Katana och GSX 1100-tråden

Mycket ska man lära sig på resans gång:-) Får se min motor som ett första barn, med ao man lär sig till nästa :-)
Problem igen. Nu har jag bytt flotörnålar pga att förgasarna flödade över. När jag skulle starta upp efter bytet så var det klent med kräm i batteriet så jag laddade upp det. Glad ihågen gick jag ut i garaget med mitt nya & nyladdade batteri & skulle starta upp igen. Hände inte särskilt mycket & verkade dåligt med kräm iaf. Tog ett annat batt men reläet bara klickade. Skoj!!! Mätte strömmen ner till starten när jag tröck(dalmål) på start knappen & den skickar 12,5v ner till starten men inget liv. Aha startmotorn tänkte jag & monterade en annan men problemet fanns kvar. Monterade bort den & provade båda starterna direkt på batteriet & dom snurrade igång så fint så. Är det det satans reläet trots att den skickar på den volt det ska vara. Amperen vet jag inte därimot hur mycket reläet skickar ner. Har inte lust att investera ett nytt relä bara för att upptäcka att det inte var det. Men i min hjärna måste det vara reläet iaf. Har monterat isär det & tycker att det sek ok ut inne. Vet att reläerna kan ta stryk när det blir dåligt med ström i batteriet. Sådär nu har ni fått en liten roman att läsa när det ändå är så dålig fart i tråden :-)
 
Mycket ska man lära sig på resans gång:-) Får se min motor som ett första barn, med ao man lär sig till nästa :-)
Problem igen. Nu har jag bytt flotörnålar pga att förgasarna flödade över. När jag skulle starta upp efter bytet så var det klent med kräm i batteriet så jag laddade upp det. Glad ihågen gick jag ut i garaget med mitt nya & nyladdade batteri & skulle starta upp igen. Hände inte särskilt mycket & verkade dåligt med kräm iaf. Tog ett annat batt men reläet bara klickade. Skoj!!! Mätte strömmen ner till starten när jag tröck(dalmål) på start knappen & den skickar 12,5v ner till starten men inget liv. Aha startmotorn tänkte jag & monterade en annan men problemet fanns kvar. Monterade bort den & provade båda starterna direkt på batteriet & dom snurrade igång så fint så. Är det det satans reläet trots att den skickar på den volt det ska vara. Amperen vet jag inte därimot hur mycket reläet skickar ner. Har inte lust att investera ett nytt relä bara för att upptäcka att det inte var det. Men i min hjärna måste det vara reläet iaf. Har monterat isär det & tycker att det sek ok ut inne. Vet att reläerna kan ta stryk när det blir dåligt med ström i batteriet. Sådär nu har ni fått en liten roman att läsa när det ändå är så dålig fart i tråden :-)

Har ju också, mest för att jag varit klantig, haft diverse problem efter återuppbyggnaden som du säkert sett i tråden.
Något har jag lärt mig nu när allt är löst och frid och fröjd.

1/Problemen är ofta mer bagatellartade än man först tror.
2/El är ganska enkelt egentligen bara man följer dess väg s.a.s
3/Hade jag tänkt så från början hade jag sparat många sköna tusingar

Mao har du kollat jorden. I det här fallet plåtplattan som relät sitter på.
Kollat alla kontakter, trodde ju jag här senast, men icke nog fanns det EN till som jag trodde var omöjlig som felande länk, men DET VAR DEN.

Lugnt och eftertänksamt så ska du se att du hittar en kontakt/anslutning som inte är så ok som du kanske tror?

