Katana och GSX 1100-tråden

Tjosan ! Just hemkommen efter två veckors semestrande på Gotland och Västervik, nu ska Martina rastas igen :banana

Orkar jag upp imorrn (inte troligt) blir det besök på Mälaren runt-starten och kanske en visit till Barkarby och stunt challenge.
Apropå Sigtuna kan jag tillägga att jag längtat efter Våfflans friterade Camembert... :drool
 
Är det någon som har insugningsgummin till en -90:a liggandes ? Jag behöver en uppsättning.
 
RPM lover skrev:
Gradin

Hur har det gått med motorn vad sa RG ??...(kan inte sova för sugen att köra imorgon)
Den läcker i toppackningen. Bubblar liksom. Tror inte man får tätt om det väl har börjat läcka.. Ska ta av toppen igen och dra med 60Nm på en gång, varmköra och dra (lossa bultarna) 60Nm. Inte fega med 40Nm igen...
Får bli nästa veckas jobb.
/ Gradin
 
Qwerty skrev:
... Jag få lägre spänning ju mer varv jag kör på.
Tyder på nåt fel i laddning. Även den låga spänningen tyder på laddfel. Möjligen helt utan laddning. Dryga 14v ska det vara utan allt för mycket belastningar påslagna. Precis som Gradin skrev men det förutsätter ju givetvis att mätningen sker på batteriet eller i alla fall på en kabel utan spänningsfall.

Ett tips kan vara att Kattorna (åtminstone min) bara laddar med 2 faser på avstängt halvlyse. Ljusbrytaren kopplar in den tredje fasen då man slår på halvlyset. Alltså kan vi som åker med turbo (fast min knarr står ju still) koppla in den tredje fasen konstant. På så sätt har vi mer att ta av till elpump i alla fall så länge lyset är av. Med påslaget lyse är det ju givetvis samma elbrist ändå. De gamla sukkorna har mindre generatorkapacitet än nyare sporthojar.
Observera att detta mest är till nytta för den som har elpump och emellanåt kan kosta på sig att köra med lyset avstängt (eller p-ljus) för att ladda lite extra.
Observera också att det inte påverkar spänningsmätning. Drygt 14v ska det vara i alla fall med avstängda belastningar men det blir ju större chans att en elpumpsförsedd knarr orkar upp i 14v på tomgång i alla fall.
 
Last edited:
Ang. dålig laddning på GSX ...
Är det någon skillnad på generatoreffekt på olika GSX motorer E, EF osv?

Har sett några på eBay som säljer stator till GSX med "30% more power",
någon som har provat?
 
Jag gjorde också så i början, varmköra och sen efterdra. Sen av ren lathet slutade jag med det och istället lät motorn "vila" över natten och efterdrog dagen efter (lossa 1/4 varv och efterdra till rätt moment). Det verkar bli precis samma effekt med den skillnaden att inga gaser har frestat på packningar, o-ringar etc. Detta med kopparpackning. Med stållamellpackning verkar det inte göra någon skillnad. Väldigt tunt lager VHT Copper-Spray-A-Gasket (så att kopparn skiner igenom, gör den inte det är det för tjockt).

Gradin skrev:
Den läcker i toppackningen. Bubblar liksom. Tror inte man får tätt om det väl har börjat läcka.. Ska ta av toppen igen och dra med 60Nm på en gång, varmköra och dra (lossa bultarna) 60Nm. Inte fega med 40Nm igen...
Får bli nästa veckas jobb.
/ Gradin
 
Har kommer ett par bilder på min hoj. Jag har inget mer polering i mig nu, så megafonen (och ett par fälgar jag har liggande, kanske) blir till vintern.

Tack alla som varit till hjälp här på forumet! Roos Racing m.fl., men särskilt Åsell som kom med ett par bussningar i Sundsvall, utan dem hade den inte varit besiktigad än!
 

Bifogat

  • jon_g kat1.jpg
    jon_g kat1.jpg
    135.3 KB · Visningar: 229
  • jon_g kat2.jpg
    jon_g kat2.jpg
    132.5 KB · Visningar: 199
Jon_G skrev:
Har kommer ett par bilder på min hoj. Jag har inget mer polering i mig nu, så megafonen (och ett par fälgar jag har liggande, kanske) blir till vintern.

Tack alla som varit till hjälp här på forumet! Roos Racing m.fl., men särskilt Åsell som kom med ett par bussningar i Sundsvall, utan dem hade den inte varit besiktigad än!
Snyggt jobbat,ganska lik en hoj i Kalmarområdet :tummenupp
 
Jon_G skrev:
Har kommer ett par bilder på min hoj.
Tjena Jon!
Läste Västerbottenbladet idag, och det stod att Vägverket hade haft stöld på 4st oranga lampor som dom använder till deras trafikkoner utefter E4:an. Vet du ngt om det? :rolleyes:
Allvarligt talat så har du fått till hojen kanon! :tummenupp Då väntar vi med spänning på bilder med blankpolerade fälgar på snart!
/ Gradin
 
Glömde att jag fortfarande borde ligga lågt efter den stöten Gradin :rodnar

Befogad kritik, jag vet, är och fiskar lite på ebay, så några andra blir det rätt snart... Kanske redan FÖRE fälgarna är polerade, vem vet, inte jag?
 
