Katana och GSX 1100-tråden

Iallafall är den helt återställningsbar. Sitter 1168 på nu, Mikuni smoothbores, V&H Megaphone osv, men alla orginaldelarna finns kvar, inklusive orginal cylindrar, kolvar osv.

Så är det med min oxå.
Jag har inte ändrat något som inte enkelt kan ändras tillbaka.
Utan en massa strul (när händer det när man meckar) så kan jag återställa till orginal på en dag.
Jag har t o m orginalavgassystemet, bakre reflex och stänkskydd kvar.
 
Portning?

Hej!
Är det någon som vet vilket som är att föredra om man kör lite snabb gatåkning. Skall man porta toppen eller skall man ge sig på mer kubik?:confused: Tanken är att använda RS 36 eller RS38:or också.
Pålitligt och inom rimliga prisgränser.
Om portning? Vem gör ett bra jobb?

GSX 1100 1981 är det som skall masseras för övrigt.

Tack på förhand

Henrik
 
Hej!
Är det någon som vet vilket som är att föredra om man kör lite snabb gatåkning. Skall man porta toppen eller skall man ge sig på mer kubik?:confused: Tanken är att använda RS 36 eller RS38:or också.
Pålitligt och inom rimliga prisgränser.
Om portning? Vem gör ett bra jobb?

GSX 1100 1981 är det som skall masseras för övrigt.

Tack på förhand

Henrik

Kolla med RG Engineering i Falkenberg, han gör snygga arbeten.
 
Hej!
Är det någon som vet vilket som är att föredra om man kör lite snabb gatåkning. Skall man porta toppen eller skall man ge sig på mer kubik?:confused: Tanken är att använda RS 36 eller RS38:or också.
Pålitligt och inom rimliga prisgränser.
Om portning? Vem gör ett bra jobb?

GSX 1100 1981 är det som skall masseras för övrigt.

Tack på förhand

Henrik
Ett par väl injusterade RS 36 or gör susen.Portning drar ofta med sig kamaxelbyte,nya vippor,hårdare fjädrar,större ventiler och toppsmörjningskit .
Vips så har det ramlat iväg 20-25":confused:
Börja med RS och en liten drevning så ska du se på f-n:tummenupp
 
Ett par väl injusterade RS 36 or gör susen.Portning drar ofta med sig kamaxelbyte,nya vippor,hårdare fjädrar,större ventiler och toppsmörjningskit .
Vips så har det ramlat iväg 20-25":confused:
Börja med RS och en liten drevning så ska du se på f-n:tummenupp

Tack så mycket!
Kalmarmänniska??!!:yoparty Härligt!

RS 36:or blir det till att börja med!

Henrik
 
Hej!
Är det någon som vet vilket som är att föredra om man kör lite snabb gatåkning. Skall man porta toppen eller skall man ge sig på mer kubik?:confused: Tanken är att använda RS 36 eller RS38:or också.
Pålitligt och inom rimliga prisgränser.
Om portning? Vem gör ett bra jobb?

GSX 1100 1981 är det som skall masseras för övrigt.

Tack på förhand

Henrik

Porting kan du snakke med Lennart Trydvall ( ex Mc-Xpress ).
706783700
Han gjør alle mine portingsjobb og er billig och snabb.

Hayabusa 1550 232 RWHP
Kawasaki ZX9R Std kam, std forgasere 151 RWHP
B-King 1507 Std kam, liten portingsjobb, lav kompresjon 202 RWHP
GSX1100-1260 36mm vakumforgassere stg 1 kam 160 RWHP

osv....
 
Porting kan du snakke med Lennart Trydvall ( ex Mc-Xpress ).
706783700
Han gjør alle mine portingsjobb og er billig och snabb.

Hayabusa 1550 232 RWHP
Kawasaki ZX9R Std kam, std forgasere 151 RWHP
B-King 1507 Std kam, liten portingsjobb, lav kompresjon 202 RWHP
GSX1100-1260 36mm vakumforgassere stg 1 kam 160 RWHP

osv....
Tack så mycket!:tummenupp
Kollar honom efter alla helger.

