Katana och GSX 1100-tråden

Nej det har jag inte. Den är tråkigt standard men i fint standard skick. Det är t.o.m. standard avgas på den:rolleyes: Har stått länge i kallgarage typ 5 år. Problemet är att jag inte har koll på hur den gick innan den ställdes in och hur den ska gå. Jag har haft isär motorn pga oljeläcka i delningsplanet samt cylinderfot topp. Men kammar mm är rätt inställda.

Låter som ett bränsle problem men... :va
kolla först Tändkablar byt till koppar tråd inget biltema, hattar utan motstånd och nya stift.
Har du synkat förgasarna?
Skyst komp i alla cylindrar?

Om inget hjäper demotera förgasarna släng dom i ultraljudstvätten kör länge...

En orginal 1100 skall gå jämt och fint om förgasarna är synkade! :tummenupp
 
Jag har en GSX 750F -94 och jag har ett 4-1 system med V&H SS ljuddämpare.

Efter grenröret sitter det ihop med med två fjädrar (är det det som kallas för "Slip-on"?).

Jag skulle vilja ha tag på den sista biten, från grenröret och bakåt, som är besiktningsbart, för det är inte detta :).

Nån som har ett, eller vet var jag ska leta?
 
Du har rätt,kollade på motospeeds hemsida och 4-1 passar både
750-1100.
Mitt är exakt kopia på ett vance and hines som dom säljer,och här ser man hur långa grenrörsändarna är,kanske ska vara en distans emellan.
Jo,ev en 1100 motor i vinter.
just nu håller jag på att göra den naken,ska bli ett runt lyse och andra blinkers först.
men först måste jag ta bort mina 4 bultar som gick av i toppen:mad:

OBS!!!
Som tips på 1100-motorer om du tänkte stoppa i din 750EF.
Då ska du leta gsx-R motorer, den är de mindre anpassningar än att försöka bängla i en 80-83 (1074cc)/84-87(1135cc) motor.

ja fick en 750-r rova till övers då ja la i en 1127:a i min 750R, åsså fanns ett 750EF chassi av nån anledning till övers :)
Vilket gjorde en tranplantation möjlig.
Och gsx750es/ef 83-87:s grundmotor är mer lik R:ns än de äldre motorerna.

Enklaste att kolla passformen gammal gsxmotor å 750es/ef, lägg en typ gsx1100e rova på sniskan å ta en naken 750es/ef ram å försök trä in den :näsblod
 
R-motor

Tack för tipset ! R-motor,ja det låter ju trevligt!
Ska kolla upp det inför vintern.
Nu sitter 4-1 systemet på ,äntligen.

snackade med motospeed om bestyckning,dom tyckte att jag skulle gå upp en storlek i huvudmunstycke och ett varv på blandningsskruven till att börja med.(ska ta bort snorklen till luftfiltret också)

Nån som vet vilket huvudmunstycke som sitter org? (innan jag skruvar bort förg)
Och vilken olja tycker ni som är bäst att ha i hojen? den har gått 7000 mil nu och låter tyst och fin i motorn.
 
Tack för tipset ! R-motor,ja det låter ju trevligt!
Ska kolla upp det inför vintern.
Nu sitter 4-1 systemet på ,äntligen.

snackade med motospeed om bestyckning,dom tyckte att jag skulle gå upp en storlek i huvudmunstycke och ett varv på blandningsskruven till att börja med.(ska ta bort snorklen till luftfiltret också)

Nån som vet vilket huvudmunstycke som sitter org? (innan jag skruvar bort förg)
Och vilken olja tycker ni som är bäst att ha i hojen? den har gått 7000 mil nu och låter tyst och fin i motorn.

Quaker state 20-50 racingolja funkar utmärkt på både air och oilcooled!:yoparty
 
Besiktad och klar

Tack till er som fick mig att inte sälja Katanan, fan vad kul detta är.

Körde med Svinto tvålull som "ljuddämpande" material i brist på tid och annat i garaget. Stog som en kvast ur avgasröret och luktade illa. Vad besiktningsmannen sa - "Det var ju drag i den här" :yoparty
 
Tack till er som fick mig att inte sälja Katanan, fan vad kul detta är.

Körde med Svinto tvålull som "ljuddämpande" material i brist på tid och annat i garaget. Stog som en kvast ur avgasröret och luktade illa. Vad besiktningsmannen sa - "Det var ju drag i den här" :yoparty

Hahaha
En ung kille besiktigade GSX med V&H Megafone (med insats å mycket lite glasfibermatta i) den dundrade rejält!
Kommentaren från killen när jag sa att den låter lite mycket - det ska dom göra!
Sen försvan han ut på en provtur ingen DB märkning där inte :yoparty

Sur gubben som besiktade en guldvinge samtidigt stod å muttrade över höga DB med ett orginal system!

