Katana och GSX 1100-tråden

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Tänkte ev köpa en gammal GSXR-1100
Har ev en 94a på G. Är det en bra motor eller är det för "nytt"?

Vilka årsmodeller är bäst, roligast?

17" hjul osv?
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Var jag som köpte hojen. Har aldig haft en sådan här gammal hoj som är trimmad. 1170cc, fullportad top, exportkammar. Och jag antar att slangen som sitter där oljelocket brukar sitta har med detta att göra.

Den trycker nämligen ut en hel del olja genom slangen. Höger sidan av bakdäcket var täckt av olja efter en tur på 5 km när slangen satt i som den gjorde när jag köpte den.

Provade sen att dra upp slangen så att kröken kom högre upp men den trycte fortfarande ut olja där.

Varför sitter den där? Kan jag sätt dit ett vanligt lock? Eller blir det för högt tryck i vevhuset?

/D
Ett lock ja om den är riktigt tät i cylinder loppen och om ventilkåpan inte är igensatt så att luften går lätt igenom avluftningen.
Om det den inte är helt tät så blir det ganska mycket vevhuskomp som måste ut därav locket med avluftning.
Normat kör man med en grov slang lock finns från Moto speed se tidigar inlägg. Även nu kastas olja upp men rinner ned efter väggarna på slangen då gashastigheten är lägre i en grov slang. Upp med den undet tanken å sätt på någon typ av filter så det inte blåser i skit när du parkerat.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Tänkte ev köpa en gammal GSXR-1100
Har ev en 94a på G. Är det en bra motor eller är det för "nytt"?

Vilka årsmodeller är bäst, roligast?

17" hjul osv?


Förutom här (som ju mest handlar om gammelGSX:en) så finns massa matnyttigt här.


mvh / U

Upp med den undet tanken å sätt på någon typ av filter så det inte blåser i skit när du parkerat.


Och eller hellre in i någon form av kärl/burk !

/U
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hej Hopp

Någon som missade MCE´s vårfest med Western tema... Bra drag till och med Hästen tog en Bira!

http://blogg.aftonbladet.se/ridsportsbloggen/2009/06/kan-ni-stegra-pa-bakhjulen

Jodå det är en äkta sveavägsvärsting med alla tidstypiska detaljer, gaffelstabilisator, Clipon, V&H Megaphone, tillbakaflyttade fotpinnar, Öhlinare, Borrad, trimmad och med Mikuni 33! Svart GSX 1100E årgång 1983.:D
 

Tofte

Mcpilot
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lindsdal kalmar
Hoj
Yamaha yzf750r-93 "såld",Kawasaki klx 650"såld",cbr 900rr streetfighter-92"såld", fazer 600-00 såld. gsx 750-84såld. honda vtr 1000
Hej
Tänkte sätta dit pinbultar i stället för vanliga bultar till mitt grenrör.
Är det fel?
brukar vara lättare att lossa mutter,bultarna går så lätt av.(kämpar förtfarande med mina 4 som gått av)
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Hej,

Kör min pinnbultar på min Kat, mkt enklare med byte av avgas m.m.

/Katana-Mannen



Hej
Tänkte sätta dit pinbultar i stället för vanliga bultar till mitt grenrör.
Är det fel?
brukar vara lättare att lossa mutter,bultarna går så lätt av.(kämpar förtfarande med mina 4 som gått av)
 

Tofte

Mcpilot
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lindsdal kalmar
Hoj
Yamaha yzf750r-93 "såld",Kawasaki klx 650"såld",cbr 900rr streetfighter-92"såld", fazer 600-00 såld. gsx 750-84såld. honda vtr 1000
Hej,

Kör min pinnbultar på min Kat, mkt enklare med byte av avgas m.m.

/Katana-Mannen

Tack!
Skönt att veta.:tummenupp
Jag får borra om mina bulthål,svårt att använda m8 igen efter det,
Tror ni att det finns gods nog för m10? ser ut som att det ska gå.
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Tack!
Skönt att veta.:tummenupp
Jag får borra om mina bulthål,svårt att använda m8 igen efter det,
Tror ni att det finns gods nog för m10? ser ut som att det ska gå.

