Kawasaki KLE500 en tråd om min hoj

IMG_2173.jpeg
Jag satte i den andra LED-lampan från 2-packet.

Bilisterna hör inte KLEn trots att den låter mycket. Inte ens i tunnlarna noterar de att det ligger en motorcykel i filen de ska byta till.
Tutan hörs och har räddat mig otaliga gånger.
Nu hjälpte inte LED-lampan nämnvärt.
Märkligt att bilisterna blir irriterade när min tuta är på medan jag då kör om, ger onda ögat och ställer mig framför innan jag släpper knappen. Jag undrar ibland hur snacket går i bilarna, med taxikunden, frun eller personen i andra änden av den handhållna telefonen. Hur blir det mitt fel?

Jag tycker att tre prejningar är mycket på en och samma sväng i och runt stan. Det brukar ligga på en (1) plus några tränga sig in i rondell, lite mot rött, grovt skippade av väjningsplikt osv.

Igår besökte jag rödmarkeringen på 2-3-4:an.
Rödmarkeringen går vid 11.000! Hej vad det gick. Undrar vad det var för hoj framför, på banan. En 701:a?

KLEn och jag firar 850 mil sedan valborg. Jag har två hojar till som rastas men KLEn kör jag mest. Den slöaste av mina slöa hojar. 🙂❤️

Fast jag åkte på bakhjulet en gång i år. Med moppen. Låga ettan, brant uppför och en rot. Ja, jag slog av och satte ner foten.

1800 mil hittills i år fördelat på tre hojar.
Nio andra länder.
Två oljebyten, ett framdäck och ett Biltemabatteri totalt. Förutom lampan då men det var en uppgradering.
Kapade ur lite skumgummi från sadeln på KLEn också. För mycket för passageraren och för lite för föraren. Bättre nu.

40 timmar metallslöjd som en del i min terapi.
Sju lätthål i aluminium. Borra och fila. 🙂
IMG_2176.png

IMG_1831.jpeg
Farligt äventyr i Norge.
Utan tankväska i Tyrolen.
Helt i färg.
Cinemascope!
Alla talar svenska.

Kul tråd. Har en KLE500 jag med och hade ytterligare en dessförinnan. Gillar hojen, vad gäller det mesta. Billig, driftsäker och helt okej i designen tycker jag. Extremt underskattad faktiskt. Men sadeln är inget vidare tycker jag. Känns som att skålningen är måttad efter tajta japanska rövar. Min får inte plats och hamnar därför i lutningen neråt vilket gör att det känns som man glider / trycks framåt. Nä, den delen gillar jag inte. Måste åtgärda det på något vis framöver. Sadeln är Inget du stört dig på?

Kul tråd. Har en KLE500 jag med och hade ytterligare en dessförinnan. Gillar hojen, vad gäller det mesta. Billig, driftsäker och helt okej i designen tycker jag. Extremt underskattad faktiskt. Men sadeln är inget vidare tycker jag. Känns som att skålningen är måttad efter tajta japanska rövar. Min får inte plats och hamnar därför i lutningen neråt vilket gör att det känns som man glider / trycks framåt. Nä, den delen gillar jag inte. Måste åtgärda det på något vis framöver. Sadeln är Inget du stört dig på?
Jo jag har stört mig på sadeln. Jag kapade ur lite för att komma längre bak och för att inte glida fram. Det blev bättre men inte helt bra. Jag ska ta lite till.

Jo jag har stört mig på sadeln. Jag kapade ur lite för att komma längre bak och för att inte glida fram. Det blev bättre men inte helt bra. Jag ska ta lite till.
Bra där. Varit på väg så många ggr både på denna och den förra men aldrig tagit tag i det. Obegripligt varför faktiskt för jag har grejat rätt mycket med den i övrigt till och från. Planen är att hala bak överdraget, märka ut lite mot egen röv och dra upp ett par streck och sedan såga/fila ur. Funderar på att gå förbi en butik här i Gbg som sysslar med att klä om dynor och se om man kan köpa någon tunn skumgummiskiva att limma ovanpå för lite ökad komfort. Men i övrigt som sagt en kanonhoj.

En fråga är det nån som vet varför den där gropen finns där?

Körde hem en GS650 åt en kompis efter han köpte den och den hojen hade också en sån där grop vilken upplevdes som väldigt oskön att sitta i och då är jag ju inte speciellt lång. Han har nu bytt sadel på den till en högre och rakare vilket han säger gjorde stor skillnad för komforten.

Ett tips för att forma skummet i sadeln är att använda rivjärn.

En fråga är det nån som vet varför den där gropen finns där?

Körde hem en GS650 åt en kompis efter han köpte den och den hojen hade också en sån där grop vilken upplevdes som väldigt oskön att sitta i och då är jag ju inte speciellt lång. Han har nu bytt sadel på den till en högre och rakare vilket han säger gjorde stor skillnad för komforten.

