Katana och GSX 1100-tråden

Hur sitter tappen ihop med vevskinkan? Den är väl i ett stycke?
Jag tror att man skulle tjäna lite på belastning, om man kunde lätta svänghjulet. I vintras var jag inne på att andvända Hayabusans svänghjul
som är betydligt lättare, men de ska ju fungera med startmotor kopplingen också.

Tapp/skinka i ett stycke.
För att lätta är det som 83:an sade att byta till katanagrejer.
Jag gjorde det på min rova för att minska belastningen på tappen.
Har du redan lilla tappen behöver du byta rotor, stator och generatorkåpa.
 
Du kom aldrig iväg till Kjula förstår man. Trodde först att det hänt där! Du gör verkligen ett SPtest av hela grejen:tummenupp Synda bara att du lånat delar från din orangea. Tänk om du haft den intakt och alltid kunnat ta den då turboprojektet strulat. Alltid lätt att vara efterklok givetvis.

Nästa gång tänkte jag prova växellådan, jag återkommer:tummenupp
Jag saknar den!!!!!
 

Bifogat

  • DSC00011.jpg
    DSC00011.jpg
    47.5 KB · Visningar: 129
Tapp/skinka i ett stycke.
För att lätta är det som 83:an sade att byta till katanagrejer.
Jag gjorde det på min rova för att minska belastningen på tappen.
Har du redan lilla tappen behöver du byta rotor, stator och generatorkåpa.


Generatorkåpan behöver man väl inte byta om man flyttar över lindningen :va
Eller :confused:
 
Jomen, statorn har mindre bultcirkel i katanavarianten :mattias
 
Hur mycket skiljer sig dia.m. mellan de båda rotorerna?
De var någon som hade svarvat ner en rotor tidigare i tråden, någon som vet hur mycket och hur de har gått?
 
Då har man hunnit med en tur i länet som för närvarande saknar midnattssol. Ett jäkla mörker ute.

Men hojen den skiner däremot. Vilken skillnad från den ena till den andra. Jäkligt rappa mot för originalgasarna. Känns som man har en drös mer hästar helt plötsligt. Behövs dock lite justeringar och framförallt kanske filter. Körde öppet för att filtren jag hade är 56mm och det ska vara 58mm på gasarna (med lätt elliptisk form), får ta och jaga reda på 4st... rekommendationer? Sneglat lite på BMC, verkar fungera.

Det enda som bekymrar mig just nu är väl att den ger duktigt med eftergas när man släpper av mellan upp/nerväxlingar. Sen är den även rätt nervös när man ska iväg vid rödljus, vill nästan resa sig lite. Även när man drar på lite gas på tomgång så ger den duktigt med eftergas. Drar man på så att den ligger up mot 3000rpm så tar det bra mycket längre tid än förut innan den går ner till 900-1100rpm där jag har tomgången. Tror det till 99% beror på att det är för stort slack på gasvajern trots att jag justerat ut till i princip maximal sträckning.

Även normalt gaspådrag är helt annorlunda nu motför förut, är det pga att det är bättre "effekt" / "utväxling" eller vad man ska säga på gasarna? Eller pga inga filter? Halvt pådrag förut på 5:an så puttrade jag kring 90, nu gick det bra över 120. Skönt att känna hur det går att mosa på lite, men samtidigt lite osmidigt när man ska fisköra inne i stan. Känns som jag har pizzadrev bak.

Ordentliga filter skulle väl hjälpa en del men det mesta sitter nog i att det inte blir tillräckligt med "fjäderverkan" i gasvajern då den är så slack (stänger inte lika snabbt som dom ska), eller hur? Råder jag bot på problemet om jag kortar vajern några millimeter (typ 5-10)?

Sitter lite större huvudmunstycken i nuvarande jämfört med original. 122,5 nu motför 120 förr, men det är nog snarare bättre. Går mycket lugnare på tomgång.
 
