Kawasaki KLX 230

Ringde honom. Han var i Finland och var osäker på vilken veckodag det var. Men jag drog iväg ett mail till honom enligt överenskommelse så det blir nog bra. Låter som han har en jävla bra semester iallafall. 😄👍

Har någon testat ett 40 drev bak och 13 fram? Funderar på att den kanske skulle bli lite behagligare och ändå behålla lite traktorstyrka. Finns inga färdiga paket till den. Man får plocka för att få ihop.

När jag skriver. En länk i kedjan har frusit. Jag har testat med två polygriper att försöka rotera länken men den är ordentligt fast! Aldrig varit med om detta innan. Kedjan är fyra år gammal så visst den är ju såklart sliten men detta är nytt för mig. Jag ser inget uppenbart fel på den så jag antar den roster ihop på insidan? O-ringarna ser hela ut. Finner det intressant.

Kör med hojen nästan dagligen med. Märkligt.

När jag skriver. En länk i kedjan har frusit. Jag har testat med två polygriper att försöka rotera länken men den är ordentligt fast! Aldrig varit med om detta innan. Kedjan är fyra år gammal så visst den är ju såklart sliten men detta är nytt för mig. Jag ser inget uppenbart fel på den så jag antar den roster ihop på insidan? O-ringarna ser hela ut. Finner det intressant.

Antingen har den varit utsatt för något eller så köper du aldrig det märket igen… :)

Med vänlig hälsning,

Knappast rost. Det hade du kunnat leda upp. Mer troligt skuren.

Var är hojen gjord? Thailand? Malaysia?
Högst troligt lokal leverantör.

Var glad att den höll så länge den gjorde, var stolt att du håller så bra koll på grejerna att du upptäcker sådant här i tid och var tacksam att inget dyrt hunnit hända.

Kör inget mer med den kedjan, there is more around the bend. (Pun!)

Knappast rost. Det hade du kunnat leda upp. Mer troligt skuren.

Var är hojen gjord? Thailand? Malaysia?
Högst troligt lokal leverantör.

Var glad att den höll så länge den gjorde, var stolt att du håller så bra koll på grejerna att du upptäcker sådant här i tid och var tacksam att inget dyrt hunnit hända.

Kör inget mer med den kedjan, there is more around the bend. (Pun!)
Thailand tror jag. Då brukar det ju hålla
Se bara på Harleys modeller vs Milwaukee. 😆
Jo jag kommer fortsätta köra. Det rasslar bara litegrann på ett ställe på den. Resten är ju okay.

Undrar om SVINDYRA bilprovningen hade upptäckt det? För dom pengarna vill man ju det.

Ta bort länken och ersätt med ett nytt. Nitlås eller med clips.
När jag bytte till mindre bakdrev på min KLE så kärvade den ena niten i/på kedjelåset rejält. Kedjan kapades och kedjelåsets nitar gjordes rena och smordes upp och fick nya o-ringar. Clipset håller. Litade på detta så pass att jag tog en 250-mila tripp till Norge. Å tänker ta en tripp till. Jag har ny kedja och framdrev hemma men byter när kedjan kräver täta justeringar. Glappar bara lite på bakdrevet (kl 3) om man drar kedjan bakåt.

Jag såg ett klipp på tuben där killen smorde in det nya nitlåsets o-ringar med det medföljande fettet. O-ringarna, inte niten!
Undrar om förrförra ägaren av min hoj gjorde så vid kedjebytet. Inga andra länkar kärvar.

I ett tidigare liv när jag hade tillgång till 100 liter fotogen, tryckluftsspruta och högtryckstvätt så drabbades jag också av skurna, eller i alla fall kärvande, länkar. Flera på samma kedja och även på följande kedjor.
Samband? Körde enbart kedjespray av olika sorter.
Nu har jag helt gått över till olja mellan rulle och länkplatta. Avfettning på diskborste för sving och bakfälg.
Finfina länkar och lång livslängd.

IMG_1910.jpeg
En halv droppe där, bara ena sidan. Mina hojar står på sidostöd så oljan kryper dit den ska. Smörjer nästan bara 10-50 meter från parkeringen efter körning.

Nitlås anses ju vara det säkraste som finns så varför inte ett till på samma kedja?

Eller ett clipslås om du gillar att ta risker. 🙂

Jag skulle vara noga med att få ett lås av samma dimension och fabrikat som du har. Fast det kanske var osäkert vad som sitter på hojen nu?

Jodå, jag vet att nya kedjor inte kostar skjortan. Särskilt inte i mindre dimensioner.

Last edited:
Smart! Ska titta på det. Aldrig spänt kedjan mer än direkt efter jag köpte hojen. Sen har det inte behövts. Ny kedja(endast kedja) från Kawasaki kostar över 800 spänn. Känns dyrt eller bara jag som är snål?

Smart! Ska titta på det. Aldrig spänt kedjan mer än direkt efter jag köpte hojen. Sen har det inte behövts. Ny kedja(endast kedja) från Kawasaki kostar över 800 spänn. Känns dyrt eller bara jag som är snål?
Det ena behöver inte utesluta det andra. :)

Gubben i Norrland har hittat vad vi tror är rätt drev och kedjor. Men vad fasen är X-ring kedja? Är det värt lägga nån hundring extra på det? Hojen har typ 14 hästar och går för det mesta hemma på gården. Gamla drivpaket höll i fyra år.

Det spänner mellan drygt niohundra till drygt 1400 sek. Sen står det om vikter på hojen och cc etc. Inte helt säker på vad som menas med detta. Den dyrare tål då en lättare hoj än den billigaste satsen

...Eller så tar jag kedjan som satt på min KTM innan. Samma typ. Billigast. Och den var inte sliten. Jag ville bara byta till allt nytt pga orsak.

Det är profilen på o-ringen i genomskärning.
De gamla hade en rund profil som ett O och de nyare ser ut som ett X så det finns två läppar som tätar.

Ta den billigaste och undvik att långtidsparkera i vattenfyllda diken. 👍

Back