Ett tips för att forma skummet i sadeln är att använda rivjärn.
Skålningen är väl för att man inte ska glida omkring men den är som sagt utformad efter japanska rövar

Körde med vanlig fogsvans för försiktigt för att få bort ett par lite större bitar. Sen grov fil, och sist slipmaskin med halvgrovt papper. Sista bilden visar avverkad bit dvs förflyttningen av förhöjningen. Nu ska jag ta en runda och känna hur det blev…

Jag har alltid använt en fintandad brödkniv. Nu senast så avslutade jag med en sliprondell i skruvdragaren. Lätt att forma och det blir slätt. Det blir dock en massa skumgummismulor i verkstan (köket).

Bifogat

• IMG_7114.jpeg
    IMG_7114.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 13
  • IMG_7119.jpeg
    IMG_7119.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 17
Jag är spekulant.
Har inte sett någon i verkligheten men kollat tuben, specarna och någon test/provkörning.

Jag känner till magneterna som lossnar från svänghjulet (eftermarknads finns) och att den är relativt högvarvig plus relativt dålig markfrigång.

Jag är 189 cm. Sadelhöjden är 85 cm jmf TDM900 som är 82,5. Jag vill inte att KLEn ska kännas alltför liten. Den XTZ750 jag provkörde kändes liten som min DR600 fast med ännu större tank.
Det är ju bara att provsitta en. Fast dom har inte börjat dyka upp än. (Lidingö KLE för 35-30-25’ har jag sett. Inte intressant objekt.)
Vad tror ni?

Folk säger olika om soppaförbrukningen, 0,4-0,65 i snitt! Stort spann för olika förare tydligen.

De med kat har 45 ponnysar de utan 48-50.

Till vad? Köra året runt. Köra runt i Norge och köra Östersjön runt. Inget mer avancerat än grusväg, farthinder och Stockholmsvintrar. Möjligen tråkiga transportsträckor i 120-130 om det går. 6000 varv?!
Regn, jag ska åka mer i regn. Har ett par nya Oxford värmehandtag liggande sedan 2014. Kanske orkar jag montera dom.

Det finns tre generationer 92-00, 01-03 och 06-07 ungefär. Kåpan, kåpglas och luftintag skiljer. De sista har dubbellyse och knasigt kåpglas.
Baserat på utseende och effekt så är nog 01-03 mest intressanta.

Jag tar gärna emot synpunkter. Jag fick det av @notrightrider gällande XTZ750. Tack, jag köpte ingen. Jag gillar dom fortfarande dock.

KLE500 är en parallelltwin utan särskilda förgasarproblem. GPZ500S har 60 hk och många har bytt till den motorn.
Elstart och elektronisk tändning, vad behöver man mer? Åtta ventiler med ställskruvar! Så jävla omodernt och bra!

Som ni vet så kan man toura på vad som helst. Allt är redan gjort och även en KLE borde funka.

View attachment 513912
En lite ombyggd.

View attachment 513913
En ganska original. Ignorera bakstänkan. 😳

Är nyfiken på resultat på modd av dynan.
Har samma dyna på min kle.1994.
Körde en längre tur Idag och det är helt klart bättre än innan, men vad jag gjorde var enbart att avverka material så förhöjningen för passagerarplats kom längre bak och därmed också ”backen” upp till passagerarplats (den var tidigare rakt under min röv). Tittar man på sätet på hojen så är det ganska ”tiltat” mot tanken och för att få en mer horisontellt säte skulle man även behöva fylla skålningen med material. Särskilt som jag höjt baken med kortare länkben. Men det är ett större projekt och kräver nytt överdrag mm.

Last edited:
Går det att få tag på en sadelstomme på en hojskrot så kunde du ju karva och klistra på den tills du blir nöjd och ändå ha en sadel som du vet funkar att sätta tillbaka.

Körde en längre tur Idag och det är helt klart bättre än innan, men vad jag gjorde var enbart att avverka material så förhöjningen för passagerarplats kom längre bak och därmed också ”backen” upp till passagerarplats (den var tidigare rakt under min röv). Tittar man på sätet på hojen så är det ganska ”tiltat” mot tanken och för att få en mer horisontellt säte skulle man även behöva fylla skålningen med material. Särskilt som jag höjt baken med kortare länkben. Måendet är ett större projekt och kräver nytt överdrag mm.
Bra beskrivning av dig.
funderar på någon form av ombyggnation på min dyna med.
Få se vad det blir.

Går det att få tag på en sadelstomme på en hojskrot så kunde du ju karva och klistra på den tills du blir nöjd och ändå ha en sadel som du vet funkar att sätta tillbaka.
Yes men svårt att hitta. Och dyker det upp något är priset omotiverat högt för modellen är så billig och därför bryr jag mig inte så mycket om jag går loss och moddar som jag tycker på den.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park