martikainen
svarta åskan
Update!
Verkstaden har provkört hojen ett par gånger, de har bytt framhjulslagret utan resultat, de vill nu byta bakhjulslager och kolla utgående axel. De har även varit i kontakt med kawasakis "support" för verkstäder och dom är nollställda i vad som bör testas.
Jag pratade idag med en kille som kör R1a som haft exakt samma problem med sin hoj, i hans fall så var det kedjan som fått sig ett stenskott eller liknande och en länk var helt enkelt trasig.
När den länken snurrade runt framdrevet så spändes kedjan rejält och när den var runt så lossnade det, vilket orsakade "vibration/hack/klick" som känns i hela hojen, exakt så som jag upplever mitt problem.
Jag var nere och rullade runt hojen och undersökte kedjan så noga jag kunde med LED-lampa och kände om den var extra spänd någon gång. Dock tror jag att jag behöver sitta upprätt på hojen så det blir tyngd också för att hitta det, väldigt svårt att göra det själv och har ingen till hands just nu.
Nu vill jag ha era tips på hur jag kan försöka hitta felet. Jag ska ringa verkstaden imorgon igen och lägga fram senaste nytt och se om de kan ta hem en ny kedja för att testa med, eller bara montera av kedjan och gå igenom den ordentligt.
Var ute på en 40mila tur igår och mitt i turen så lägger jag upp benen på krashpuckarna för att sträcka ut dom lite, känner då att höger kraschpuck vibrerar otroligt mycket mer än den brukar göra. (kraschpucken sitter i motorfästet)
Jag testar lite olika varvtal men det finns där hela tiden, överlag känns hojen som att den vibrerar lite mer, men jag tänkte att det kanske var asfalten. Det gav inte med sig dock.
Testade att gasa upp i 40km/h, lägga i neutralen koppla och döda motorn, känner då ett "hugg" eller missljud 2-3ggr/sek, inte så ofta att det skulle vara bromsskivorna, mer som att det är däck/kedja.
Anledningen att det känns i höger kraschpuck antar jag är för att fjädringen bak sitter i högersidan av ramen. Om det nu inte är något fel i motorn.
Lutar upp hojen på stödet och kontrollerar hjullager och går igenom kedjan för att se om det är någon trasig länk eller så, ser inget på drevet heller. Kan ej återskapa skrapljudet/hugget/vad man ska kalla det genom att snurra däcket, antar att man behöver lite mer fart.
Rullar vidare och när vi kommer hem drar vi upp hojen på depåstödet, går igenom ett par växlar och vibrationerna finns där. Det vi märkte är att kedjan är lite slappare än när vi spände den för ca 1½vecka sen. Dock är den inte alls lika slapp som den var innan, kanske är ett spel på 3-4cm.
Olja finns det och cykeln har gått ca 450mil.
Någon som har en idé på vart jag bör börja kolla, jag har fortfarande garanti på hojen så ska ringa verkstan på tisdag och se om jag kan få en tid för genomgång.
Verkstaden har provkört hojen ett par gånger, de har bytt framhjulslagret utan resultat, de vill nu byta bakhjulslager och kolla utgående axel. De har även varit i kontakt med kawasakis "support" för verkstäder och dom är nollställda i vad som bör testas.
Jag pratade idag med en kille som kör R1a som haft exakt samma problem med sin hoj, i hans fall så var det kedjan som fått sig ett stenskott eller liknande och en länk var helt enkelt trasig.
När den länken snurrade runt framdrevet så spändes kedjan rejält och när den var runt så lossnade det, vilket orsakade "vibration/hack/klick" som känns i hela hojen, exakt så som jag upplever mitt problem.
Jag var nere och rullade runt hojen och undersökte kedjan så noga jag kunde med LED-lampa och kände om den var extra spänd någon gång. Dock tror jag att jag behöver sitta upprätt på hojen så det blir tyngd också för att hitta det, väldigt svårt att göra det själv och har ingen till hands just nu.
Nu vill jag ha era tips på hur jag kan försöka hitta felet. Jag ska ringa verkstaden imorgon igen och lägga fram senaste nytt och se om de kan ta hem en ny kedja för att testa med, eller bara montera av kedjan och gå igenom den ordentligt.
Var ute på en 40mila tur igår och mitt i turen så lägger jag upp benen på krashpuckarna för att sträcka ut dom lite, känner då att höger kraschpuck vibrerar otroligt mycket mer än den brukar göra. (kraschpucken sitter i motorfästet)
Jag testar lite olika varvtal men det finns där hela tiden, överlag känns hojen som att den vibrerar lite mer, men jag tänkte att det kanske var asfalten. Det gav inte med sig dock.
Testade att gasa upp i 40km/h, lägga i neutralen koppla och döda motorn, känner då ett "hugg" eller missljud 2-3ggr/sek, inte så ofta att det skulle vara bromsskivorna, mer som att det är däck/kedja.
Anledningen att det känns i höger kraschpuck antar jag är för att fjädringen bak sitter i högersidan av ramen. Om det nu inte är något fel i motorn.
Lutar upp hojen på stödet och kontrollerar hjullager och går igenom kedjan för att se om det är någon trasig länk eller så, ser inget på drevet heller. Kan ej återskapa skrapljudet/hugget/vad man ska kalla det genom att snurra däcket, antar att man behöver lite mer fart.
Rullar vidare och när vi kommer hem drar vi upp hojen på depåstödet, går igenom ett par växlar och vibrationerna finns där. Det vi märkte är att kedjan är lite slappare än när vi spände den för ca 1½vecka sen. Dock är den inte alls lika slapp som den var innan, kanske är ett spel på 3-4cm.
Olja finns det och cykeln har gått ca 450mil.
Någon som har en idé på vart jag bör börja kolla, jag har fortfarande garanti på hojen så ska ringa verkstan på tisdag och se om jag kan få en tid för genomgång.
Last edited: