Katana och GSX 1100-tråden

Tja,
Jag ville oxå behålla bakre pinnarna, så jag ritade egna fotpinnar. Höll på länge med att bråka med original bromsen innan man fick till nåt vettigt som fungerade..
Blev hyfsat iallafall tillslut. Lycka till / Gradin

Japp en variant, är det en Kawaswing...? Antar att fotpinnekonstruktionen är av egen tillverkning?
Det är ju just den detaljen som är Katana sas. Måste ju behållas.
Men jag ska ju till verkstan i morn o diskutera/laborera lite så får man se, Åzells "urgröpta" trekanter var ju en smart lösning också isf att flytta ut dom.

/Uffe
 
Japp en variant, är det en Kawaswing...? Antar att fotpinnekonstruktionen är av egen tillverkning?
/Uffe

Ingen Kawa sving. Det är en sving av märket Metmachex.
Ja, egen tillverkning på plattorna som pinnarna sitter på, men det var en gubbe som hade pinnarna designade i datorn redan.
 
Ingen Kawa sving. Det är en sving av märket Metmachex.
Ja, egen tillverkning på plattorna som pinnarna sitter på, men det var en gubbe som hade pinnarna designade i datorn redan.


Ok tog Kawa på exenterjusteringen, men det är ju flera som använt... Vi får väl an se hur det slutar, blir ju något att fundera på.

/Uffe
 
Det är 750-gaffel!

Svårt att se förvisso men bromscylindern ser ju ut att vara originalet och sitter ungefär där den sitter från början, lite annan vinkel bara. Antar att det där var en E/ES ram och dom har ju inte dom här rören jag pratar om från början utan påbultade aluplattor till fotpinnarna. Men det var ett riktigt läcket bygge, faktiskt lite Kat touch:yoparty . Vet du vad det är för gaffel, 1100 lr 750?

/Uffe
 
Kul å höra att det blir lite förfiningar på bettan!

Håller på när tid finns med Katanan eller eg motorn. Allt går inte riktigt som man vill. Har demonterat motorn fullständigt istället för att dra ihop. Nu är blocket bumsat och lackat. Behöver nya kolvringar hona loppen och lite helicoil så blir det nog bra! SKA vara klart innan sommaren!!! Tommy som plockar ihop sin (och hjälper mig) ser till att hålla blåslampan riktad mot arslet mitt!

Hälsningar Ronny



Tjenare Ronny!

Jodå det blev 2 korta svängar in till stan i 6gradig värme...men lite svalt i fartvinden var det.
Ang fuggar så har jag bara hittat sönderskruvade rs 36:or.
Så letandet fortsätter.
Har toppsmörjning, manuell kamkjedjespännare och en shiftlight att montera inför säsongen.
Monterade även min nedskurna sadel från min andra ef så nu sitter man som en kung.
Blir det någon uppstart av din katana nu till våren??

/ Ubbe
 
Vad är det bästa sättet för att förhindra att kammarna slits ut i förtid på en GSX1100EF-87?
Fungerar den så kallade toppsmörningen? Jag har hört att man kan sätta dit oljepumps dreven från en gsx750 för att få bättre effekt på oljepumpen. Man ändrar helt enkelt utväxlingen på oljepumpen så att den pumpar snabbare.
Har just köpt nya kammar samt alla vippor och det vill jag inte göra igen...
Om någon har något bra förslag, tveka inte att dela med er:tummenupp

Mvh Niclas
 
Nope, det har jag inte av tre anledningar: Jag fick inte med en sådan, jag har ju gsx-ram (vete f-n hur man skulle montera den på en sådan), samt att det inte har känts så viktigt eftersom hojen är roligast under 200 blås:) ...

Tack!
Då får man en hint om den blivande markfrigången!
Har du monterat original styrdämparen, och hur isf?
:yoparty

/Uffe
 
Nope, det har jag inte av tre anledningar: Jag fick inte med en sådan, jag har ju gsx-ram (vete f-n hur man skulle montera den på en sådan), samt att det inte har känts så viktigt eftersom hojen är roligast under 200 blås:) ...


Ok, vi får väl se hur det blir för mig, har ju lämnat över det huvudbryt HUR till en annan snubbe.
Bra o ha är dom iaf även under 200. Har levande bevis på det:D Om dom nu fungerar som dom ska. Och en förutsättning för det är ju att den sitter korekt monterad:tummenupp
Markfrigången ser ju inte allt för kritisk ut iaf något positivt, ska använda en 750R gaffel från en 95:a förmodligen samma längd som din?
/Uffe



/Uffe
 
Ok, vi får väl se hur det blir för mig, har ju lämnat över det huvudbryt HUR till en annan snubbe.
Bra o ha är dom iaf även under 200. Har levande bevis på det:D Om dom nu fungerar som dom ska. Och en förutsättning för det är ju att den sitter korekt monterad:tummenupp
Markfrigången ser ju inte allt för kritisk ut iaf något positivt, ska använda en 750R gaffel från en 95:a förmodligen samma längd som din?
/Uffe



/Uffe

Själv satt jag på en gsxr 750 -98:a gaffel. Men då fick jag bygga ett nytt sidewinder som jag komprimerade ihop,annars tar 3:ans rör i framhjulet när du svänger vänster när det fjädrar.
 
Kul å höra att det blir lite förfiningar på bettan!

