Kawasaki ER6 N -09, vibrationer "oljud"

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Update!

Verkstaden har provkört hojen ett par gånger, de har bytt framhjulslagret utan resultat, de vill nu byta bakhjulslager och kolla utgående axel. De har även varit i kontakt med kawasakis "support" för verkstäder och dom är nollställda i vad som bör testas.

Jag pratade idag med en kille som kör R1a som haft exakt samma problem med sin hoj, i hans fall så var det kedjan som fått sig ett stenskott eller liknande och en länk var helt enkelt trasig.
När den länken snurrade runt framdrevet så spändes kedjan rejält och när den var runt så lossnade det, vilket orsakade "vibration/hack/klick" som känns i hela hojen, exakt så som jag upplever mitt problem.

Jag var nere och rullade runt hojen och undersökte kedjan så noga jag kunde med LED-lampa och kände om den var extra spänd någon gång. Dock tror jag att jag behöver sitta upprätt på hojen så det blir tyngd också för att hitta det, väldigt svårt att göra det själv och har ingen till hands just nu.

Nu vill jag ha era tips på hur jag kan försöka hitta felet. Jag ska ringa verkstaden imorgon igen och lägga fram senaste nytt och se om de kan ta hem en ny kedja för att testa med, eller bara montera av kedjan och gå igenom den ordentligt.

Var ute på en 40mila tur igår och mitt i turen så lägger jag upp benen på krashpuckarna för att sträcka ut dom lite, känner då att höger kraschpuck vibrerar otroligt mycket mer än den brukar göra. (kraschpucken sitter i motorfästet)
Jag testar lite olika varvtal men det finns där hela tiden, överlag känns hojen som att den vibrerar lite mer, men jag tänkte att det kanske var asfalten. Det gav inte med sig dock.

Testade att gasa upp i 40km/h, lägga i neutralen koppla och döda motorn, känner då ett "hugg" eller missljud 2-3ggr/sek, inte så ofta att det skulle vara bromsskivorna, mer som att det är däck/kedja.
Anledningen att det känns i höger kraschpuck antar jag är för att fjädringen bak sitter i högersidan av ramen. Om det nu inte är något fel i motorn.

Lutar upp hojen på stödet och kontrollerar hjullager och går igenom kedjan för att se om det är någon trasig länk eller så, ser inget på drevet heller. Kan ej återskapa skrapljudet/hugget/vad man ska kalla det genom att snurra däcket, antar att man behöver lite mer fart.

Rullar vidare och när vi kommer hem drar vi upp hojen på depåstödet, går igenom ett par växlar och vibrationerna finns där. Det vi märkte är att kedjan är lite slappare än när vi spände den för ca 1½vecka sen. Dock är den inte alls lika slapp som den var innan, kanske är ett spel på 3-4cm.
Olja finns det och cykeln har gått ca 450mil.

Någon som har en idé på vart jag bör börja kolla, jag har fortfarande garanti på hojen så ska ringa verkstan på tisdag och se om jag kan få en tid för genomgång.

Last edited:
Jag upplevde ett svagt missljud från min ER6-n -07 när jag va ute och körde sista turen i höstas.... stannade på en parkering och kolla kedja, olja, bromsar osv... hittade inget och började köra hem... 250 meter från mitt garage går vevstaken av och ja, gissa om det blev general ras.

Låt verkstan kolla på den.

Nu menar jag inte att skrämmas, men det hände mig!

Jag upplevde ett svagt missljud från min ER6-n -07 när jag va ute och körde sista turen i höstas.... stannade på en parkering och kolla kedja, olja, bromsar osv... hittade inget och började köra hem... 250 meter från mitt garage går vevstaken av och ja, gissa om det blev general ras.

Låt verkstan kolla på den.

Nu menar jag inte att skrämmas, men det hände mig!

Tack för responsen, jag körde ju en 10-15mil till med detta problemet, var i norrköping så hade inte så mycket att välja på.
Fick avboka en knixkurs nu på torsdag och ska in till verkstan kl 8 på fredag morgon med hojen för felsökning, skönt att de kunde ta mot mig så snabbt! får hoppas att det är något simpelt!