Last edited:
Förmodligen har han ringt nåt lokalt bageri och beställ tre ton bullar,men den gubben går inte.
Som straff ska jag skjutsa honom på bulten åt båda hållen.
På en Ducati Streetfighter.
Kan han stå på bena efter det,bjuder jag på jobbet :tummenupp

[YOUTUBE-ID]G9u1PD2AE6U[/YOUTUBE-ID]

Neeeeej tack !! Jag tar tåget med Katana org Uffe.:banana
sms lån,:D Va härligt!
 
Hur mycket skiljer sig dia.m. mellan de båda rotorerna?
De var någon som hade svarvat ner en rotor tidigare i tråden, någon som vet hur mycket och hur de har gått?

Jag har också sökt info om hur mycket man kan svarva rotorn, utan resultat...
Man får nog chansa och det känns lite vanskligt vid 10krpm, enklare att konvertera till katanagrejer.

Å andra sidan ger Katanageneratorn bara 14A, kan bli marginellt med soppapumpar o annat som du hängt på din hoj kanske ?

De diametrala skillnaderna mellan de båda rotorerna åskådliggörs nedan, man ser också skillnaden med mina M10 bultar kontra originalets M8:or.
Vill du ha exakta mått får jag skutta ner med skjutmåttet.

IMG_1733.jpg
 
Neeeeej tack !! Jag tar tåget med Katana org Uffe.:banana
sms lån,:D Va härligt![/QUOTE]

Var det inte din maskin som la av förra veckan vad hände??

Är Katanans svänghjul oförändrat mellan 82 o 83? GSX fick ju en grövre axel 83!

Tänkte modifiera GSX 82an med en 83tapp och svarva upp det gammla 82 svänghjulet för den grövre tappen det borde väl fungera eller??

Någon som vet vad man skall svarva till tappen i för material?
Måste den härdas?
 
Last edited:
Neeeeej tack !! Jag tar tåget med Katana org Uffe.:banana
sms lån,:D Va härligt!

Var det inte din maskin som la av förra veckan vad hände??[/QUOTE]

De va startmotorkopplingen och rullarna som rassla lite, så man måste hitta ett nytt svänghjul. Så e de ngn som ligger på ett så skrik till!:Bugar
 
Var det inte din maskin som la av förra veckan vad hände??

De va startmotorkopplingen och rullarna som rassla lite, så man måste hitta ett nytt svänghjul. Så e de ngn som ligger på ett så skrik till!:Bugar[/QUOTE]

Hmm måste du byta hela svänghjulet?

Är GSX 82 och 83 kåporna och lindningarna kompatibla?
Har någon en länk till en GSX reservdels lista med artikelnummer?
 
Tapp/skinka i ett stycke.
För att lätta är det som 83:an sade att byta till katanagrejer.
Jag gjorde det på min rova för att minska belastningen på tappen.
Har du redan lilla tappen behöver du byta rotor, stator och generatorkåpa.

I ett stycke? Den är pressad och i 83an svetsad som standard. Tappen finns att köpa räkna med 3000+ bara för en tapp...
Men den går ju att svarva till!
 
Hmm måste du byta hela svänghjulet?

Är GSX 82 och 83 kåporna och lindningarna kompatibla?
Har någon en länk till en GSX reservdels lista med artikelnummer?

Till Katanan är det olika svänghjul och lindningar till 82 & 83
Allt enl. reservdelboken.
Om kåporna skiljer vet jag icke. Dom har olika färger vilket betyder olika nummer.
 
Last edited:
Svänghjul..

Var det inte din maskin som la av förra veckan vad hände??

De va startmotorkopplingen och rullarna som rassla lite, så man måste hitta ett nytt svänghjul. Så e de ngn som ligger på ett så skrik till!:Bugar[/QUOTE]

Ska till förrådet imorgon o kika vad jag har liggandes..du har en 83 vev va ?
 
I ett stycke? Den är pressad och i 83an svetsad som standard. Tappen finns att köpa räkna med 3000+ bara för en tapp...
Men den går ju att svarva till!

Jo, de kanske är pressade ihop, men tappen och skinkan säljs som en enhet.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top