Kawa har släppt specen på zx6rr -05

Don Quixote skrev:
Den uppgivna effekten är inget annat än lögn! 05an är samma som i år och den har 3 hästar mindre än den gamla 03an och har upprepade gånger varit den enda 600an som bänkat mindre än 100 hästar på bakhjulet medan Yaman och Kawan har legat runt 104-106. Chassit däremot sägs vara lysande.
Mnja, det beror allt på vilka tester man läser. Jag tror inte att det skiljer mer än marginellt mellan de olika märkena, mindre än det skiljer mellan olika cyklar av samma modell. Det skulle ju vara konstigt om inte Suzuki skulle kunna göra en konkurrenskraftig 600-motor...

Ajja hursom, det är ena jädrans fina bågar allesammans. Riktigt snygga färgsättningar på dem alla!

Kommer de att köra med en 636:a och en 600:a eller är detta detta en ersättare för dem bägge?

Fantastiskt snygg! :Rockbanan
Äntligen har dom bytt ut tändstickssvingen mot en rejäl pryl. Även om det kanske inte behövs så ser det klart tuffare ut.
Håller med, men ger säkert ett styvare chassi ( som man har mkt nytta av NOT )

Jag är fortfarande tveksam till blåset under sadeln men antagligen är det hyfsat snyggt. Om inte annat så tar det inte i när man går omkull. Frågan är bara vad som tar i istället...
Samma som om du lägger den på V-Sidan ( inte samma men, likvärdigt) Om man däremot voltar ordentligt så kan det bli lite dyrare tex både bakram och ljuddämpare.

600:orna idag är jäkligt snygga överlag.
Hondan är skitfin. Yamahan är okej, men det känns som man tröttnat på R6an lite...
Sukkan är också okej, men den är inte i närheten av utseendet på Hondan o Kawan.

Ni som kan tekniken då, vad har det här för betydelse då?
"Bromsar, fram Dubbla halvflytande 280 mm skivor och radialmonterade fyrkolvs bromsok med fyra separata belägg"
Hur stor betydelse har egentligen storleken på skivorna? Dom andra ligger på 310mm i diameter och vad spelar det för roll att ha 4 separata belägg, förutom att det antagligen blir dyrare att byta dom???

Om man har mindre och lättare skivor blir rotationsmassan mindre. Kawwa har även tjockare skivor för att klara högre värme 6 mm istället för 5 mm. Vad jag har hört så är det tydligen bättre när varje kolv pressar ett mindre belägg än att pressa större belägg. Det är inte dyrare att köpa 8 små VS 4 stora.

Zilversurfer skrev:
Om man har mindre och lättare skivor blir rotationsmassan mindre. Kawwa har även tjockare skivor för att klara högre värme 6 mm istället för 5 mm. Vad jag har hört så är det tydligen bättre när varje kolv pressar ett mindre belägg än att pressa större belägg. Det är inte dyrare att köpa 8 små VS 4 stora.
I sin tur blir det mindre friktionsyta
Det är väl en fin balans där mellan ofjädrad vikt å hur mycket man vill tulla på bromsverkan.
Småbelägg är att fördra ja, då det blir ett bättre/jämnare tryck mot skivan.

eus skrev:
Småbelägg är att fördra ja, då det blir ett bättre/jämnare tryck mot skivan.

Lite bökigare att göra snabba däcksbyten fram bara! :gnissla

Angående att ljuddämparna skulle klara sig bättre för att dom sitter under sadeln så har jag sett ett antal icke orginalljudämpare på olika Hondor som vikit sig på mitten där fästet till ljuddämparen sitter! Blir en högre brytpunkt när väl hojen välter än om ljuddämparen sitter lägre ner!

Pejo skrev:

Öh, var jag oklar? Menar att effektuppgifterna inte är till mycket nytta när dom alltid är mer eller mindre överdrivna. Får vänta till hojarna bänkats.

eus skrev:
Det är väl en fin balans där mellan ofjädrad vikt å hur mycket man vill tulla på bromsverkan.
Till den minskade ofjädrade vikten kommer att massan ligger närmare centrum vilket i sig ger lägre gyrokrafter, blir alltså lättare att bryta ner bågen. De tullar nog inte på bromsverkan sammantaget, den beror ju inte bara på skivdiametern. Sätter man på kraftigare ok, radialpump osv kan man uppnå samma eller bättre bromsverkan med mindre skivor. Det sitter 280 mm-skivor på min 750 och den bromsar mycket bättre än min förra 600, som hade 310 mm-skivor. Sen hade bromsverkan kanske varit ännu bättre om den hade haft större skivor...

Läcker. Önskar dock de kunde göra toppkåpan lite mer "elak", utseendemässigt.

abstruse skrev:
Läcker. Önskar dock de kunde göra toppkåpan lite mer "elak", utseendemässigt.

Vad är det du säger, den är ju elak?
Fast, den är ju lite rundare nu. 03an är elakare...

Äh, hittade förklaringen själv. Svingen ser olika ut på vänster o höger sida på 636:an. Undrar varför RR inte har den svingen...

kawasaki-zx6r-05-bikepics-201774.jpg

kawasaki-zx6r-05-bikepics-201771.jpg

Det är V sida på ena bilden och H sida på andra.....Dom är inte heller lika på te.x. 600RR.

Zilversurfer skrev:
Det är V sida på ena bilden och H sida på andra.....Dom är inte heller lika på te.x. 600RR.

Jag ser det nu också. Det är nog vinklarna som lurats lite. Det är likadan sving på bägge hojarna.

Kan ju inte finnas mkt att ändra på längre i denna klass !! Dom är väl snart så optimal dom kan bli, utan att ändra koncept ?? :va :banana

Det tråkigaste med kawan, som ju är formidabel, är att dom envisas med att ha 36 ccm större motor, som just mest av allt leder till spekulation. Varför inte nöja sig med att göra en 600, är det för att skapa uppmärksamhet ? Eller irritation hos konkurrenterna ?

CoolLikeIce skrev:
Kan ju inte finnas mkt att ändra på längre i denna klass !! Dom är väl snart så optimal dom kan bli, utan att ändra koncept ?? :va :banana

Jag tror tvärtom! :)

Verkar som att det allt mera blir racing med standardcyklar. Så tillverkarna kommer nog se till så att deras hojar är så mycket som möjligt "redy for race". Mer kolfiber, titan, magnesium, torrkopplingar, "kit-kylare", "kit-växellådor" mm kommer nog på hojarna dom närmsta åren! Kanske som en exlusiv variant av ordinarie modell, som Ducati har.

*/ ?>
Back