Katana och GSX 1100-tråden

Tänkte ev köpa en gammal GSXR-1100
Har ev en 94a på G. Är det en bra motor eller är det för "nytt"?

Vilka årsmodeller är bäst, roligast?

17" hjul osv?
 
Var jag som köpte hojen. Har aldig haft en sådan här gammal hoj som är trimmad. 1170cc, fullportad top, exportkammar. Och jag antar att slangen som sitter där oljelocket brukar sitta har med detta att göra.

Den trycker nämligen ut en hel del olja genom slangen. Höger sidan av bakdäcket var täckt av olja efter en tur på 5 km när slangen satt i som den gjorde när jag köpte den.

Provade sen att dra upp slangen så att kröken kom högre upp men den trycte fortfarande ut olja där.

Varför sitter den där? Kan jag sätt dit ett vanligt lock? Eller blir det för högt tryck i vevhuset?

/D
Ett lock ja om den är riktigt tät i cylinder loppen och om ventilkåpan inte är igensatt så att luften går lätt igenom avluftningen.
Om det den inte är helt tät så blir det ganska mycket vevhuskomp som måste ut därav locket med avluftning.
Normat kör man med en grov slang lock finns från Moto speed se tidigar inlägg. Även nu kastas olja upp men rinner ned efter väggarna på slangen då gashastigheten är lägre i en grov slang. Upp med den undet tanken å sätt på någon typ av filter så det inte blåser i skit när du parkerat.
 
Tänkte ev köpa en gammal GSXR-1100
Har ev en 94a på G. Är det en bra motor eller är det för "nytt"?

Vilka årsmodeller är bäst, roligast?

17" hjul osv?


Förutom här (som ju mest handlar om gammelGSX:en) så finns massa matnyttigt här.


mvh / U

Upp med den undet tanken å sätt på någon typ av filter så det inte blåser i skit när du parkerat.


Och eller hellre in i någon form av kärl/burk !

/U
 
Last edited:
Hej Hopp

Någon som missade MCE´s vårfest med Western tema... Bra drag till och med Hästen tog en Bira!

http://blogg.aftonbladet.se/ridsportsbloggen/2009/06/kan-ni-stegra-pa-bakhjulen

Jodå det är en äkta sveavägsvärsting med alla tidstypiska detaljer, gaffelstabilisator, Clipon, V&H Megaphone, tillbakaflyttade fotpinnar, Öhlinare, Borrad, trimmad och med Mikuni 33! Svart GSX 1100E årgång 1983.:D
 
Hej
Tänkte sätta dit pinbultar i stället för vanliga bultar till mitt grenrör.
Är det fel?
brukar vara lättare att lossa mutter,bultarna går så lätt av.(kämpar förtfarande med mina 4 som gått av)
 
Hej,

Kör min pinnbultar på min Kat, mkt enklare med byte av avgas m.m.

/Katana-Mannen



Hej
Tänkte sätta dit pinbultar i stället för vanliga bultar till mitt grenrör.
Är det fel?
brukar vara lättare att lossa mutter,bultarna går så lätt av.(kämpar förtfarande med mina 4 som gått av)
 
Hej,

Kör min pinnbultar på min Kat, mkt enklare med byte av avgas m.m.

/Katana-Mannen

Tack!
Skönt att veta.:tummenupp
Jag får borra om mina bulthål,svårt att använda m8 igen efter det,
Tror ni att det finns gods nog för m10? ser ut som att det ska gå.
 
Tack!
Skönt att veta.:tummenupp
Jag får borra om mina bulthål,svårt att använda m8 igen efter det,
Tror ni att det finns gods nog för m10? ser ut som att det ska gå.

Vad är det för fel på insatsgängor? annars måste du ju borra upp flänsarna på avgasrören.......
 
Hallo!
Har kjøpt Majkel sin 82/83 Katana mix... Står i min garage nu.

Er det ellers noen som vet hva som er gjort med motoren bortsett fra portad topp og G4 kammer?

Vil ikke demontere motor hvis det ikke er nødvendig...

Reg.nr. DYP 467

Kurre, kommer til Piteå i helgen!
 
Last edited:
Vad är det för fel på insatsgängor? annars måste du ju borra upp flänsarna på avgasrören.......

Ev. blir det insatsgängor.
Systemet som jag har funkar med 10mm.
Ska börja borra ,fila lite idag. (börjar piggna till nu efter ha varit på sweden rock:yoparty)
 
Hej. Jag letar efter en verkstadshandbok till Susuki GSX1100 E 1980. Någon som vet var man kan ladda ner det från? Har problem med min. Den vandrar på tomgång samt går oroligt under 3500RPM. Har ni någon ide på detta?
 
Hej. Jag letar efter en verkstadshandbok till Susuki GSX1100 E 1980. Någon som vet var man kan ladda ner det från? Har problem med min. Den vandrar på tomgång samt går oroligt under 3500RPM. Har ni någon ide på detta?

Alla GSX1100 & Katanor jag såg på Kistarakan för 20 år sedan gick oroligt på tomgång :D
 
Kan tänka mig det. Men jag får för mig att min går magert på låga varv. Säkert inte samma orolighet:gnissla. dessvärre kan man väl säga.
 
Hej. Jag letar efter en verkstadshandbok till Susuki GSX1100 E 1980. Någon som vet var man kan ladda ner det från? Har problem med min. Den vandrar på tomgång samt går oroligt under 3500RPM. Har ni någon ide på detta?

Det är aldrig fel att börja med att göra rent förgasarna invändigt.
Det finns gott om små hål som lätt sätts igen.

Den här tråden har mycket :tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177993

Lycka Till
 
Det är aldrig fel att börja med att göra rent förgasarna invändigt.
Det finns gott om små hål som lätt sätts igen.

Pricksis, var extremt noggrann. Skruva bort allt som går att skruva bort. Ta hjälp av en kardel från en elkabel och försök att hitta alla små hål och gångar som gömmer sig i förgasarna:tummenupp.

/Ingvar
 
Tack för svar. Jag hittade ingen manual men jag fortsätter leta. Jag har rengjort flera ggr men det blir inte någon skillnad sen har jag synkat förgasarna, bytt förgasargummin, men det blir inte bättre. Funderar på justerskruvarna på förgasarna vad grundinst. ska vara på dom?
 
Du har kanske kamaxlar som lyfter så högt så det är snö på nockarna.:)
 
Nej det har jag inte. Den är tråkigt standard men i fint standard skick. Det är t.o.m. standard avgas på den:rolleyes: Har stått länge i kallgarage typ 5 år. Problemet är att jag inte har koll på hur den gick innan den ställdes in och hur den ska gå. Jag har haft isär motorn pga oljeläcka i delningsplanet samt cylinderfot topp. Men kammar mm är rätt inställda.
 
Förknasare..

Nej det har jag inte. Den är tråkigt standard men i fint standard skick. Det är t.o.m. standard avgas på den:rolleyes: Har stått länge i kallgarage typ 5 år. Problemet är att jag inte har koll på hur den gick innan den ställdes in och hur den ska gå. Jag har haft isär motorn pga oljeläcka i delningsplanet samt cylinderfot topp. Men kammar mm är rätt inställda.


Jag har 2 st orginalbryggor liggandes om du vill låna o se om det funkar bättre..:tummenupp
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top