Man ska ha flyt :D
 
Aros-Nats

Någon ska med?
En turbo-kille från Upv lär vara anmäld och en hyfsad Kawwa från Sigtuna!
Preliminärt tidig start från Statoil Kungens Kurva och vidare på lite mindre vägar. Rutten är lagd med hänsyn till kollega som ska ansluta efter vägen.

/U
 
Någon ska med?
En turbo-kille från Upv lär vara anmäld och en hyfsad Kawwa från Sigtuna!
Preliminärt tidig start från Statoil Kungens Kurva och vidare på lite mindre vägar. Rutten är lagd med hänsyn till kollega som ska ansluta efter vägen.

/U

Katanan ska få rastas med förhoppningsvis något bättre drevning.
https://www.tsds.se/event/startlist/id/5


Någon som ligger på ett svänghjul till en -84?

Mvh/ J
 
Vad skådar mitt norra öga? RPM lover i listan med sin fläktmatade R !! Visste inte ens att den var klar än :)
 
Undran

Händer det nått i göteborg dom närmsta dagarena?
Kanske någon är sugen på en på en katanatur?
 
Last edited:
-JOZZY
Är allt i ordning? nya svingen på och bättre drevat? själv så är allt klart, har bara inte hunnit testa startförfarandet med kopplingen man har nu, så det kan bli kul på lördag :tummenupp får väl byta nick till "sky high" eller nåt sånt eller så eldar jag upp den i första repan. Såg att det gick bra för den pinkande kawan i Orsa.
 
-JOZZY
Är allt i ordning? nya svingen på och bättre drevat? själv så är allt klart, har bara inte hunnit testa startförfarandet med kopplingen man har nu, så det kan bli kul på lördag :tummenupp får väl byta nick till "sky high" eller nåt sånt eller så eldar jag upp den i första repan. Såg att det gick bra för den pinkande kawan i Orsa.

Japp..eller det verkar fungera iaf. Vi får se i helgen om drevningen fungerar. Innan så gick det bara på bakslangen. Tyvärr så har jag inte fått dit någon längre sving så risken är stor att det blir svårkört.
Grönt på pallen..Ja nu kör han som en galning för att hålla den nedpinkade lappen efter sig.
 
Hacka hacka

Jaha då var det dax att börja skruva igen då... GSX 1100E -83

Körde hem från stan och då gick den grymmt orent ungefär som loppa på stiften på en moppe dvs som om tändningen gick på och av på alla cyllar samtidigt, kom efter en 1 timmer körning innan dess gick den klockrent. Har hänt tidigare efter någon timmes körning men aldrig som nu.
Den går rent på tomgång och upp till 2000 var sedan hackar det friskt ger man järnet accar den under en massa hackande för att vid 7-8000 gå hyvsat rent men efter att gasat i 200+ en stund hackar den än värre.... i princip lägger den av stundtals om man ligger mellan 3-4000 varv. Trodde aldrig att jag skulle kunna köra ända hem....

Någon som har något förslag?
Tycker inte att det kan vara soppan då den klara att gå på högre varv, tankade desperat fullt om det skulle vara skit i soppan!

Knappast ett stift då alla lägger av samtidigt...

Själv tycker jag att det lutar åt tändningen någon som känner igen problemet innan jag byter ut "allt" i desperation...:gnissla

Sitter standard tändning i rovan!
 
Jaha då var det dax att börja skruva igen då... GSX 1100E -83

Körde hem från stan och då gick den grymmt orent ungefär som loppa på stiften på en moppe dvs som om tändningen gick på och av på alla cyllar samtidigt, kom efter en 1 timmer körning innan dess gick den klockrent. Har hänt tidigare efter någon timmes körning men aldrig som nu.
Den går rent på tomgång och upp till 2000 var sedan hackar det friskt ger man järnet accar den under en massa hackande för att vid 7-8000 gå hyvsat rent men efter att gasat i 200+ en stund hackar den än värre.... i princip lägger den av stundtals om man ligger mellan 3-4000 varv. Trodde aldrig att jag skulle kunna köra ända hem....

Någon som har något förslag?
Tycker inte att det kan vara soppan då den klara att gå på högre varv, tankade desperat fullt om det skulle vara skit i soppan!

Knappast ett stift då alla lägger av samtidigt...

Själv tycker jag att det lutar åt tändningen någon som känner igen problemet innan jag byter ut "allt" i desperation...:gnissla

Sitter standard tändning i rovan!

Tjena!
Kolla hur tändspolarna mår. På den tiden då jag var lite lättlurad och körde amerikanskt 70-talssänke uppträdde den traktorn på det viset när tändspolarna var slut (spolen). Kan visserligen inte komma ihåg att jag körde i 200 km/h.

TheHenrik
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top