Katana och GSX 1100-tråden

Nu fattar jag inte, kanske bara mosig i hjärnan. Ska "gubben" bygga en slänghalva? Alltså fräsa till en motvikt med tapphål för vevstake, ramlagerhållare samt svarva till en tapp i ett stycke? Om så, måste det vara enklare att bara köpa en OEM, eller?

Nop
När skiten lossar blir svänghulet är lika paj som tappen! Men det är en 82 mao lilla tappen, gubben får svarva upp hålet i svänghulet för en grövre tapp.
Pressa ur gammla tappen ur veven, svarva till en ny och svetsa fast den i slänghalvan.
Så vitt jag vet så är tappen bara pressad därefter svetsad i slänghalvan.
 
På katanorna är det samma tapp å svänghjul till både 82 & 83.
Lindningen skiljer sig däremot åt.
 
tarrozipinnar

Ser att många använder orginal fotpinnsplatta med tarrozipinnar och skulle gärna vilja veta hur ni har satt dit dom.Har fästen till -81 men tänkte nu ha dom på en -83 .Någon som har några bilder så hör av er.

Mathias
 
Nop
När skiten lossar blir svänghulet är lika paj som tappen! Men det är en 82 mao lilla tappen, gubben får svarva upp hålet i svänghulet för en grövre tapp.
Pressa ur gammla tappen ur veven, svarva till en ny och svetsa fast den i slänghalvan.
Så vitt jag vet så är tappen bara pressad därefter svetsad i slänghalvan.

Ok, pressad och svetsad. Vad kostar "gubbens" jobb med RÄTT material samt vad kostar en ny OEM vevsläng till 83- med jobb?
 
Biker, hur är det möjligt?:confused: Jag har ensamrätt på det bara så du vet...
 
Ok, pressad och svetsad. Vad kostar "gubbens" jobb med RÄTT material samt vad kostar en ny OEM vevsläng till 83- med jobb?

Kollade pris på sprillans ny tapp och svänghjul 9500:- kommer ej ihåg exakt pris. Köpte en GSX som spareparts i stället:D men jag blev kär :krama å har svårt att slakta den :( i stället kom möjligheten att fixa å tillverka lite special..
Har inget pris ännu men det blir lite kvälls jobb mao billigare kan man inte få av proffs om man inte :whip har andra metoder för att få saker gjorda!
Killen är på semester 3 veckor så jag river ned motorerna först i oktober så kan man mäta på 83an när man fixar 82an med lite tur så finns det material i svänghjulet (centrumdel) så att man kan göra tappen efter en 83 vore smart för då kan man byta svänghjul rakt av i framtiden!
 
Ser att många använder orginal fotpinnsplatta med tarrozipinnar och skulle gärna vilja veta hur ni har satt dit dom.Har fästen till -81 men tänkte nu ha dom på en -83 .Någon som har några bilder så hör av er.

Mathias

Jag bara dunka på dom.. men det kan inte rekommenderas.. du bör ha en distans som är kilformad alternativet är att fräsa bort lite material i plattan. Men jag har inte gjort vare sig det ena eller det andra, sparar dessa klurigheter till vintern - det är då man meckar! Nu åker man :banana
Tips vänd på växel ordningen ;-)

Donken vid 2030 i kväll boys - inget regn på G :yoparty
 
Ny tapp o svänghjul..

Kollade priser på ny tapp svänghjul i USA...

Tapp : 176,63 USD
Svänghjul : 273,52 USD

Borde bli ca 3500-4000 kr klart i sverige..
 
Donken = japp !

Bra! Då bör ju jobbet ligga på max 2000 annars köper jag nytt...

Ses vi på donken i kväll?


har varit i förrådet o hämtat lite delar..hittade 6 kolvs ok som passade...nytt tanklock....vad ska det bli ? ..får se om man hinner bli klar till våren..:va
 

Bifogat

  • DSC00075_2.jpg
    DSC00075_2.jpg
    76.7 KB · Visningar: 92
  • DSC00076.jpg
    DSC00076.jpg
    73.4 KB · Visningar: 86
  • DSC00077.jpg
    DSC00077.jpg
    66.9 KB · Visningar: 86
  • DSC00078.jpg
    DSC00078.jpg
    73.7 KB · Visningar: 88
Last edited:
Hmm nytt data vänder upp å ned på allt...
Skinka å tapp i tillverkad i en guten enhet, mao mera jobb kanske inte lönsamt..
Hade uppgift om att tappen kunde köpas lös å pressas på plats, tydligen inte trots allt!!

Nästa steg balansering
Här en länk som ger lite svar på frågor om just balansering: http://www.turnitedcnc.se/vadarbalancering.html
 
Har en uppsättning kammar med märkning "G". Någon som vet vad det är för sort?
/J
 
Har en uppsättning kammar med märkning "G". Någon som vet vad det är för sort?
/J

Är inte det s.k "exportkammar"?

GSX:arna var ju strypta på kammarna och har motorn fått en liten stämpel med ett "G" brevid motornumret så vill jag minnas att dom "strypta" kammarna är bortplockade och dom nya exportkammarna monterade istället.

Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar... :näsblod
 
Är inte det s.k "exportkammar"?

GSX:arna var ju strypta på kammarna och har motorn fått en liten stämpel med ett "G" brevid motornumret så vill jag minnas att dom "strypta" kammarna är bortplockade och dom nya exportkammarna monterade istället.

Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar... :näsblod

exportkammarna har väl ett D stämplat
 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top