Kawasaki KLX 230.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag har också fått samma brev. Likaså har många andra runt vår planet. KTM - ägare borde väl vara van vid dylika brev. Bara köra förbi handlaren så han kan ta en titt. Inga konstigheter.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Bara köra förbi handlaren så han kan ta en titt.
Ok, tackar. Bra, då gör jag så imorgon.

Men förstå att jag blir misstänksam, jag är väldigt nojjig kring fordon dessa dagar med allt miljötänk och onda avsikter mot oss bränslesugna neandertalare. Sen blir jag nästan arg på Kawasaki att dom efter 100 år i branchen och i synnerhet offroad-kategorin, inte har bättre koll på sina tekniker.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Kört KTM i 20 år å äger/ägt minst 15 st å aldrig fått ett sånt brev..
Jag menar det. KTM vet att deras kundkrets kan åtminstonne något om sina maskiner.

Fattas bara att min Royal Enfield får ett sånt brev; "Din motorcykel kan ha en skruv lös, återkom till närmsta återförsäljare snarast ... " etc.

Nej, säger jag. Vore jag så beroende av någon annan gällande min motorcykel hade jag nog aldrig kört själv heller.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
>> #520 där, tackar Pimpelgas. Står visst också på hemsidan.

"The issue? An incorrectly sized front brake disc may have been installed."

Storleken alltså. Bra. Då vet jag att jag inte har fel skiva.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
>> #520 där, tackar Pimpelgas. Står visst också på hemsidan.

"The issue? An incorrectly sized front brake disc may have been installed."

Storleken alltså. Bra. Då vet jag att jag inte har fel skiva.
Vet du vilket mått som felar? Har du mätt?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
>> #520 där, tackar Pimpelgas. Står visst också på hemsidan.

"The issue? An incorrectly sized front brake disc may have been installed."

Storleken alltså. Bra. Då vet jag att jag inte har fel skiva.


Man kan nu tänka sig att det blivit en produktionsmiss och att nåt mått vilket som helst är fel. Behöver ju inte vara diameter och tjocklek på skivan utan kan ju var själva infästningen mot navet, skruvhål eller nåt annat mått som felar så det är utanför tolleranserna. Räcker säkert med att man hittat några skivor som är fel så återkallar man allt då det rör sig om bromsarna även om de flesta hojarna säkert är okej.

Är väl inte fel att få en ny skiva och nya belägg.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Vet du vilket mått som felar? Har du mätt?
Nej, det har jag ju inte. Men jag ser min skiva varje gång jag trär in larmlåset, och så har jag tittat på den skiss över reservdelar i katalogen. Så visst kan skivan skilja sig väldigt lite, men jag har inte märkt några konstigheter när jag har bromsat, och jag bromsat rejält flera gånger.

.. kan ju kolla lite här.

KLX230 Brake disc front.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej, det har jag ju inte. Men jag ser min skiva varje gång jag trär in larmlåset, och så har jag tittat på den skiss över reservdelar i katalogen. Så visst kan skivan skilja sig väldigt lite, men jag har inte märkt några konstigheter när jag har bromsat, och jag bromsat rejält flera gånger.

.. kan ju kolla lite här.

View attachment 473640
Såvida du inte har universums bästa ögonmått så borde du åka och göra den där kontrollen.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Nej, det har jag ju inte. Men jag ser min skiva varje gång jag trär in larmlåset, och så har jag tittat på den skiss över reservdelar i katalogen. Så visst kan skivan skilja sig väldigt lite, men jag har inte märkt några konstigheter när jag har bromsat, och jag bromsat rejält flera gånger.

.. kan ju kolla lite här.

View attachment 473640
Tycker faktiskt slitaget på din skiva ser konstigt ut. Verkar bara yttersta halvan som klossarna tagit på?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Såvida du inte har universums bästa ögonmått så borde du åka och göra den där kontrollen.
Ok, jag sticker dit imorgon så får dom kolla. Men kan dom det då? Jag menar killarna där är ju Harley-knuttar och MotoGuzzi-snubbar. Jag tänker inte lämna hojen där hur som helst, jag tar en kaffe och sen ska det vara klart, annars byter jag skivan själv.

Tycker faktiskt slitaget på din skiva ser konstigt ut. Verkar bara yttersta halvan som klossarna tagit på?
Wow.. det har jag inte märkt. Nu ser jag att den verkar ta enbart i yttre kanten. Är det alltså inte normalt? Tänk om skivan är mindre?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Sådär sliter inte min skiva tycker jag. Får gå ut o kolla när solen gått upp och knotten gett sig av. Ser ut att ta lite långt ut.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ok, jag sticker dit imorgon så får dom kolla. Men kan dom det då? Jag menar killarna där är ju Harley-knuttar och MotoGuzzi-snubbar. Jag tänker inte lämna hojen där hur som helst, jag tar en kaffe och sen ska det vara klart, annars byter jag skivan själv.


Wow.. det har jag inte märkt. Nu ser jag att den verkar ta enbart i yttre kanten. Är det alltså inte normalt? Tänk om skivan är mindre?
Klossarna får ju inte sticka ut utanför skivan, då blir det en klack på klossarna när dom slits och när klossarna tar i varandra funkar inte bromsen längre.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Nej precis, man vill ju att hela klossarnas ytor ligger emot skivan.

Här kollade jag en snubbe som också far runt på sin KLX230 borta i Japan. Hans framskiva ser likadant sliten ut som min.

KLX jap.jpg

Det ska hur som helst bli kul att besöka Probike imorgon. Se vad dom säger. Sen måste jag serva min Royal Enfield också, jag har redan kört över 500 km.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Så här beskrivs själva problemet.
IMG_6287.JPG

Lyckligtvis har jag inte sett en sådan liten bromsskiva på någon hoj för vuxna. Och hade jag själv haft 32 mm gnidmån på min skiva hade jag undrat vad Kawasaki pysslar med, för länge sen.

.. vem kan ha monterat så små skivor på ett antal hojar tror ni, utan att själv undra 'vafan håller jag på med'? Om inget annat har dom väl nån slags slutinspektion på hojarna innan dom packar in dom för export?

Och varför kunde Kawasaki inte bara skriva "mät din bromsskiva.. 45 mm .. ", så jag kan kolla detta hemma?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top