Vad är det för fel på insatsgängor? annars måste du ju borra upp flänsarna på avgasrören.......
 

Snkris

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Alta, Norge
Hoj
GSX1400 K2, Katana 1230 1983, DR350 1999, TGB Bullet 50 moped, TGB Blade 1000 ATV
Hallo!
Har kjøpt Majkel sin 82/83 Katana mix... Står i min garage nu.

Er det ellers noen som vet hva som er gjort med motoren bortsett fra portad topp og G4 kammer?

Vil ikke demontere motor hvis det ikke er nødvendig...

Reg.nr. DYP 467

Kurre, kommer til Piteå i helgen!
 
Last edited:

Tofte

Mcpilot
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lindsdal kalmar
Hoj
Yamaha yzf750r-93 "såld",Kawasaki klx 650"såld",cbr 900rr streetfighter-92"såld", fazer 600-00 såld. gsx 750-84såld. honda vtr 1000
Vad är det för fel på insatsgängor? annars måste du ju borra upp flänsarna på avgasrören.......

Ev. blir det insatsgängor.
Systemet som jag har funkar med 10mm.
Ska börja borra ,fila lite idag. (börjar piggna till nu efter ha varit på sweden rock:yoparty)
 

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Hej. Jag letar efter en verkstadshandbok till Susuki GSX1100 E 1980. Någon som vet var man kan ladda ner det från? Har problem med min. Den vandrar på tomgång samt går oroligt under 3500RPM. Har ni någon ide på detta?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej. Jag letar efter en verkstadshandbok till Susuki GSX1100 E 1980. Någon som vet var man kan ladda ner det från? Har problem med min. Den vandrar på tomgång samt går oroligt under 3500RPM. Har ni någon ide på detta?

Alla GSX1100 & Katanor jag såg på Kistarakan för 20 år sedan gick oroligt på tomgång :D
 

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Kan tänka mig det. Men jag får för mig att min går magert på låga varv. Säkert inte samma orolighet:gnissla. dessvärre kan man väl säga.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej. Jag letar efter en verkstadshandbok till Susuki GSX1100 E 1980. Någon som vet var man kan ladda ner det från? Har problem med min. Den vandrar på tomgång samt går oroligt under 3500RPM. Har ni någon ide på detta?

Det är aldrig fel att börja med att göra rent förgasarna invändigt.
Det finns gott om små hål som lätt sätts igen.

Den här tråden har mycket :tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177993

Lycka Till
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det är aldrig fel att börja med att göra rent förgasarna invändigt.
Det finns gott om små hål som lätt sätts igen.

Pricksis, var extremt noggrann. Skruva bort allt som går att skruva bort. Ta hjälp av en kardel från en elkabel och försök att hitta alla små hål och gångar som gömmer sig i förgasarna:tummenupp.

/Ingvar
 

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Tack för svar. Jag hittade ingen manual men jag fortsätter leta. Jag har rengjort flera ggr men det blir inte någon skillnad sen har jag synkat förgasarna, bytt förgasargummin, men det blir inte bättre. Funderar på justerskruvarna på förgasarna vad grundinst. ska vara på dom?
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Du har kanske kamaxlar som lyfter så högt så det är snö på nockarna.:)
 

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Nej det har jag inte. Den är tråkigt standard men i fint standard skick. Det är t.o.m. standard avgas på den:rolleyes: Har stått länge i kallgarage typ 5 år. Problemet är att jag inte har koll på hur den gick innan den ställdes in och hur den ska gå. Jag har haft isär motorn pga oljeläcka i delningsplanet samt cylinderfot topp. Men kammar mm är rätt inställda.
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Förknasare..

Nej det har jag inte. Den är tråkigt standard men i fint standard skick. Det är t.o.m. standard avgas på den:rolleyes: Har stått länge i kallgarage typ 5 år. Problemet är att jag inte har koll på hur den gick innan den ställdes in och hur den ska gå. Jag har haft isär motorn pga oljeläcka i delningsplanet samt cylinderfot topp. Men kammar mm är rätt inställda.


Jag har 2 st orginalbryggor liggandes om du vill låna o se om det funkar bättre..:tummenupp
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top