Update: Var på verkstan i fredags och deras kawaexpert var tyvärr inte där. Men de tyckte att det lät som ett hjullager som var på gång att ge sig, kunde dock inte känna något på hjulet att så var fallet.
Kawakillen skulle vara tillbaka idag och skulle fundera lite på det samt höra med kawasaki om de hört om felet förut. Sen skulle de höra av sig.
Men de sa att det bara var att fortsätta köra så länge det inte blir värre.

Update: Var på verkstan i fredags och deras kawaexpert var tyvärr inte där. Men de tyckte att det lät som ett hjullager som var på gång att ge sig, kunde dock inte känna något på hjulet att så var fallet.
Kawakillen skulle vara tillbaka idag och skulle fundera lite på det samt höra med kawasaki om de hört om felet förut. Sen skulle de höra av sig.
Men de sa att det bara var att fortsätta köra så länge det inte blir värre.

Är du duktig med högtryckstvätten?
Vanligt att man spolar bort hjullagerfettet vid tvätt..:rolleyes:

Är du duktig med högtryckstvätten?
Vanligt att man spolar bort hjullagerfettet vid tvätt..:rolleyes:

Det var inte hjullagret, gott om fett var det också :)
Använder endast högtryckstvätt från långt håll och på de delar av hojen som ej tar skada av lågt tryck.

Update:

Verkstaden har provkört hojen ett par gånger, de har bytt framhjulslagret utan resultat, de vill nu byta bakhjulslager och kolla utgående axel. De har även varit i kontakt med kawasakis "support" för verkstäder och dom är nollställda i vad som bör testas.

Jag pratade idag med en kille som kör R1a som haft exakt samma problem med sin hoj, i hans fall så var det kedjan som fått sig ett stenskott eller liknande och en länk var helt enkelt trasig.
När den länken snurrade runt framdrevet så spändes kedjan rejält och när den var runt så lossnade det, vilket orsakade "vibration/hack/klick" som känns i hela hojen, exakt så som jag upplever mitt problem.

Jag var nere och rullade runt hojen och undersökte kedjan så noga jag kunde med LED-lampa och kände om den var extra spänd någon gång. Dock tror jag att jag behöver sitta upprätt på hojen så det blir tyngd också för att hitta det, väldigt svårt att göra det själv och har ingen till hands just nu.

Nu vill jag ha era tips på hur jag kan försöka hitta felet. Jag ska ringa verkstaden imorgon igen och lägga fram senaste nytt och se om de kan ta hem en ny kedja för att testa med, eller bara montera av kedjan och gå igenom den ordentligt.

Har du kollat motorfästena ?

Har du monterat puckar och grejer så kan det ju blivit förskjutet eller liknade.

Honda har iaf justering av motorfäste som en servicepunkt.

Alt -av med kedjan ,och kolla den...eller byt både drev och kedja.

Har du kollat motorfästena ?
Har du monterat puckar och grejer så kan det ju blivit förskjutet eller liknade.
Honda har iaf justering av motorfäste som en servicepunkt.
Alt -av med kedjan ,och kolla den...eller byt både drev och kedja.

Motorfästena är kontrollerade, men det vore också väldigt orimligt om det vore dom, hacket/klicket som uppstår kommer ungefär 2-3ggr/sek om man rullar i 20-30km/h, vid högre hastigheter är det mera. Det är alltså inte tal om någon direkt ojämnhet utan mer som om man hade haft en spik i däcket som slår i hela tiden (självklart kontrollerat och har även bytt bakdäck sen det uppstod)

Verkstan kommer säkerligen villa plocka av kedja, får se vad de säger imorgon.
Tack för inputen! :)

Kan kjedjan ha varit för hårt spänd, så utgående axel fått sig en känga...?

Inte omöjligt. Tycker ändå jag haft ganska bra koll på spänningen.

Om du tycker att kedjan är slapp med 3-4cm spel så skulle det ju kunna vara så att du spände den så hårt att utgående axel har tagit stryk. Vad mätta du för spel efter justering?

