Kawa 750 H2 tomgångsproblem

ja man får inte glömma bensin kvaliten ,med inblandning av sprit nuförtiden ,som inte var inblandad på den tiden,
så översyn o större munstycken kan vara bra
 
ja man får inte glömma bensin kvaliten ,med inblandning av sprit nuförtiden ,som inte var inblandad på den tiden,
så översyn o större munstycken kan vara bra

Kollade fuggarna igår igen. Det sitter ett snäpp större huvudmunstycken monterade, samt att mitten är ett snäpp högre än v/h cyllarna. Lågfart också ett snäpp över original på alla tre.
 
ja man får inte glömma bensin kvaliten ,med inblandning av sprit nuförtiden ,som inte var inblandad på den tiden,
så översyn o större munstycken kan vara bra

Nu blev jag nyfiken. Bör man ha större munstycken nu pga spriten i bensinen?
 
Ett alternativ är att köpa en uppsättning nya Mikuni TM34or eller ännu hellre Lectron HV 38 till din 750.
 

Bifogat

  • HV 38.jpg
    HV 38.jpg
    377.6 KB · Visningar: 43
  • 20190408_173035.jpg
    20190408_173035.jpg
    764.8 KB · Visningar: 57
Nu blev jag nyfiken. Bör man ha större munstycken nu pga spriten i bensinen?

Du lär upp i bänk för att veta, allt annat är troende - om du nu inte monterar bredbandslambda och siktar på 12:1 och fullt skaft vid varvtalet för max vridmoment. Runt varvet för maxeffekt kan du lägga dig lite klenare, närmare 12.5-13:1.

Ha i minnet att en tvi-taktare dödar sonderna på några minuter pga oljan.
 
Du lär upp i bänk för att veta, allt annat är troende - om du nu inte monterar bredbandslambda och siktar på 12:1 och fullt skaft vid varvtalet för max vridmoment. Runt varvet för maxeffekt kan du lägga dig lite klenare, närmare 12.5-13:1.

Ha i minnet att en tvi-taktare dödar sonderna på några minuter pga oljan.

Var bara en allmän fråga då jag blev nyfiken vad som "gäller" idag. Senast jag körde tvåtakt var på 70-talet och Dappe så var bara i rent allmänintresse frågan från min sida :)
 
Nästa steg blir att kolla lågfartsmunstyckena . Misstänker nu att det kan sitta för små i....

Förgasarna är rengjorda av den som renoverade hojen.
Det kan ju vart en tomte.... E10 ligger inte i förgasare jättelänge innan det är dags att tvätta på nytt heller.

Har löst samma problem med en throttelsynk själv pp en fyrtaktare, men det var testat sa du?
 
Det kan ju vart en tomte.... E10 ligger inte i förgasare jättelänge innan det är dags att tvätta på nytt heller.

Har löst samma problem med en throttelsynk själv pp en fyrtaktare, men det var testat sa du?

Fuggarna rengjorda och synkade. Idag bytte jag ena trotteln ( den hade rejäla slitmärken ) mot en som såg riktigt fin ut. Kanske att den blev något bättre. Tog en runda på 7 mil, och då blev tomgången bara riktigt hög några gånger. Sjönk mestadels ner till 1500. Dock med viss fördröjning.
 
Last edited:
Har de gamla fuggarna på min. De bör visst bytas till nyare typ H2-4 eller H2-5.
 
Ett alternativ är att köpa en uppsättning nya Mikuni TM34or eller ännu hellre Lectron HV 38 till din 750.

Funkar de rakt av på en original otrimmad H2? såg ettret på ebay inkl. insugsgummin.
 
Ett alternativ är att köpa en uppsättning nya Mikuni TM34or eller ännu hellre Lectron HV 38 till din 750.

Funkar de rakt av på en original otrimmad H2? Såg ett set på ebay inkl. insugsgummin.
 
Man kanske skulle hållit sig till Yamaha.....de förstår jag mig ju på, och har fått att gå riktigt bra. :gnissla
 
Idag bytte jag ena trotteln ( den hade rejäla slitmärken ) mot en som såg riktigt fin ut.

Vilken av trottlarna bytte du?
Tyvärr tror jag slitna trottlar, kanske även slitna hus är problemet. Symptomen tyder på det.
 
Vilken av trottlarna bytte du?
Tyvärr tror jag slitna trottlar, kanske även slitna hus är problemet. Symptomen tyder på det.

Mitten.
Har ett fint set fuggar H2-4 på väg från USA.
 
Har du inte provat dra in luftskruvarna mer de är de första man testar dra in de i botten om så behövs. Som ex på alla skotermotorer jag skruvar i så kompenserar man slitna trottlar genom att skruva in luftskruvar eller ut bränsleskruvar tills tomg går ner de funkar alltid.
 
Nu börjar jag misstänka något med tändningen!
Stannade efter en tur på 15 min, tomgången går upp till 3000rpm igen :huvet står någon minut och rycker o drar i alla vajrar. Ingen skillnad. Slår av tändningen - då dör den inte direkt utan liksom glödtänder i 10 sek innan den stannar. Mittencyllen är märkbart varmare. Stiftet ljusbrunt....:va
 
Har du inte provat dra in luftskruvarna mer de är de första man testar dra in de i botten om så behövs. Som ex på alla skotermotorer jag skruvar i så kompenserar man slitna trottlar genom att skruva in luftskruvar eller ut bränsleskruvar tills tomg går ner de funkar alltid.

Luftskruvar i botten gör ingen skillnad då tomgången ligger uppe på 3000rpm vid genomvarm motor.
 
Back
Top