jag skulle inte sova så bra på nätterna varken om jag var Dormas eller för den delen Bridgestones hövding...:gnissla

Vad tror ni?
Roffe:tummenupp
 
För visst var d trista race rakt igenom!

http://www.youtube.com/watch?v=sfPM77TsGaA

2 till start varje gång :yoparty

Det där var ett riktigt bra race!
Men stora startfält ska det vara, inte ett pyttegäng på 18st (för det kommer det bli annars tappar VM sin status), är man på en GP-bana är det ju stundtals tomt.
Näe 2009 blir det SBK nere på Assen och heja på Stiggy Motorsport :banana

Nån mer som ska ner?

/J
 
Last edited:
Det där var ett riktigt bra race!
Men stora startfält ska det vara, inte ett pyttegäng på 18st (för det kommer det bli annars tappar VM sin status), är man på en GP-bana är det ju stundtals tomt.
Näe 2009 blir det SBK nere på Assen och heja på Stiggy Motorsport :banana

Nån mer som ska ner?

/J

jag funtar på det typ 250 spänn med ryan air kostade det sist att flyga ner med det utgångsläget + att Veidec Honda, Stiggy Motorsport, Alex Lundh, Per Björk och jag förmodar att Hampus Johansson kör där så kan det bli en bra "trip" ja man ska väl till Amsterdam åxå...
 
jag funtar på det typ 250 spänn med ryan air kostade det sist att flyga ner med det utgångsläget + att Veidec Honda, Stiggy Motorsport, Alex Lundh, Per Björk och jag förmodar att Hampus Johansson kör där så kan det bli en bra "trip" ja man ska väl till Amsterdam åxå...

Jag åker ned till Hamburg å "plockar upp" några andra hojåkare, så vi tar mc ner. Sen blir det att bo på campingen näst närmast banan :fyllisar

Ja det är skitkul att fler svenskar har hittat ut ur ankdammen!

/J
 
När kör dom SBK på Assen då?
Körde hoj ner dit till Gp:t 2006 o det gav lät mersmak kan man säga....så jag e sugen att haka på.
Ang trådens ämne så kan jag bara säga att jag tycker det e tråkigt att det bara blir färre o färre i kungaklassen. Måste motvilligt erkänna att de mindre klasserna nästan e roligare att titta på...:rodnar
 
Last edited:
När kör dom SBK på Assen då?
Körde hoj ner dit till Gp:t 2006 o det gav lät mersmak kan man säga....så jag e sugen att haka på.
Ang trådens ämne så kan jag bara säga att jag tycker det e tråkigt att det bara blir färre o färre i kungaklassen. Måste motvilligt erkänna att de mindre klasserna nästan e roligare att titta på...:rodnar


125 o 250 har ju varit mer underhållande att se på än stora klassen. Sen att Rossi, Stoner, Lorenzo varit underhållande att se på är en helt annan sak. Men klassen som sådan har blivit trist att se på. Skitsamma, bara hoppas att de gör något, utan Rossi i MGP så har de definitivt bekymmer. Halva publiken är ju klädd i gult eller bär #46..

SBK i Assen är den 26e april.

/J
 
125 o 250 har ju varit mer underhållande att se på än stora klassen. Sen att Rossi, Stoner, Lorenzo varit underhållande att se på är en helt annan sak. Men klassen som sådan har blivit trist att se på. Skitsamma, bara hoppas att de gör något, utan Rossi i MGP så har de definitivt bekymmer. Halva publiken är ju klädd i gult eller bär #46..

SBK i Assen är den 26e april.

/J

Håller med....:tummenupp
 
Intressant intervju av Olivier Jaques i tidningen Republikan-Lorrain. Han säger att han fortfarande är anställd av KHI, Kawasaki använde 32 milj Euro/år bara för racekostnaderna = ej dom kostnaderna med för utvecklingen etc och att han själv kommer testa en ny ram nästa vecka på Philip Island för Kawasaki.


http://www.republicain-lorrain.fr/fr/permalien/article.html?iurweb=282663

Googgle-översatt version Franska-Svenska:
http://translate.google.com/transla...tml?iurweb=282663&sl=fr&tl=sv&history_state0=
 
Känns inte lika viktigt att skaffa "Viasat Motor" längre, MotoGp verkar gå mot en konstig & tråkig säsong!
Kände redan förra året att WSBK var mycket mera spännande & underhållande, räcker med Eurosport!
 
"If Kawasaki will not race, I will take them to court."

MotoGP » Dorna: Kawasaki must race, testing now!
Wednesday, 14th January 2009

Dorna CEO Carmelo Ezpeleta warns that Kawasaki must race in MotoGP in 2009; says Team Green is currently testing in Australia.

Dorna CEO Carmelo Ezpeleta has warned Kawasaki that its ZX-RRs must race in MotoGP this season - something that is looking more likely after a subsequent revelation that factory test rider Olivier Jacque is currently on track in Australia.

Kawasaki, which officially announced that it was suspending its factory MotoGP activities on January 9, has a contract with Dorna to race in MotoGP until the end of 2011. Ezpeleta told La Gazetta dello Sport that he was willing to release Kawasaki from the final two years of that agreement, providing its bike are on the 2009 grid.

"There is an agreement until 2011, which Dorna has with all the factories," Ezpeleta told the sportspaper. "It cannot just be discarded.


"I have told Kawasaki that I would not accept this contract being broken and, since they have said that the costs for this season are budgeted, I have proposed that they race in 2009. In exchange I will release them from 2010 and 2011.

"The problem with this is that Kawasaki says it only has engines built for 25% of the championship and that they don't want to develop the rest. Therefore I am searching for a structure, in France, to do this for them. The final obstacle will be to get the Japanese to meet these people and agree to this scenario."

When asked how optimistic he was of success, Ezpeleta declared "I think that it will all be resolved" then revealed that Kawasaki are testing today (Wednesday) and that he expects the current team structure to remain.

"Today Olivier Jacque is testing at Eastern Creek, in Australia. The team will continue to be managed by Michael Bartholemy and it is important to safeguard the futures of John Hopkins and Marco Melandri."

Despite such optimism, Ezpeleta once again warned Kawasaki that it cannot simply walk away: "If Kawasaki will not race, I will take them to court."

Those words could also be seen as warning to any other manufacturers thinking of quitting.

Ezpeleta also added that he wants a series of cost cutting measures - such as a reduction in testing, and engines that last for two or three grand prix weekends - agreed before the start of this season and is aiming to boost grid numbers to 20 riders for 2010.

Kawasaki's apparent withdraw had reduced the 2009 MotoGP field to just 17 riders.

http://www.crash.net/motorsport/motogp/news/173245-0/dorna__kawasaki_must_race,_testing_now!.html
 
Vill Dorna tvinga kwacker med feta skadestånd om de inte ställer upp med två hojar fraktar de väl runt 2 hojar och 2 förare. Mekar behövs inte, går hojen sönder eller de inte lyckas kvala sååå synd....

Eller ska de börja få böter nu om de inte placerar sig bättre än förr :näsblod

Mja, det går väl kanske. Men jag tvivlar på den goda marknadsföringen man skulle få av att göra så:rolleyes:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top