Hej,
Är ny här så kan ju börja med att berätta kort om mig.
Jag är från Åbo i Finland och köpte nu den andra MC:n jag haft. Hade först en TZR125 tills jag fick bilkörkort, men nu då ekonomin tillät har jag igen köpt hoj. Denna gång blev det en Kawasaki GPZ 500S från 1997.
Fick den för jättebra pris, som försäljaren prutade dessutom ner själv. Jag törs inte pruta på det priset då det var lägst på denna modell jag hittade i närtrakten och dessutom är den i otroligt bra skick. Slitagedelarna är nästan nya.
Så jag är glad och sommaren kommer att bli fin.
Nu till själva frågan - jag vill nu börja med att byta olja och oljefilter. Oljefilter har jag redan köpt, men inte oljan. Läste del1 och del2 om oljor som fanns på forumet och åkte till butiken för att köpa. Dock var viskositeterna från ända till ända, och jag har ingen aning om vad hojen vill ha. Jag har ingen manual till den heller, och hittar inte på nätet.
Så om någon har bra riktlinjer om vilken typ (som jag fattade från trådarna så löns det att blanda halvsyntet själv) och vilken viskositet jag bör välja. Ungefärlig mängd som går i vore också kul att veta så jag inte köper allt för mycket.
Det är några år sen jag bytt olja i en mc då jag inte haft en på ett tag. Och första gången jag byter i en fyrtaktare. Men vad jag tänkt ut och skulle tippa från tidigare erfarenheter är att jag först skall köra hojen varm, sedan öppna urtappningsskruven (om någon har bild eller kan förklara ungefär var den sitter skulle jag bli glad!) och påfyllningsskruven för att det skall rinna ut snabbare. Sedan byta filtret (är väl bara att skruva loss?), stänga urtappningsskruven och hälla i ny olja. Eller gick det fel?
Är det något annat jag borde göra förutom oljebytet? Hojen är väldigt välskött annars så något desto mer tycker jag inte att skulle behöva göras. Drivpaketet är också i bra skick.
Finns det något lätt ställe att ta ut stabiliserad 12V på som kommer bara om tändningen är på? Skulle vilja montera på ett uttag så jag får energi till gpsen.
Tack på förhand!
Är ny här så kan ju börja med att berätta kort om mig.
Jag är från Åbo i Finland och köpte nu den andra MC:n jag haft. Hade först en TZR125 tills jag fick bilkörkort, men nu då ekonomin tillät har jag igen köpt hoj. Denna gång blev det en Kawasaki GPZ 500S från 1997.
Fick den för jättebra pris, som försäljaren prutade dessutom ner själv. Jag törs inte pruta på det priset då det var lägst på denna modell jag hittade i närtrakten och dessutom är den i otroligt bra skick. Slitagedelarna är nästan nya.
Så jag är glad och sommaren kommer att bli fin.

Nu till själva frågan - jag vill nu börja med att byta olja och oljefilter. Oljefilter har jag redan köpt, men inte oljan. Läste del1 och del2 om oljor som fanns på forumet och åkte till butiken för att köpa. Dock var viskositeterna från ända till ända, och jag har ingen aning om vad hojen vill ha. Jag har ingen manual till den heller, och hittar inte på nätet.
Så om någon har bra riktlinjer om vilken typ (som jag fattade från trådarna så löns det att blanda halvsyntet själv) och vilken viskositet jag bör välja. Ungefärlig mängd som går i vore också kul att veta så jag inte köper allt för mycket.
Det är några år sen jag bytt olja i en mc då jag inte haft en på ett tag. Och första gången jag byter i en fyrtaktare. Men vad jag tänkt ut och skulle tippa från tidigare erfarenheter är att jag först skall köra hojen varm, sedan öppna urtappningsskruven (om någon har bild eller kan förklara ungefär var den sitter skulle jag bli glad!) och påfyllningsskruven för att det skall rinna ut snabbare. Sedan byta filtret (är väl bara att skruva loss?), stänga urtappningsskruven och hälla i ny olja. Eller gick det fel?
Är det något annat jag borde göra förutom oljebytet? Hojen är väldigt välskött annars så något desto mer tycker jag inte att skulle behöva göras. Drivpaketet är också i bra skick.
Finns det något lätt ställe att ta ut stabiliserad 12V på som kommer bara om tändningen är på? Skulle vilja montera på ett uttag så jag får energi till gpsen.
Tack på förhand!