/U
 
Mycket ska man lära sig på resans gång:-) Får se min motor som ett första barn, med ao man lär sig till nästa :-)
Problem igen. Nu har jag bytt flotörnålar pga att förgasarna flödade över. När jag skulle starta upp efter bytet så var det klent med kräm i batteriet så jag laddade upp det. Glad ihågen gick jag ut i garaget med mitt nya & nyladdade batteri & skulle starta upp igen. Hände inte särskilt mycket & verkade dåligt med kräm iaf. Tog ett annat batt men reläet bara klickade. Skoj!!! Mätte strömmen ner till starten när jag tröck(dalmål) på start knappen & den skickar 12,5v ner till starten men inget liv. Aha startmotorn tänkte jag & monterade en annan men problemet fanns kvar. Monterade bort den & provade båda starterna direkt på batteriet & dom snurrade igång så fint så. Är det det satans reläet trots att den skickar på den volt det ska vara. Amperen vet jag inte därimot hur mycket reläet skickar ner. Har inte lust att investera ett nytt relä bara för att upptäcka att det inte var det. Men i min hjärna måste det vara reläet iaf. Har monterat isär det & tycker att det sek ok ut inne. Vet att reläerna kan ta stryk när det blir dåligt med ström i batteriet. Sådär nu har ni fått en liten roman att läsa när det ändå är så dålig fart i tråden :-)


Har ett relä ifrån en 750es om du är intresserad.
 
koppling

Hej har ett läckage innanför packbox ev innanför brickan tryckstången går igenom.
Kan man få bort denna bricka? Hur sitter den fast?
Div verk.böcker och sprängskisser har inte hjälpt.
 

Bifogat

  • koppling1.jpg
    koppling1.jpg
    122.7 KB · Visningar: 76
  • koppling2.jpg
    koppling2.jpg
    73.6 KB · Visningar: 100
Mycket ska man lära sig på resans gång:-) Får se min motor som ett första barn, med ao man lär sig till nästa :-)
Problem igen. Nu har jag bytt flotörnålar pga att förgasarna flödade över. När jag skulle starta upp efter bytet så var det klent med kräm i batteriet så jag laddade upp det. Glad ihågen gick jag ut i garaget med mitt nya & nyladdade batteri & skulle starta upp igen. Hände inte särskilt mycket & verkade dåligt med kräm iaf. Tog ett annat batt men reläet bara klickade. Skoj!!! Mätte strömmen ner till starten när jag tröck(dalmål) på start knappen & den skickar 12,5v ner till starten men inget liv. Aha startmotorn tänkte jag & monterade en annan men problemet fanns kvar. Monterade bort den & provade båda starterna direkt på batteriet & dom snurrade igång så fint så. Är det det satans reläet trots att den skickar på den volt det ska vara. Amperen vet jag inte därimot hur mycket reläet skickar ner. Har inte lust att investera ett nytt relä bara för att upptäcka att det inte var det. Men i min hjärna måste det vara reläet iaf. Har monterat isär det & tycker att det sek ok ut inne. Vet att reläerna kan ta stryk när det blir dåligt med ström i batteriet. Sådär nu har ni fått en liten roman att läsa när det ändå är så dålig fart i tråden :-)

En otroligt dum och korkad ide men ändå. Du skriver att förgasarna flödade över! Det har inte runnit bensin in i cylindrarna som du försöker kompromera. Troligtvis så är jag ute och cyklar men ibland hittar även en blind höna.:va
 
En otroligt dum och korkad ide men ändå. Du skriver att förgasarna flödade över! Det har inte runnit bensin in i cylindrarna som du försöker kompromera. Troligtvis så är jag ute och cyklar men ibland hittar även en blind höna.:va

Var själv inne på det & redan kollat. Ingen soppa i cylindrarna + att jag tömt ur oljan för att försäkra mig om att ingen bensin har kommit ner i vevhuset. Skall sätta mig i morgon & kontrollera alla anslutningar för att försöka utesluta ett jordfel. Relä har jag redan beställt men tack ändå suzuki för erbjudandet. har även provat med 3 olika batterier för att vara på den säkre sidan.
 
Kommer snurra på den i sommar för att fixa ordentlig finish på den i vinter med pulverlackad ram och preppad motor där siktet är inställt på 160-170 pållar.

Skall bli intressant att se vad du måste göra för att nå dit. ~140 kusar kan man nå med 1168 (10,5:1) och större ventiler i uppfräst standardsäte (i ditt fall max 28,5/24 ventiler) + portning + kam+gasare + avgas. 160-170 pållar på slangen kräver nog storkubik, vad är planerna?