Henrik F
 
Det ser ju väldigt trevligt ut. Fixar han till allt som behövs till toppen? Ventiler, säten osv?

Henrik F
Ja men jeg anbefaler IKKE å gå til større ventiler enn 28,5 in och 24 ex och da behøver ni inte større saten.

Det rekker til 160 RWHP med 1260 kubikk ...
 
160 Rwhp...

Ja men jeg anbefaler IKKE å gå til større ventiler enn 28,5 in och 24 ex och da behøver ni inte større saten.

Det rekker til 160 RWHP med 1260 kubikk ...

Med vilka kamaxlar då undras ? :va
 
Toppen klar

Japp,
nu är den klar, 30/26-topp till gammel-GSX'en:yoparty.

Efter inspektion av portningsmäster själv har formen på avgasportarna (bild nedan) samt bredden på insugskanalerna åtgärdats enligt direktiv.

Därmed hoppas jag få godkänt på "gesällprovet":gnissla.

Efter lite diskussion så spolar jag plasten i den här toppen, inte värt besväret på den här typen av portning om inte allra sista hästen skall fram. Dessutom finns det definitivt ingen risk att den lossnar:D.

Nu är det bara att vänta in värmen och se om det blev någon sprutt i maskinen. (Huge och Biker m.fl. beware!!!)

Det är kul att porta, tar dock några timmar innan man får upp självförtroendet med den roterande filen. En annan notering är hur olika portarna är från fabrik, det verkar inte vara så noga med hur kärnorna för kanalerna placeras i formen innan gjutning.

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1000280_mini.jpg
    P1000280_mini.jpg
    96.3 KB · Visningar: 116
  • P1000282_mini.jpg
    P1000282_mini.jpg
    65.4 KB · Visningar: 111
Last edited:
ser finfint ut !

Japp,
nu är den klar, 30/26-topp till gammel-GSX'en:yoparty.

Efter inspektion av portningsmäster själv har formen på avgasportarna samt bredden på insugskanalerna åtgärdats enligt direktiv.

Därmed hoppas jag få godkänt på "gesällprovet":gnissla.

Efter lite diskussion så spolar jag plasten i den här toppen, inte värt besväret på den här typen av portning om inte allra sista hästen skall fram. Dessutom finns det definitivt ingen risk att den lossnar:D.

Nu är det bara att vänta in värmen och se om det blev någon sprutt i maskinen. (Huge och Biker m.fl. beware!!!)

Det är kul att porta, tar dock några timmar innan man får upp självförtroendet med den roterande filen. En annan notering är hur olika portarna är från fabrik, det verkar inte vara så noga med hur kärnorna för kanalerna placeras i formen innan gjutning.

/Ingvar

Synd bara att använda ngt så vackert ! bygg en till att ha i bokhyllan!!

Gott nytt år på dig !

Japp,
nu är den klar, 30/26-topp till gammel-GSX'en:yoparty.

Gammal GSX ??? Du har ju en GSXR topp ....:arsele
 
Last edited:
Sälj er 1100 ET eller EFE!

Hej!
Jag sålde precis min P & M 1100. Jag behöver en Suzuki GSX 1100. Ej kardan.
Gärna ombyggd, eller inte?

Bra pris önskas. Jag är Smålänning!:D :yoparty

Gott Nytt År

Henrik F
 
Gott Snabtt Nyår!!

Till alla O.S.S..även de med GSXR toppar o dylikt !!


Nyårs cigarren inköpt , champagnen på kylining o bastun uppvärmd !!

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!!!:tummenupp :tummenupp :D :D

Henrik
 

Bifogat

  • kat1_002.jpg
    kat1_002.jpg
    100.3 KB · Visningar: 94
Med vilka kamaxlar då undras ? :va

G2 kammar. Lyfter 8.4 mm.

Jeg var VELDIG overrasket over antall hester på den motoren.

Portet topp med 28.5 in och 24mm ut.

VHR Racing megafon avgassystem ( sallsynt )
Mikuni 36mm CV forgassere med factory dysekit och KN filter.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top