Katana och GSX 1100-tråden

Hallå, länge sen jag var inne här nu, hoppas ni kan hjälpa mig med en kopplingsfråga!?

Jag har en extra motor som jag tänkte stoppa i Katanan medans orginalmotorn får sig en översyn eftersom den har komp 9.2, 7.3, 9.4, 8.3 (borde vara 11.0) och trycker oljeblandat bensin ur vevhuset.

Anywho, tillbaka till min fråga. Jag vet inte så mycket om extramotorn utom att det är 1135cc, sitter toppsmörjningkit på och kamkedjespännare från V&H. Hittade även läckert röda fjädrar till kopplingen. Jag plockade lös kopplingslamellerna och hittade då 10 friktionsplattor med en tjocklek på 1.78-2mm. Stållamellerna är 11 st med 2mm tjocklek.

Glad i hågen beställde jag ett kit friktionsplattor (Barnett) från US på Ebay (lite dumt, hade inte riktigt hängt med i dollarkursens uppgång) och när jag får kitet är det 9 plattor.

Enligt Haynes så har GSX 1000/1100 SD och ESD (och framåt?) 10 friktionsplattor och en min tjocklek på 1.85mm, men i samma bok så har 1135-motorerna (1984 och framåt) en min tjocklek på 2.6mm (och då antar jag att det är 9, annars får det väl inte plats?).

Är det någon som vet vad som gäller? Eller finns det flera alternativ på kopplingar? Eller har föregående ägare stoppat i något som inte är original, är röda fjädrar en ledtråd?

Tacksam för svar, det här skulle ju bara bli ett enkelt kopplingsbyte :näsblod
 
Ett tips är att plinga till MotoSpeed i Västerås

Om jag inte kommer ihåg fel så anlitade dom en tryckfirma som gjorde kopior på orginaldekaler.
Det kan vara värt att kolla, men de måste vara några av de gamla rävarna där som kan svara korrekt.

Hej!
Är det någon som vet var man kan hitta dekaler till en Gsx 1100e1983?
Svart med blå dekaler.
 
Hallå, länge sen jag var inne här nu, hoppas ni kan hjälpa mig med en kopplingsfråga!?

Det är olika många lameller på 82 & 83. Jag kommer inte ihåg vilken som har 9 resp 10.
Vad har du i den andra rovan? Kopplingen kanske går att använda.
Dom röda fjädrarna är troligtvis hårdare eftermarknadsgrejjer.
 
är det ngn som ligger på en borrad cylinder typ 1230 till en 84 gsx
alt endast kolvar
Med vänlig hälsning mugge
 
Ett tips är att plinga till MotoSpeed i Västerås

Om jag inte kommer ihåg fel så anlitade dom en tryckfirma som gjorde kopior på orginaldekaler.
Det kan vara värt att kolla, men de måste vara några av de gamla rävarna där som kan svara korrekt.

Har kollat med Moto Speed (trevligt bemötande) men dom hade inga dekaler
 
Om du skulle ha 10000:- över och undrar vad ska jag nu köpa:va? http://www.dynoman.net/carb/keiCR.html
eller http://www.dynoman.net/carb/mikuniRS2.html?? Mikuni RS är ju verkligen utprövade genom tiderna och ger ett mycket bra resultat, men hur bra är egentligen keihin's förgasare? Är inte ute efter den där sista hästkraften vid maxvarv.
Keihin's förgasare tycker jag är snyggare, men är dom nog bra att inte köpa mikunis RS???
 
Jag bytte min RS40 som va lite stora för min motor till Keihin FCR37. Dom har lagrade trottlar vilket gör att det är lättare att gasa. Även synkningen är lättare eftersom Keihin har fingängade skruvar mot Mikunis excenter variant. Jag är väldigt nöjd med mina förgasare.
 
Jaha, så det finns FCR till äldre gsx 1100 modeller alltså? Trodde bara att det gick att köpa den enklare CR-modellen till äldre gsx. CR har runda trottlar, inte "platta" som FCR och mikuni RS. Så frågan är fortfarande vilken som är bäst, FCR, CR eller RS:va. Nu blev det ju inte lättare precis:tungan:va...
Men
Jag bytte min RS40 som va lite stora för min motor till Keihin FCR37. Dom har lagrade trottlar vilket gör att det är lättare att gasa. Även synkningen är lättare eftersom Keihin har fingängade skruvar mot Mikunis excenter variant. Jag är väldigt nöjd med mina förgasare.
 
Jag ser inga större prestandaskillnader då deras uppbyggnad vad gäller luft/bränsleflöde är snarlik.
Lagrade trottlar är bekvämt, men jag valde Mikuni RS för att de har choke. Används inte ofta, men känns bra att den finns där vid behov.
 
Hej

Har inte varit aktiv i detta forum men då jag under vintern drabbades av en sjuklig längtan till det förgångna och började leta efter en gammel Katana och det som jag kallar för Sveavägsstuket.
Hänge där alldeles för mkt under mitten på -80 talet men körde då Ducati Pantah.

Nu så ramlade jag på en hoj som jag inte riktigt fattade vad det var för något, men när jag kom på det så var det bara att handla.

Så här är den, en Suzuki GSX 1100 Katana SXZ, aka Bathurst.
Togs fram för att vinna Bathurst, Castrol 6 hour race på Nya Zeeland 1981, den har mer motor dvs. typ 120 hkr i original, öppnare avgassystem och ekerfälgar 18 bak och 19 fram då det inte fanns så många bra 17 tums däck. det är en speciell nr serie och har första siffran som 1 istället för 5 och finns i några hundra ex som såldes i NZ, austrailien och i Syd Afrika.

Min togs hem 1985 från SA och köptes ny 1984 direkt ut boxen med 33% rabatt.
Har rullat i Sverige sedan dess och fått en del ändringar mest gjorde ägare 2 som gjorde fix med motor och bytte fälgbanor till bredare 18 bak och 18 fram med mera bredd, detta verkar vara ett vanligt kitt på dessa hojar då det finns mer däck till den varianten och bättre körbarhet.

Så här ser den ut just nu.
Katana min.jpg

Den ska i lugnt takt bli hyfsat original igen och ska köras under somrarna när tid och väder lever.

Är det någon som har en sadel liggande gärna omklädd eller trasigt blir jag glad att köpa den.
Behöver även få tag i en riktig Katana nörd som kan hjälpa mig med att se till att detaljer blir rätt och vad som är vad.
Jag är så nöjd med detta köp.:lol
 
Long time no seen!
Jag var nog som mest aktiv i den här tråden strax efter sekelskiftet. På den här sidan är det bara två namn som jag känner igen sen dess och det är B66 och Kat83. :-)

Nåväl, kanske dags för ett återfall i Katanaträsket. Flera vänner tjatar om att jag borde börja åka knarr igen och Katanan står ju där nånstans inne i en av ladorna. :-)
Den behöver en "upprustning" men nånstans under resans gång uppstod tanken på det där med den årliga poängjakten. Jä*la elände att behöva hålla på med sånt. Jag är helt övertygad om att dom inte tycker om stressfläkten, trots att den inte ger så mycket effekt på det där gamla lågbudgetbygget.
Frågan jag ställer är därför om det går att regbesiktiga hojen med stressfläkt och få det inskrivet i pappren?? Det skulle ju smaka hallontårta hela dagen. :tummenupp
 
Två off topic frågor:
Varför står det i min profil att jag reggade mig 2003-06-09? Jag är ganska säker på att det var tidigare.
Och hur gör jag för att ändra "fordonsflottan" som står under mitt namn? Det där gamla Renaultskåpet lär vara recyclade kylskåp etc för länge sen. :-)
 
Välkommen tillbaka gamling där !

En annan har väl taggat ner en del på deltagandet här, men visar min fula nuna då och då :tungan


Kolla under 'mitt konto / Redigera profil' för att modernisera din personakt. Risken är väl dock att den där texten är permanentad i nåt gammalt ROM nånstans längst in i en serverpark efter så många år....
 
Så här är den, en Suzuki GSX 1100 Katana SXZ, aka Bathurst.
Är det någon som har en sadel liggande gärna omklädd eller trasigt blir jag glad att köpa den.

Man får grattulera till ett fynd. :Bugar
Dom där är inte vanliga någonstans i världen, allra minst här. :tummenupp

Vad är det för fel på sadeln som sitter på hojjen?
 
20150308_163751.jpg
20150308_195225.jpg
Ja då är väl meksäsongen invigd....rättare sakt äntligen...är ju ute i god tid :mad:
 
Last edited:
Man får grattulera till ett fynd. :Bugar
Dom där är inte vanliga någonstans i världen, allra minst här. :tummenupp

Vad är det för fel på sadeln som sitter på hojjen?

Tackar.:Bugar

Inger fel på sadeln som tur är, den ska bara rengöras på något smart sätt.
Ville bara ha en till att ha som svart då den inte är så snygg till det svarta helt enkelt, då jag själv klätt om en trave av dessa på -80 talet så tänkte jag bara ta en ful och fixa till svart. Nu är det löst kommer en från Tyskland för en femhundring:)
Hojen ska så småningom bli original silver så småningom.

Står en del om modellen på Wickan för den som är intresserad.
 
Last edited by a moderator:
Ingen som kan svara på om det går att regbesiktiga hojen med stressfläkt och få det inskrivet i pappren??
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top