Katana och GSX 1100-tråden

Han begrep aldrig GSXens rätta värde!
...

Du menar att jag tog för lite betalt!! :mad: :D

Du får komma och köra från mig (eller inte:D) så vet jag om jag har mer eller mindre pulver i spisen än du. Har jag mindre får jag jobb i vinter:gnissla, annars inte:yoparty .

/Ingvar

Såg dig på Barkarby i Onsdags. Det är nog få som kör ifrån dig.

Exakt samma som Hi Flow dreven:)
750 motorerna har glidlagrade vevaxlar och behöver därmed bättre flöde.

Glidlagrade behöver bättre flöde... säger du. Men stopp och vänta här nu: Bättre än vad då?
Ett glidlager suger ju som exempel i sig bra mycket mindre mängd olja än ett rull eller kullager (om de nu var vad du jämförde med?)
 
Last edited:
Duell ! Jag vill va me !!

Japp, dimman har just lättat. Maskinerna upptankade med illaluktande vätskor ifrån hemliga gömda dunkar i dikena. Du kan tänka dig vilken dramatik:rolleyes:. Eftersom Katana org och jag verkar vara de enda som lyckats få ihop något att åka på så blir det inte direkt någon stege utan bara s.a.s en final. Det bästa är ju att man inte kan bli sämre än tvåa:) .

Förresten slipper du inte undan bara för att du inte törs plocka ihop GSX spisen:D . Det undslapp dig nyligen att du var ute och luftade en nyare GXS 750, den duger bra till att börja med. Sen vet jag inte i vilken vassrugg Huge och Chrille ligger och trycker. Men snart blir GSX-representationen säkert bättre, bl.a. har en driftig herre vid namn "Kamikaze kid" hittat "hem" och vad jag förstår är det inte 100% orginalskick som eftersträvas utan en hot rod:yoparty .

/Ingvar



Jag hade också tänkt att komma, men när jag blickade norröver och såg de kompakta kolsvarta regnmolnen tunnade jag helt enkelt ur:gnissla. Det får bli någon annan gång.

/Ingvar


Back from the united states of amerikat !

Så nu ska det mekas ! Återkommer med motorstart info ! // H:D
 
Inga störningar..

Ja kom igen nu, vi väntar ivrigt:tummenupp. Inga fler störande utsvävningar nu väl? bara 100% garage!

/Ingvar

Höll på till 2 inatt..vilket kändes som rena eftermiddagen pga av tidsomställningen. Somnade 4:a o uppe i ottan , dvs halv ett...

:yoparty
 
Hej har ett läckage innanför packbox ev innanför brickan tryckstången går igenom.
Kan man få bort denna bricka? Hur sitter den fast?
Div verk.böcker och sprängskisser har inte hjälpt.

Bort med den stora blaffan till bricka, sen är det bara att bända ut packboxen. Den nya ska smörjas väl (molyfett) och kan tryckas in. Den där byter man i vanliga fall genom att splitta motorblocket. Risken att den går sönder vid icke-splittning är rätt uppenbar. Köpa ny packning går dock fortare än att splitta motorn.
 
Har köpt ett par begagnade rs 36or till min gsx 1100 -82, Motorn är helt orginal.

Efter jag monterat förgasarna så är gången ryckig från tomgång till ca 4000rpm. Så jag bytte till ett större huvudmunstycke, 130 och tog bort accpumpen. Kollade även lågfartsmunstyckena så de inte var igensatta. Skruvade luftskruvarna i botten och lättade ett halvvarv.

Ryckte lika mycket efteråt... dock en bättre gång på högre varv.
Nu sitter det 127,5 huvud och 17,5 lågfart

Någon som vet vad som kan fela, bestyckning?? Synkning?? (hur?)
 
Har köpt ett par begagnade rs 36or till min gsx 1100 -82, Motorn är helt orginal.