Samma anledning kan ge ojämt sliten kedja. Mät eller byt den först :)

Att hjullager skulle va slut efter 2 säsonger låter inte troligt, men det är svårt att gissa över nätet :)

Last edited:
Idag ringde verkstaden:

Felet är bekräftat och åtgärdat, direkt när dom rullade av kedjan från hojen så märkte dom att det är den som var trasig, tydligen var kedjan helt stel :S Jag vet inte om det är produktionsfel på kedjan eller om det är bristfällig smörjning av mig/fel smörja (biltemas).

Jag har varit till verkstaden 4-5ggr med detta felet och har haft diskussion sen maj i år. Sist fick jag ta Mc'n och tjejen fick ta bil så hon kunde skjutsa hem mig (bensinpengar). Det är 4,5mil enkel resa till verkstaden. Jag har alltid fått ta ledigt från jobbet då de ej haft tid att ta emot den på lördagar tydligen.

kostnad en tusenlapp för kedjan och sen 45min för jobbet, jag fick en HEL KVART!! rabatt... Jag sa det direkt att jag inte är nöjd utan tycker att dom kan bjuda på nästa olkjebyte tex, men då skyller han på att det inte är något garantiärende enligt kawasaki då kedjan är förslitningsvara (helt OK, men vad har det med att visa goodwill mot mig att göra?).

med andra ord så ger jag en stor tummen ner till Jones MC och Fritid i karlskoga, av dessa anledningar:
1. Jag fick själv hitta felet 5månader efter jag påvisat felet för dom
2. jag får den sämsta servicen jag stött på (jag fick ligga på extremt mycket för att få något svar)
3. Ingen form av kompensation (125kr för allt detta anser jag vara lika med noll).

Jag ska hämta hojen nu så fort jag kan, förhoppningsvis nu i veckan, hoppas bara att jag inte känner av felet fortfarande. Och sen blir det ingen mer hoj/service på det företaget.

Även om verkstan har rätt i sak så känns det väldigt underligt att det ska ta fem månader att konstatera att kedjan är kass...

Även om verkstan har rätt i sak så känns det väldigt underligt att det ska ta fem månader att konstatera att kedjan är kass...

Notera också att det är jag själv som löste problemet av ren slump då jag träffade en kille i jobbet som hade haft samma typ av problem, verkstan har alltså inte gjort ett piss förutom att byta kedjan.

Fy fan vilka sopor. Det där felet borde inte ta mer än cirkus en timme att hitta tycker jag. Man borde väl rimligen kolla hjullager och kedja det första man gör vid en sådan "felkod", eller??? :va

Biltemas kedjesmörja har varit uppe i otaliga trådar tidigare och den är verkligen inget jag rekommenderar.

Hojen är funkis!

Idag ringde jag verkstan (jones mc & fritid), lite intressant samtal

ringer deras företagsnummer:

telefonsvarare "Idag har vi stängt för inventering"

ringer ägarens mobilnummer
-"Jones mc nicklas"
- "tjena niklas, mattias martikainen här, tänkte kolla om jag kan komma och hämta hojen idag trots att ni har inventering?"
Det är lite värre än inventering dock, firman har upphört"
- "ööh ok, kan jag hämta min hoj då?"
"Nej jag tror inte du kan hämta den förens tidigast någon gång nästa vecka"
-"Det fungerar inte riktigt då min försäkring går ut denna vecka och jag vill ej teckna någon ny"
"jag får kolla runt lite"

Jag ringer upp kronofogden och kollar om dom har konkat vilket stämmer, kollar även om han har rätt att hålla min hoj i firman eftersom den inte är deras egendom utan min, det får dom inte"

Ringer upp igen

-"precis pratat med jurist och de säger att jag har all rätt att hämta hojen idag"
"Okej, men det går nog inte"
-"Då får du antingen ringa konkursförvaltaren eller ge mig namn och nummer så får jag fixa det själv"
"jag kollar om det går"

Han ringer en halvtimma senare och säger att jag kan hämta hojen om jag har med mig jämna pengar för bytet av kedjan.
Åker dit och det är typ halvtomt på grejor, han ser rätt förtvivlad ut över allting och jag kan förstå han, affärerna har gått åt skogen senaste åren.

Men nu är min hoj nere i garaget igen! Lite småfix sen ställa undan inför vintern. Sen mina vänner är det bara att vänta på våren! WOOH:banana

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti