Katana och GSX 1100-tråden

Du slänger väl ut effekt/vrid diagram när du kommer hem idag? :)
 
Har en äkta katana som jag kan tänka mig att sälja, har dock brända ventiler, då tidigare ägare hade justerat in utan ventilspel. Den har stått i några år nu, då jag har andra grejer jag mekar med.
Är en -82a, som jag köpte för 50k, den är i bra skick för övrigt, har originalframgaffel och fälgar mm kvar.

maila lofagt@hotmail.com och ge bud
 

Bifogat

  • min katana.jpg
    min katana.jpg
    46.7 KB · Visningar: 234
Kan ni tänka er att Katan fyller 30 nästa år...

Kan ni tänka er att Katanan som kom ut 1982 blir skattebefriad 2012. :) Jävligt roligt att hojar som är 30 år gamla fortfarande körs som om de var nya.

En rolig tanke bara :)
 
Gjorde världens fynd nyss. Komplett och fungerande GSX1100 motor från -81 nyligen borrad till 1168cc för 1800kr. :tummenupp

Blir motor till framtida Katana-raceprojekt.
 
Last edited:
Gjorde världens fynd nyss. Komplett och fungerande GSX1100 motor från -81 nyligen borrad till 1168cc för 1800kr. :tummenupp

Blir motor till framtida Katana-raceprojekt.

kan ju bli hur bra som helst med ditt öga för detaljer o lösningar:tummenupp.börja bygg,så att vi har något att läsa i vinter......
 
kan ju bli hur bra som helst med ditt öga för detaljer o lösningar:tummenupp.börja bygg,så att vi har något att läsa i vinter......

Katana projekt ligger lite längre fram i tiden. Den kommer vara ett renodlat raceprojekt med total-loss tändsystem och så vidare. Vad det blir i övrigt är inte riktigt bestämt men Astralite fälgar och en fet konventionell gaffel från en CBR900RR står på önskelistan.

Nu i vinter blir det att bygga Kawasaki. Massor med fina delar samlat till den nu. :tummenupp
 
Kan nån påminna mig vad som kännetecknar exportkammar?

Har öppnat upp motorn lite nu och kammarna verkar inte vara original, dreven är också uppfilade och omjusterade. Toppen verkar också vara lite trivselportad, i alla fall på insugssidan, på avgassidan är det svårt att se.

Ska riva av toppen nu hade jag tänkt för att ta en titt på kolvar / foder. Sen ska även kopplingen kollas.

Nåja, så långt verkar då allt helt OK i motorn. :)
 
D

Kammar med hast. mät. drivning = 82-83.
Kammar utan hast. mät. drivning = 84-87

Så var det. Verkar inte vara några D'n på kammarna. Däremot var 7 av 8 lober på dom kassa. Ganska mycket slitage med pitting på slitytorna.

Kolvarna såg fräscha ut bortsett från en massa kolrester på kolvtoppen. Stiften och avgasventilerna tydde på väldigt snål bränsleblandning och hård körning. Avgasventilerna på gränsen till brända. Ventilstyrningar och sånt återstår att se. Såg lite märken på ventilskaften så det kan vara idé att byta där också.

I övrigt så verkar den sund. Kopplingskorgen är förstärkt med superhub och inget synligt slitage i växellåda eller nåt sånt. Och toppen var som sagt lite portad. 1800kr var en bra deal trots lite små skavanker. :)

Nu har jag rivit isär hela motorn så när som på att dela blockhalvorna. Orkade inte med det nu ikväll.

Tanken är att riva isär allt, fetta in det och lägga undan tills det ska börja byggas ny motor.

Här kommer lite bilder på spisen.

"Trivselportningen":

DSC_0001-58.jpg


DSC_0004-56.jpg


Eländet i bitar. Ska packa ner allt i påsar och lådor imorn. Kolvarna säljer jag nog.

DSC_0005-51.jpg


DSC_0008-41.jpg
 
katana

Hej är det nån som vet var man kan få tag på ett katana plastkit helgjutet för race till rätt pengar
 
Klöv blocket nu i eftermiddag och allt ser kanonfint ut. Inga glapp i lager nånstans och inget synligt slitage varesig på ramlager eller i växellådan. Med andra ord blev det en kanonaffär. :tummenupp
 
har en breddad bakfälg samt org fram,,, även gaffel möjligtvis en öhlinare bakdämpare till övers
 
Last edited:
Tjena! Tänkte fråga en grej..Håller på och byter kamaxlar på min gsx750e 82årsmod. Spelar det någon roll hur man sätter in kamkedjespännaren ska det göras på något specielt sätt, när ska den där låsskruven låsas?Nån som vet? Det är väll samma sak som på en 1100.. Tacksam för svar
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top