Efter jag monterat förgasarna så är gången ryckig från tomgång till ca 4000rpm. Så jag bytte till ett större huvudmunstycke, 130 och tog bort accpumpen. Kollade även lågfartsmunstyckena så de inte var igensatta. Skruvade luftskruvarna i botten och lättade ett halvvarv.

Ryckte lika mycket efteråt... dock en bättre gång på högre varv.
Nu sitter det 127,5 huvud och 17,5 lågfart

Någon som vet vad som kan fela, bestyckning?? Synkning?? (hur?)

Prova att öppna "blandskruvarna" mer,ett halvt varv i taget.
Vad använder du för soppakran?Orginal kranen kan få problem att öppna ,testa Pri läget.
För Guds skull,Du använder väl returwire:skrämd
 
Hur beter sig motorn med dåligt synkade förgasare. misstänker det är synkningen som är dålig..

Hur synkar man rs 36or?
 
Bluddrig, småryckiga starter tex.

En enkel beskrivning finns på min site, kolla under Modifications och Carb synchronisation.
Annars kan en grovjustering göras genom att använda ett litet borr som 'bladmått' och justera slidarna lika.
 
Snart så e jag klar...kanske

Men så här långt har jag hunnit nu...
 

Bifogat

  • IMGP1815.jpg
    IMGP1815.jpg
    102.1 KB · Visningar: 187
  • IMGP1816.jpg
    IMGP1816.jpg
    95.5 KB · Visningar: 136
  • IMGP1818.jpg
    IMGP1818.jpg
    99.7 KB · Visningar: 136
Lystern i den lacken gör sig INTE på bild, ska bli kul att se hojen rastas i solskenet !! :cool:
 
Men så här långt har jag hunnit nu...

Ser kanon ut:yoparty, riktigt fin. Skall bli spännande att se den i verkligheten. Förresten när blir det uppstart, eller är den detaljen redan avklarad?

Katana org och jag skall ut på "långtur" idag, du kanske hänger på nästa gång:tummenupp .

/Ingvar
 
Uppstart...

Ser kanon ut:yoparty, riktigt fin. Skall bli spännande att se den i verkligheten. Förresten när blir det uppstart, eller är den detaljen redan avklarad?

Katana org och jag skall ut på "långtur" idag, du kanske hänger på nästa gång:tummenupp .

/Ingvar

Den skulle varit startad i tisdags.Men diverse små krångel har försenat det hela..tex ..när jag skulle kontrollera tändningen , vilket jag redan ställt in på Dyna 2000 ..så lämnade den plötsligt 12 volt på båda signal kablarna hela tiden , oavsett vevens position. Efter en del mätande o funderande , vid 2 på natten anade jag ett kabelbrott. Fick riva upp nästan hela signal kablaget. Och , ja...12 volts kabeln ner till tändplattan var av och då fick utgående signal kablar 12 volt ut permanent. Dyra grejor men djävligt billiga kablar..suck. Nästa lilla problem är att jag fått fel adapterplatta till Pingel kranen..44mm isf 50 mm. Kan ifs sätta i original kranen för motorstart , men väntar nog..

Sedan upptäckte jag igår att jag har för litet spel mellan kedjan o ramen på undersidan av ramen. Original fot pins fästena tar i..fast de redan är nerslipade..Skulle tagit bort dem helt som jag tänkte i vintras.

Planen nu är att få igång den till helgen. Återkommer !:yoparty :va :huvet
 
Huge 747

Jag ska ha en 50mm adapterplatta till pingelkran liggandes om du är intreserad. Dock saknas packningen men den kan man väl trolla till själv.

/Patrik
 
Last edited:
Pingel..

Huge 747

Jag ska ha en 50mm adapterplatta till pingelkran liggandes om du är intreserad. Dock saknas packningen men den kan man väl trolla till själv.

/Patrik

Tack för erbjudandet. Har en adapter på G..men skiter sig det så återkommer jag gärna..

En fråga..har du USD gaffel på din Katana ? Isf , vad ska man köpa för gaffel med tanke på montering av kåpa etc..

Planerar redan höstens Katana bygge..:tummenupp // Henrik
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top