Newbie

Då har man införskaffat sig ett stycke katana :banana
Har suttit här och läst ett tag nu och detta verkar ju vara den perfekta tråden för en katanaägare.
Jag hade tänk och byta ut framgaffel, fram och bakfälg och bromsar till och börja med. Men jag undrar vad SBP säger om detta?
Krävs det nån omreggning lr dylikt, hur har alla andra gjort?
Vore ju inte kul och komma dit och få körförbud på hojen :död
 
AtlantiZ skrev:
Då har man införskaffat sig ett stycke katana.
Jag hade tänk och byta ut framgaffel, fram och bakfälg och bromsar till och börja med. Men jag undrar vad SBP säger om detta?
Krävs det nån omreggning lr dylikt, hur har alla andra gjort?
Välkommen!
Jag har inte reggat om min. SBP har ännu bara berömt Katanan när man kommer till dom. Sist blev det dock lite jobbigt när det samlades 5st runt om den, och naturligtvis är det alltid nån som ska vara smartass och påpeka saker. Brukar ofta låta såhär: Duu, har du bytt svingen eller? Visst har du bytt svingen? Den svingen är väl inte original, eller :va Det dom gjorde var "bara" att mäta hjulbasen. Det stämmde sådär på några cm, men det va ingen fara. Sålänge man bygger om den med bra och stabila lösningar så tror jag SBP tittar lite mellan fingrarna. Däremot kan man undra vad F-bolagen säger när det väl händer något. Ska det vara rätt ska man göra en regbesiktning. Vet att "RPM lover" här på forumet gjorde det. Gick ungerfär på 2500:- tror jag. Finns säkert något inlägg om det också i denna tråd. Lycka till! / Gradin
P.S Glöm inte att hålla oss uppdaterade med BILDER! Saknade det i ditt inlägg. D.S
 
Bättre sent än aldrig...

....men igår så åkte jag till bilprovningen med Martin:en. Eftersom den har en tidigare registrering så behövdes en ursprungskontroll, som utfördes för 2 år sen. Så nu blev den inreggad som en 82:a med dom bestämmelserna som gällde då :banana Tyvärr brakade deras datorer ihop så kontrollbesiktningen kunde inte utföras. Men reg. och vägning gick bra, fulltankad vikt blev 220kg. Så till veckan kan jag börja åka, September och allt :3freak

Så nu är du inte ensam längre Biker66 :yoparty
 
:kulspruta :mad: :cdevil




Såg den i färdigt skick igår, den blev riktigt ball... :cool:
 
Last edited:
Skall byta till RS36 på min hoj!
Ville ha ett papper på effekt och vridkurvan innan modifieringen bara så Ronny bänkade i mitt tycke slöa moppe (körde zx12 innan). Döm till min förvåning när killen ringer och talar om att vridkurvan ser mycket bra ut och att det ligger 137 kusar och lurar på baktofflan med orginalgasare :banana dom är dessutom lite slitna och levererar en något fet blandning.

Här har någon varit och pillat tror jag, och jag som trodde jag köpte en orginal, oskruvad hoj :D

Med spännig så väntar jag på besked efter montering och tuning av RS-bryggan. Borde bli strax över 140 på hjulet och en heldel mera vrid :fyllisar
 
Någon som byggt om ett original gashandtag på en Katana till dubbelvajer? Såg ju att rullen har två hål för vajrar så den borde ju kunna användas. Hade tänkt använda ytterligare en originalvajer från så att säga framsidan av knappsatsen. Men behöver ju tips på infästningen, ngt som håller. Måste ju fästa "vinkeln/genomföringen" i ngt i den främre halvan av knappsatsen undertill. Dessutom är det ju inte helt plant. Ska byta till RS från original till att börja med. Andra tips på fallgropar o annat som bör tänkas på motas gärna.
 
Katana org skrev:
Någon som byggt om ett original gashandtag på en Katana till dubbelvajer? Såg ju att rullen har två hål för vajrar så den borde ju kunna användas. Hade tänkt använda ytterligare en originalvajer från så att säga framsidan av knappsatsen. Men behöver ju tips på infästningen, ngt som håller. Måste ju fästa "vinkeln/genomföringen" i ngt i den främre halvan av knappsatsen undertill. Dessutom är det ju inte helt plant. Ska byta till RS från original till att börja med. Andra tips på fallgropar o annat som bör tänkas på motas gärna.

Jag köpte en 1100 ES -83 med ombyggt orginalhandtag (förmodligen likadant handtag som Katanan). Man har helt enkrlt borrat ett ca 10 mm stort hål i undre halvan, i bakkant parallelt med det främre redan befintliga hålet. I hålet har man limmat fast ett plaströr. Innerdiametern på plaströret passar gängan på returwirens "krök". Fungerar perfekt, kostnad ca 10 :- + lite arbete + wire.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top