/Ingvar
 
Skall bli intressant att se vad du måste göra för att nå dit. ~140 kusar kan man nå med 1168 (10,5:1) och större ventiler i uppfräst standardsäte (i ditt fall max 28,5/24 ventiler) + portning + kam+gasare + avgas. 160-170 pållar på slangen kräver nog storkubik, vad är planerna?

/Ingvar

Ja planerna är just på planeringsstadiet.
Men RS 36or och VH system är väl bestämt.
Portning av min flåsguru Dr.Bike
Kammar kolvar samt några förändringa i ventilstorlek kommer dikuteras med MotoSpeed men större blir det nog.

Sen har jag köpt en 750 motor som jag misstänker har mindre förbrännigsrum.
Då kan jag få till högre komp och så vidare på 1100 motorn.
Men har inte sett grejjorna ännu så som sagt.
Kanske någon här kan säga om jag är helt galet ute eller gör rätt.
Köpte mest motorn för att få dom fina kåporna och går toppen att använda så är det bara en bonus.

Men hästarna är ju på önskestadiet! :D
Kommer kanske inte första gången man visslar på dom.
 
Ja planerna är just på planeringsstadiet.
Men RS 36or och VH system är väl bestämt.
Portning av min flåsguru Dr.Bike
Kammar kolvar samt några förändringa i ventilstorlek kommer dikuteras med MotoSpeed men större blir det nog.

Sen har jag köpt en 750 motor som jag misstänker har mindre förbrännigsrum.
Då kan jag få till högre komp och så vidare på 1100 motorn.
Men har inte sett grejjorna ännu så som sagt.
Kanske någon här kan säga om jag är helt galet ute eller gör rätt.
Köpte mest motorn för att få dom fina kåporna och går toppen att använda så är det bara en bonus.

Men hästarna är ju på önskestadiet! :D
Kommer kanske inte första gången man visslar på dom.

Passar något från 750 på 1100:va , du får tipsa oss övriga.
Jag tror man brukar säga att RS36'orna maxar ut vid ca:155 hästar. Motospeeds standardrecept har varit 1168 + 28,5 insug (std avgas) + portning + modified-kam + RS36 + avgas. Jag tror t.ex. Katana org här på forumet har en sådan spis som MS har gjort iordning. Om jag inte missminner mig ger den drygt 140 pållar på slangen.
Men du har väl tillgång till "egen" bänk? Det är ju guld värt om man skall plocka ut hästar:tummenupp .
Passa dig bara för alltför högt komp om du vill ha kvar något blod i fingrarna. Jag har kört med 13,5:1 och satan vad det vibrerade.

/Ingvar
 
Passar något från 750 på 1100:va , du får tipsa oss övriga.
/Ingvar

Ingen aning men det ska ju vara samma grejor " i princip" så det gör det kanske...
Återkommer i ämnet när jag har båda löst i näven.
Det blir när det börjar snöa.

Receptet som du nämde var just det jag fick av MotoSpeed och just snabbrabblade recept med en färdig effektuppgift, tänder mig lika mycket som en menu med färgbilder på mat som ser helt annorlunda ut när dom kommer på bordet.
Men det är kanske en början eller helt galet..

Så lite efterforskningar skall göras.
Men planar RS 36orna ut för tidigt så letar jag någon annan lösning.
Sprut kanske?
Men det ser inte kul ut på hojen, den ska ju vara retro.
Här finns det också en kunskapsbank att få info ur så en blandning av allt så ser vi vad det blir.

Kompet ska upp en bit men kanske inte till 13:1 för detta är ju min åkhoj.
750 toppen är intressant då man kan göra mer i förbränningsrummen utan att tappa komp tänkte jag.

Bänken jag har är Hennings på LHL motor, och det är en riktig "snålbänk" :D
Förstörde illutionen hos en gosse med en ZX9a -98 med slipon och hundrafemtifyrabakhjulshästar enligt förra ägaren...
121 blev det och det känns ju mera riktigt. :tungan
 
Receptet som du nämde var just det jag fick av MotoSpeed och just snabbrabblade recept med en färdig effektuppgift, tänder mig lika mycket som en menu med färgbilder på mat som ser helt annorlunda ut när dom kommer på bordet.
Men det är kanske en början eller helt galet..