... Nu är blocket bumsat och lackat.....
Hälsningar Ronny

Tjaba
Är i liknande situation, DET SKA VARA KLART I MAJ!
Blocket bumsat och lackat säger du, hur och med vad fixade du det? Vilken sorts "bums"? Räcker det med bumsning eller har du slipat ytorna före lack? Vilken sorts lack har du använt? Fick du det schysst mellan blockets kylflänsar etc?
Har du ngn bild på slutresultatet? Tacksam för utförliga tips!
Hälsningar /Rolf
 
Köpte "bums" på färgaffären, den moderna klena varianten. Kletade in överallt och slog in alltihopa m gladpack. Fick ligga och verka drygt ett dygn i värme sedan körde jag av med högtryckstvätt. Körde tvätten med hetvatten men det släpper förmodligen utan värme också. Repeterade 2ggr så var det kliniskt rent. Körde ingen prepparering innan.

Lämnade block mm till kompisen som drog på betfärg och en vattenbaserad billack. Slutresultatet blev...BRA! Återstår att se hur färgen klarar värmen! Ska funka bra enl dom som provat iaf! Körde topp/ventilkåpa också.

Inte helt lätt att få färg överallt men om man kan montera upp delarna på ett vettigt sätt innan sprutning går det bättre. Körde ingen klarlack för att klara sprickor bättre vid montering (bultskallarna)

Har tyvärr inga bilder...

Hälsningar Ronny

Tjaba
Är i liknande situation, DET SKA VARA KLART I MAJ!
Blocket bumsat och lackat säger du, hur och med vad fixade du det? Vilken sorts "bums"? Räcker det med bumsning eller har du slipat ytorna före lack? Vilken sorts lack har du använt? Fick du det schysst mellan blockets kylflänsar etc?
Har du ngn bild på slutresultatet? Tacksam för utförliga tips!
Hälsningar /Rolf
 
DET SKA VARA KLART I MAJ!

Well, I´ll be darned, You´re alive!:D

Nu ska jag bara sätta ihop förgasarna efter rengöring, hälla i ny olja i motorn samt bygga en sadel....igen:gnissla.
Så det kan bli 2st 1327:or som ska yla ikapp på Gottröra-vägarna i år? Nice!

Ska sen "bara" klyva "Granpaonwheels" skjutna maskin och se vad som kan räddas. BTW, ev behöver jag lite prel. napp på div delar till hans. Motorhalvor, org. cyl.rad, samt vevaxel (84-87 med 20mm kolvbult). Nån som har/ vet?

ROCK´n ROLL ALL!:yoparty
 
Holloj.
Nu har jag plockat ihop block halvorna men får inte växlarna att gå i som dom ska. Nog ska det väl gå bra att få i alla växlarna genom att vrida på utgående axel? Har inte monterat tillbaks kopplingen så även den axeln roterar fritt. Har ingen lust att fortsätta monterings arbetet innan jag är 100 på att allt stämmer. Några växlar går i som dom ska men inte alla. Har försökt att jobba mig ner till 1ans växel el friläge för att försöka konstatera vilka växlar som fungerar. Har bytt lager på utgående axel så det drevpaketet har jag varit isär med & det andra har jag bara lyftit ur & i. Kollade & dubbelkollade när jag satte ihop drevpaketet så det "ska" vara rätt monterat. Någon som har några ideer innan jag river igen:confused: ?
 
Tänkte byta tändkablar för de lär vara hundra år gamla, men de går ju inte att få loss från tändspolarna?!
Hur gör Ni? Finns det andra tändspolar?

// Linus
 
Sålde min org. 1135 ef motor till "Ingvar B" här på sporthoj i höstas,vet inte om han har några delar över, eller om dom används.
Han var ute efter vxl.lådan, men tror att han valde att bygga på mitt gamla block.
/ Ubbe

Japp, det stämmer. Jag tog -84 motorn och lyfte in vevaxel med kopplingskorg och cylinderrad med kolvar från -83'an (bl.a. eftersom jag inte ville lägga mina splitt nya JE-kolvar med 18mm bult i återvinningslådan). Jag vill inte verka sniken men tänkte behålla "överblivna" delar som privat reservdelsbank för framtida projekt.

/Ingvar
 
Tänkte byta tändkablar för de lär vara hundra år gamla, men de går ju inte att få loss från tändspolarna?!
Hur gör Ni? Finns det andra tändspolar?

// Linus

Mina tändkablar gick bra att pilla bort. Dom hölls på plats av små sköra plastclips. Lätta bara på de fyra "öronen" och dra ut kabelparet. Pilla sedan försiktigt bort clipset från kablarna. Clipset har en "hulling" som sticker ner i kabelns isolering. Men... STÖRSTA MÖJLIGA FÖRSIKTIGHET anmodas, jag vet. Det har fungerat på mina -81 -83 och -84 tändspolar. Men kanske finns det varianter med annan konstruktion? Sist köpte jag en Dyna 7mm tändkabelsats från Motospeed (bra pris) och satte dit.
Fungerade klockrent.

Ett tips som du kanske redan känner till men om du köper från Motospeed, vänd dig till en lokal återförsäljare av deras produkter. I mitt fall beställer jag via AVA söder om Stockholm så slipper man fraktkostnaden och man kan köpa även billiga grejer.

/Ingvar
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top