Bänken jag har är Hennings på LHL motor, och det är en riktig "snålbänk" :D
Förstörde illutionen hos en gosse med en ZX9a -98 med slipon och hundrafemtifyrabakhjulshästar enligt förra ägaren...
121 blev det och det känns ju mera riktigt. :tungan

Det är ju kul att gå lite egna vägar. Själv satte jag på en R-topp, just för att det gick.
Vågar man bänka hos dig då:confused: , tänk om det blir för "dåliga" siffror vad skall man då visa upp vid korvkiosken? Man kanske kan få med en "justerad" kurva också att visa upp:D .

/Ingvar
 
Det är ju kul att gå lite egna vägar. Själv satte jag på en R-topp, just för att det gick.
Vågar man bänka hos dig då:confused: , tänk om det blir för "dåliga" siffror vad skall man då visa upp vid korvkiosken? Man kanske kan få med en "justerad" kurva också att visa upp:D .

/Ingvar

Det är ju Hennings gamla bänk, så den är sträng som fan! 5% under Motospeeds när vi bänkade min gamla 1200-motor :D
 
Det är ju kul att gå lite egna vägar. Själv satte jag på en R-topp, just för att det gick.
Vågar man bänka hos dig då:confused: , tänk om det blir för "dåliga" siffror vad skall man då visa upp vid korvkiosken? Man kanske kan få med en "justerad" kurva också att visa upp:D .

/Ingvar

Du vågar...

Vi trixar med värdena så du får ut ett korvkioskspapper och ett riktigt. :tummenupp
 
Last edited:
Det är ju Hennings gamla bänk, så den är sträng som fan! 5% under Motospeeds när vi bänkade min gamla 1200-motor :D
Att det skiljer på bänkar är ju helt naturligt men är det inte olika skalor också. Antar ju även att lokala omständigheter som ventilation och atmosfäriskt tryck spelar in, men jag kanske trampcyklar ordentligt här:D
Och man blir ju nyfiken på vilken sorts bänk som står på Varuvägen(vad nu firman heter).
Vore kul att jämföra för sakens skull mot den bänk som min motor gick i i höstas. Har ju inte gjort någon större mod än att bestyckat efter tipsen från bänkningen. Inte kontrollerat då inte allt fanns till hands.
 
Passar något från 750 på 1100:va , du får tipsa oss övriga.
Jag tror man brukar säga att RS36'orna maxar ut vid ca:155 hästar. Motospeeds standardrecept har varit 1168 + 28,5 insug (std avgas) + portning + modified-kam + RS36 + avgas. Jag tror t.ex. Katana org här på forumet har en sådan spis som MS har gjort iordning. Om jag inte missminner mig ger den drygt 140 pållar på slangen.
Men du har väl tillgång till "egen" bänk? Det är ju guld värt om man skall plocka ut hästar:tummenupp .
Passa dig bara för alltför högt komp om du vill ha kvar något blod i fingrarna. Jag har kört med 13,5:1 och satan vad det vibrerade.

/Ingvar


38:or annars var det rätt :tummenupp

Även om det nu blivit någon sorts standardmall med allt vad 'tråkighet' det innebär så är den ju iaf väl beprövad...

/U

PS Kan inte låta bli att posta en bild som jag råkade fastna på från i helgen:D DS
 

Bifogat

  • Bulten.jpg
    Bulten.jpg
    126.5 KB · Visningar: 102
Att det skiljer på bänkar är ju helt naturligt men är det inte olika skalor också. Antar ju även att lokala omständigheter som ventilation och atmosfäriskt tryck spelar in, men jag kanske trampcyklar ordentligt här:D
Och man blir ju nyfiken på vilken sorts bänk som står på Varuvägen(vad nu firman heter).
Vore kul att jämföra för sakens skull mot den bänk som min motor gick i i höstas. Har ju inte gjort någon större mod än att bestyckat efter tipsen från bänkningen. Inte kontrollerat då inte allt fanns till hands.

Jo visst är det så, luftrycket för dagen mäts tex av många bänkar.

På Supertwin står en rätt fullkittat MJP-bänk
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top